Nu kör vi – och ny rigg är på gång….

130830 Fredag:

Carl var så gullig och körde oss upp till Björholmen och vi fick en fantastiskt härlig eftermiddag i solen. Magnus hade köpt på sig räkor och satt länge och väl och skalade medan jag fortsatte demontera lister runt maststöttan. När jag väl började bli hungrig drog jag igång spisen och skulle steka mig lite goda korvar. Då tog gasolen slut…. Förra helgen kollade vi gasolen och konstaterade att den var mer eller mindre slut. Och tanken var att vi skulle tagit med den hem och bytt den i söndags – men vi glömde den. Och så chansade vi – vilket vi såklart inte skulle gjort…. Vi fick låna en 2 kg gasol av gulliga Roger o Anso – men den passade inte på vår regulator. Så Liv fick äta macka till middag… Men det gick ingen nöd på mig alls 🙂 Vi tog en sväng bort till “Motorbåtsbryggan” och satt och tjötade med gänget innan vi var duktiga och kröp i säng redan innan 23.

130831 Lördag:

Upp och hoppa redan kl 08. Vi käkade en ordentlig frukost och jag lyckades faktiskt att fixa kokta ägg! Jag la två ägg i Lunchjuggen tillsammans med “äggmätaren” som visar när äggen är kokta och hällde på kokande vatten från vattenkokaren och så stängde jag locket. När jag öppnade locket en kvart senare hade vi kokta ägg 🙂 Gissa om jag kände mig smart!! Strax efter nio hade vi plockat med oss alla våra fasta förtöjningar och lämnade Björholmen. Faktiskt med lite sorg i hjärtat för troligen är det så att vi inte kommer tillbaka mer denna säsongen. Det beror ju på hur lång tid reparationen av däcket och riggbytet tar…. Vi hissade storen och tuffade för motor genom Kyrkesund innan vi gick utomskärs. Där fick vi ta in ett rev eftersom vinden låg på över 10 m/s Vinden var såklart alldeles för mycket emot för att kunna segla. Men strax utanför Marstrand så vred det äntligen till lite mer västligt och vi fick en underbar segling. I alla fall var den underbar fram till strax innan Knippla där vi råkade ut för en rejäl broach…. Så mycket har vi aldrig lutat förut och jag såg vattnet forsa över fönsterrutan på babords sida…. Ny känsla…. ganska läskig känsla faktiskt… Vi tog det säkra före det osäkra och revade genuan innan vi fortsatte. Vi hittade Riggarnas brygga på Nya Varvet och efter lite pyssel med förtöjningarna så låg vi rätt bra – trots den skvalpiga sjön. Alla fraktbåtar och Stena båtar drar du en hel den sjö – men det är fin utsikt 🙂 Michaela och Peder kom ner och satt i solen en stund och småpratade innan Michaela gick i förväg för att förbereda middagen. Snacka om lyx. Först har man seglat en hel dag och sedan kan man ta en liten promenad och sätta sig vid ett dukat bord och få FANTASTISK mat. Tack och tack igen 🙂 Peder Michaela Även den nya flaggan bråkar med Magnus… Läskigt nära bogserbåten….

130831_8871 130831_8868 130831_8861 130831_8854

130901 Söndag.

Att det är september försöker vi förtränga men det går inte så bra… Hela förmiddagen gick åt att plocka ner del för del av inredningen runt maststöttan. Innertaken var det värsta att få loss… och när vi började dra i takskivorna så virvlade luften av gammal skumgummimatta som de tydligen har haft mellan skrovet och innertaket. Host, host kan man lugnt säga. UÄRK är ett annat ord som jag känner starkt för i detta sammanhang… Men skam den som ger sig och framåt 13 tiden var vi faktiskt klara. Allt i salongen var undanplockat och vi hade tejpat för alla luckor. Runt alla instrument tejpade vi plastpåsar. Förhoppningsvis så stoppar detta lite av slipdammen som förmodligen kommer att bli mellan plastningarna. Det bästa är att det inte ser så ruttet ut runt mastfoten. Det är helt torrt och ser riktigt bra ut och vi hoppas på att det blir ett enkelt jobb för plastaren. Hur de sedan ska förstärka taket – det vet jag faktiskt inte. Men tanken är ju att de ska skära upp däcket uppifrån och förstärka det från det hållet också. Huba – läskiga saker. Carl kom med bilen och vi fick lastat hem en hel del som ska tvättas och lagas. Bland annat så gick ett par trälister sönder som jag hoppas att jag kan rädda. Vi hittade Matthias uppe i deras lokal och fick lämnat nyckeln till honom. Och så fick vi se den nya masten – vilken skönhet! – Och de hade redan monterat maststegen. Det är sååå häftigt med maststeg 🙂 I morgon kommer de att masta av gumman så nu kör vi…. Såhär ser taket ut i en Rasmusm… Och maststöttan…. Här ligger hon och väntar på att får en uppgradering Nya masten 🙂

130901_8815 130901_8790Maststöttan ser riktigt bra ut i botten! 130901_8795Här ligger hon och väntar på uppgradering 🙂 130901_8822