150709 – 11 Dublin

Eftersom vi tog vårt förnuft till fånga när vi såg vågorna utanför piren på onsdagseftermiddagen så blev det en kväll till i Peel. Hamnkaptenen verkade dock inte det minsta intresserad av att vi skulle betala någon hamnavgift för den sista natten så avlägsnade oss snabbt från han kontor och insåg att här hade vi ju sparat in 450 kr, sisådär… Vad kan man göra för den lilla summan?? Jo självklart kan man gå på puben och äta lite mat! Vi fick utan något motstånd alls med oss Erin och Reidun på vårt tilltag. Väl på puben så satsade jag i vanlig ordning på ett säkert kort och fick in en hamburgare medan Magnus såklart hittade det mest konstiga lokala han kunde fundera ut. Denna gången var det rökt “kippers” med grovt bröd. Alltså rökt sill med vad vi i norden skulle kalla vitt, vanligt rostbröd. Lycklig var han i alla fall. Jag nöjde mig med att smaka lite 😉

Morgonen efter så sjöd hamnen av liv redan kl 04. Flertalet fiskebåtar och minst 10 fritidsbåtar ville ta sig ut ur hamnen när det var möjligt vid högvattnet. Som ett litet pärlband gick vi alla ut genom den lilla porten och rundade piren för att möta havet. Och möta havet – DET gjorde vi. Det blev bra skumipgt och rulligt innan vi fått upp storen och kunde falla av mot sydväst och Dublin. De flesta båtarna gick dock mer söderut mot Holy Head och Wales, däribland våra nya vänner på Lea. Men vi misstänker att vi kommer att ses under resan eftersom båda båtarna ska till Karibien.

IMG_4503 Magnus käkar Kippers

IMG_2063 Solen mötte oss vid utfarten från Peel

IMG_2078 Lea susar förbi oss på en med sydligare kurs

Det blev en 16 timmars tur till Dublin som började gungigt,därefter med fin segling – så dog vinden och därefter kom den tillbaka från sydväst med besked och vi fick den rätt i näsan. Vi trodde att vi skulle klara av att sträcka och det var bara precis att vi fick fyllt storen. Så det blev en ganska lång och tråkig dag. Men Magnus förgyllde den med ett ofivilligt flytvästupplåsande. Mitt under middagen så sitter han där under doghouset i lugn och ro med en gaffel i munnen  – då POFF!!!! Pyyyyyssssss! och där blåstes hans flytväst upp. Jag skrattade hysteriskt för hans ansiktsuttryck var helt obetalbart och han satt bara där i några sekunder och fattade ingen ting. Men sedan blev det fart på honom. Han flög upp och bara slet av sig västen och det tog ett tag innan jag insåg vad han höll på med. Vi har ju AIS sändare i flytvästarna för att vi lätt ska bli hittade om vi drattar överbord och om den bli aktiverad så kommer alla båtar runt omkring få en nödAISsignal och…ja cirkusen dras igång. Men Magnus var snabb och han  hann stänga av den innan den hittat några satelliter och börjat sända. Phu!!! Jag skrattade ett tag till men när jag sansat mig och vi började prata om saken så blev vi riktigt oroliga. Vi är VÄLDIGT beroende av våra flytvästar. Våra liv kan hänga på att de fungerar och en flytväst SKA inte bara blåsa upp sig på detta sättet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Magnus stoppar AIS:en från att gå igång….

Vid infarten till Dublin så går Magnus in i farleden EXAKT så som det är beskrivet i Reeds och dessutom ropar han enligt alla konstens regler upp Dublin VTS och talar om att vi är på väg in till Poolbeg Marina. Man ska då enligt beskrivningen gå först på den norra sidan av leden för att vid en fyr, gå rakt över och sedan gå resterande sträcka på den södra sidan. 200 meter innan fyren (vi går ju då självklart på den norra sidan) blir vi prejade av en stor lotsbåt som hojtar någon om Dublin VTS. Efter fyra hojtningar på obegriplig engelska så förstår vi att de vill att vi ska gå på den södra sidan… jamen vi är ju på väg.. försöker vi men det är ingen idé. Jag ler, vinkar och tackar medans Magnus mumlande kör över till den södra sidan, ca 100 meter förtidigt……

Fredagsmorgonen började med ett samtal till Baltic. Vi har ju haft kontakt med dem innan, när vi köpte flytvästarna så fick de sys om lite eftersom vi skulle ha in AISerna och då fick de flytta grenbandet på flytvästarna. Eric var, som alltid mycket trevlig, och han förstod direkt vår oro. Han var dock väldigt förvånad över att detta hade hänt men förklarade att det kan hända om flytvästarna är utsatta för fukt under en längre tid. De har inte varit utsatta för detta men han förklarade också att uppblåsbara flytvästars patroner ska bytas varje år om man är i fuktigare klimat, typ Karibien. Nu räknas ju inte de seglingsområden vi varit i under de senast två åren som fuktiga så självklart skulle de hjälpa oss med att ersätta detta. Vi fick även rekommendationen att byta i min flytväst. Eric letade upp en handlare i hyfsad närhet som kunde hjälpa oss och eftersom det var svårhittat och lite krångligt så tog vi en taxi. Hela gänget på marinan var engagerade i att förklara vägen för taxichaffören. Tyvärr så hjälpte inte deras förklaringar särskilt mycket utan vi fick stanna två gånger och fråga efter vägen. Men tillslut hittade vi rätt. Eller… jag kan ju säga att det är ju inte varje dag man går in på en bilskrot för att få sin flytväst ompackad.  Men det visade sig att det var rätt. Baltic hade ringt innan och förvarnat att vi var på gång och Magnus fick sin väst ompackad i ett nafs och jag fick en omgång nya patroner med till min väst. Vi har fått lägga ut pengar för allt detta men Baltic kommer att ersätta oss för våra  utlägg. Så trots detta skrämselskottet så måste vi säga att Baltic har skött detta jättesnyggt och vi har fullt förtroende för deras västar.

IMG_4523 IMG_4524 Köpa en flytväst någon??

IMG_4525 Inte direkt här som man tror att det ligger en marinhandlare.

IMG_4520 Ompackning av flytväst – han visste vad han gjorde – det märktes.

Efter lite snurrande i kollektivtrafiken så hittade vi tillbaka till Nanny och efter ett litet tag så fick vi storfrämmande. Sluggo och Eva har i flera månader planerat att bila i Irland just denna veckan och tänk så bra det passade att vi var i Dublin samtidigt som dem 🙂 Vi började med lite tjat i Nannys sittbrunn och sedan en bit mat på stan för att avsluta med en öl eller så i Tempelbardistriktet. Vilket hålligång det var överallt! Vi hittade en liten avskild del på en uteservering där vi kunde beskåda spektaklet. För det var precis det som det var. Så med andra ord hade vi hur trevligt som helst och även om det bara blev en eftermiddag och kväll så var det jätteroligt att se dem igen!! Och dessutom så var detta en riktigt sommardag. Kvällen var underbart ljummen och varm – så nu vågar vi nästan hoppas på värme ett tag…. Tack för att ni tog er tid att hälsa på oss!!!

IMG_4526 IMG_4535

Vi tog ytterligare en sväng på stan på lördagsdagen för att titta på stan ordentligt men hjälp vad mycket folk precis överallt. Massor av härliga gatumusikanter och så många turister som man bara kan knö in på en liten yta. Men ändå riktigt, riktigt mysigt – fast med en antydan av råhet. Väldigt många hemlösa och utsatta precis överallt. Dublin är nog ett väldigt bra resmål för den som vill göra en storstadssemester över en långhelg eller så. Rekommenderas!! Jo, en sak till… På en av gågatorna så gick det omkring en härlig figur (kan det vara en pyssling eller liknande?) och pratade med alla barnen. Föräldrarna tog kort på honom när han pratade med barnen och barnen var helt överlyckliga. I ena handen så har han ju helt självklart en Guinness ölburk!!!! Tänk er motsvarigheten i Göteborg: att Lisebergskaninen springer runt med en Pripps blå i handen och kramar barnen. Sicket ramaskri det skulle blivit!!

Vi har nu laddat Nanny med så mycket diesel som det bara går för här i marinan var det riktigt billigt. De tar 1 euro per liter och dieseln är RME-fri och “normalfärgad”. Så nu är alla dunkarna som vi kört omkring med fyllda till bredden och vi är redo för nästa mål i morgon… Det kan bli att vi fortsätter söderut längs med Irland eller att vi går över till Wales, vi får se!

PS- jag tror att jag börjar förstå att jag verkligen är ledig nu….