Slappa dagar och återvinning

Idag har vi inte gjort många knop, heller. Vi sov länge, satt i solen och gottade oss innan vi tog oss i kragen och pumpade upp gummibåten. Vi hade bestämt oss för att dagens äventyr fick bli en gummibåtsresa in till Mollösund. Eftersom det fanns en sopmaja på holmen bredvid så passade vi på att lämna lite avfall. Det är vissa saker som är lite svårare när man är ute och seglar än hemma i huset. Bland annat är det detta med sopor och sortering. Hemma sorterar jag benhårt – allt. I båten gör jag så gott det går. Det är ont om plats och svårt att ha separata kärl för plast, plåt och glas. Trots detta sparar vi och sköljer ur (med saltvatten) all hårdplast, plåtburkar och glasförpackningar. I alla fall som oftast… det händer att vi fuskar men vi jobbar på vårt dåliga samvete så gott det går. I Tyskland fanns det återvinning av glas och plåt i de större hamnarna vi var i. Dessutom har de återvinning av plast och kartong direkt i affären så man kan göra sig av med onödigt emballage direkt och slippa släpa detta fram och tillbaka. I Holland – här sorterar man tydligen inte plåt utan endast glas. 🙁 dessutom var men det var glesare mellan återviningsställena som tog glas. I England slängde man all återvinning i samma behållare – jag hoppas att de sorterar senare på något sätt. Och så kom vi till Danmark och Thyborön. När jag frågade hamnkaptenen var jag skulle slänga plåt och glas så pekade han bara på den stora containern mitt på kajen. – Jamen inte ska det vara plåt och glas där, tyckte jag. Han tittade länge på mig och frågade om jag var från Sverige. JA! svarade jag. -I Danmark slänger vi allt i samma – lär dig det…. Näe, tänkte jag och tog med mig plåt och glas ner i båten igen – men tro det eller ej. Så var det i alla fall där vi var sista veckan. Ingenstans hittade jag riktig återvinning – inte förrän vi kom till Läsö och det kan ju bero på mängden svenskar som brukar hålla till där, så där fanns det återvinning för glas i alla fall. Nu ska jag sluta gnälla och berätta något som gjorde mig glad istället 🙂 När jag kom in i sopmajan tidigare idag så var detta rent och snyggt OCH det fanns olika behållare för: vitt glas, färgat glas, hårdplast, plåtburkar och övrigt. Uj, vad glad jag blev Jag är så snabb på att gnälla på allt så guldstjärna till Orust kommun som fixar detta och alla de båtmänniskor på våra öar som sorterar och slänger så fint istället för att bete sig som oidentifierbara fiskebåtar på Nordsjön! Jag vet ju att detta med sortering i sopmajorna har funnits ett tag men det var först idag det slog mig hur bra det är full ut! Och även i hemmahamnen Björholmen har det skett en förändring i år där det numera finns återvinning för både plast och plåt! Så heja er som sorterar och inte slänger skräp i vår fina natur – den är för bra för det 🙂
Turen till Mollösund, då… Den gick bra, trots mycket vind och en hel del sjö. Tanken var att se om det var rea på Skepphandeln och det var det. Men allt var slut. Det hängde ett par enstaka ensamma plagg i en hörna – annars ingenting. Men vi fick oss en glass och bunkrat mer godis i affären och tog oss i motvinden tillbaka till Smögholmarna igen. Och så var jag tvungen att plocka lite björnbär. 5 meter från båten fanns ett snår som bara dignade av bär. Grejen är den att jag i söndags kväll fick en kraftig allergisk reaktion av en fantastiskt god björnbärspaj och igår så testade jag att äta tre björnbär – bara för att vara säker – och ja… Jag är tydligen inte bara allergisk mot fisk, skaldjur, kiwi och tomater utan till denna lista kan jag lägga björnbär. Svullnade helt enkelt i halsen och fick ett knallrött ansikte så det låter vi bli. Annars har vi det hur bra som helst i vår strävan över att göra så lite som möjligt 🙂 Och tro det eller ej, idag har vi klarat oss från regn och haft en riktigt fin dag!