151007-12 Cascais och Sesimbra

Efter en riktigt lång dag så kom vi in till Cascais precis innan solen gick ner. Vi borde ha vant oss med hur fort det blir mörkt när solen går ner men vi lyckas inte riktigt med det. Ena sekunden är det ljust, en blinkning senare är det skymmning och två blinkningar efter det är det kolsvart. Nu vet jag ju att det är höst och ruggigt hemma i Sverige men natten kommer inte alls lika fort där som här. Eftersom hela Portugals kust är full av fiskeflöten så vill vi inte gå nattetid. Därför lämnade vi Nazaré i den tidiga gryningen och hann precis avverka våra 70M innan mörkret slog till. Jag klagade ju på att Nazaré var rätt sunkigt. Så är INTE fallet med Cascais – Här bor det fiiiina folket. Och smakar det så kostar det! Vi insåg direkt att detta var en hamn vi inte skulle ha råd med på högsäsong. Mottagande var dock lite förvirrat och hamnvakten surrade bara om passerkort, kvällsvakter, borttappade lådor(?) och så tog han vårt försäkringspapper på båten och talade om att detta var det enda han behövde och så anvisade han oss en plats med order om att vi skulle hämta våra försäkringspapper morgonen efter. Vad skönt tänkte vi. En hamn som inte har världens krångligaste inklareringsarrangemang! Bra!

Inne i hamnen låg ett antal “kändisar” i form av Loupan och Emma samt ett helt gäng andra svenska båtar. Dessutom en Norsk båt vi lärt känna i La Courona. Seglingssvären är inte så stor längs Portugals kust och nu börjar det dra ihop sig för båtarna som ska ta klivet över till Kanarieholmarna eller Madeira. Vi ska ju ytterligare en bit söderut eftersom vi får besök av Björn om ca två  par veckor. Jag började morgonen med en av mina motionsrundor. I alla städer så finns det alltid milslånga strandpromenader att motionera på och det är alltid lika trevligt. Här i Cascais så var det dock en större blandning av morgonmotionärer. Självklart fanns “gubbdiskussionsklungorna” som består av tre till fyra herrar i övre pensionsåldern som går bestämt och självklart i bredd, iförda gympadojor, shorts och t-shirts som är för trånga över magen. Under deras motionsrunda så diskuteras saker och ting väldigt högljutt med tillhörande armviftningar och fingerpekande. Jag har träffat på dem under hela vår tid i Spanien och Portugal och de är oerhört underhållande att titta på 🙂 Det som dock utmärkte Cascaismotionärerna var att de allra flesta var så hippa…Rätt kläder, rätt skor och framförallt – rätt solglasögon med tillhörande attityd. Långseglarimagen passade som ni förstår inte riktigt in 😉 Men missförstå mig inte,  Cascais är riktigt, riktigt mysigt. Hamnen är väl sisådär för att vara helt ärlig. Magnus tillbringade sin förmiddag på hamnkontoret. För den enkla inklarering vi gjort kvällen innan var ju självklart inte den riktigt inklareringen och efter att ha fått gå tillbaka till båten och hämtat alla papper (igen), bytt ut det tydligen tillfälliga passerkortet mot ett “riktigt”??  och fyllt i alla dokument så fick han faktiskt en flaska vin i välkomstpresent. Jorå, fin hamn, som sagt. Och båtarna som ligger här i hamnen är större än störst och finare än finast och därmed är hamnavgifterna ju också därefter. Men vi har lite tur här för nu är det oktober och då är det vintertaxa.

Lissabon fick sig ett besök en av dagarna också men vi var inte särskilt imponerade måste jag erkänna. Det slutade med att vi tog tåget tillbaka till Cascais efter bara tre, fyra timmar. Lite snopet faktiskt. Men kvällen blev desto trevligare när vi tillsammans med ett par andra svenskbåtar fick oss  en helkväll med fördrink i en sittbrunn, ett restaurangbesök och avslutande kaffe i en annan sittbrunn. Sämre kan man ha det! Lördagen regnade helt och hållet bort tillsammans med en liten kuling och vi gömde oss nere i Nanny ända fram till eftermiddagen då solen vågade visa sig lite igen.

Söndagsmorgonen så släppte vi tamparna och efter ytterligare en krånglig sväng på hamnkontoret fick vi faktiskt en härlig segling ner till Sesimbra. Det var längesedan vi fått segla och trots att det blåst bra dagen innan och det var en hel del svall men vi fick som sagt en fin dag. Sesimbra är en fin liten fiske/semesterby med myller av smågator och restauranger. När vi kom till Cascais och även Sesimbra så har vi fått massor av härligt tips på diverse mysiga restauranger från goa vänner som varit här på semester. Tyvärr är det ju bara så att vi inte är på semester. Vi kan helt enkelt inte med vår budget hänga på pubar och restauranger titt som tätt. Om vi varit här på en veckas semester så hade vi tillbringat avsevärd tid på alla dessa härliga etablissemang. Men vi har som sagt inte semester, utan vi tillbringar väldigt mycket tid i båten i hamnen. Så det vi framförallt är ute efter är trevliga hamnar. Gärna fina ankringsvikar 😉 Men väder och vind bestämmer ju som vanligt och med dessa nyckiga vindar så blir det många hamnar. Och eftersom det är så – så har vi nu tagit ett beslut. Vi kommer att hoppa över Madeira. Det är ett svårt beslut. Jag har haft Madeira högt uppe på min önskelista länge. Fast det är ju som sagt vädret som bestämmer och vädret har inte betett sig som vanligt denna sommar och höst. Genom att vi hoppar över Madeira så ger detta oss ytterligare ett par veckors spelrum att ta oss till Kanarieöarna under bra förutsättningar. Och Madeira finns ju kvar 😉