160122-23 Dygn 2

Antal sjömil kvar: 1861M
Medelfart senaste dygnet 5,08kn
Medelfart totalt 4,6kn

Boris sköter sig hyfsat och han behöver bara en liten tillrättavisning då och då. Vi har senaste dygnet fram tills idag, lördagsmorgonen haft bra vind. 7-10 m/s och vi tuffar på bra. Det blir lite lurigt när vinden vrider med styrkeförändringarna och då sticker Nanny lätt iväg. Men vinden är ganska stadig snett in bakifrån. Vi har gjort ett försök på att vingsegla men riktigt så platt läns går inte att få till. Det rullar mycket, som vanligt, men det är helt överkomligt. Middag i går blev stekta fläskkotletter som vi knaprade i oss rätt upp och ned utan några större tillbehörigheter. Gott! Natten blev händelselös men med massa månljus. Det är nästan lite spöklikt att segla i månljus och se vågorna kommande fräsandes i aktern. Magnus har nu börjat sända våra positioner, inlägg och ta ner väder mitt i natten eftersom då fungerar kortvågsradion bättre. Därför är de uppdateringar som ni får och dessa inlägg ca 12 timmar gamla när de publiceras. Men det får ni stå ut med ?
Magnus väckte mig kl 07 i morse och då var det fortfarande mörkt. Men just då hade vinden varit mer östlig i ett par timmar så vi bestämde att vingsegla och då fick jag upp på däck och sätta en spirbom till och hissa kutterstagsfocken. Lite gymnastik på morgonkvisten framme på ett gungigt fördäck är aldrig fel. Det gäller att se sig för när man går upp på däckpå morgonen för det ligger flygfiskar och fiskfjäll lite här och där. Däcket är halt nog som det är av dagg på morgonen. Man behöver inte trampa på en fisk också.. Nu vid lunch så är båda segel tillbaka på babordssidan igen och trots lite svagare vindar så tuffar vi på i strax över fyra knop. Till lunch bakade jag det bröd jag satt igår kväll. Det är ett väldigt enkelt bröd som steks i stekpanna. Jag har färdiga påsar med alla torrvaror i som jag bara fyller med lite vatten och olja. Detta får ligga och gotta till sig över natten och sedan är det bara att klippa hål i en påsen och spritsa ut i pannan Det är i övrigt varmt och kletigt. Ca 27 grader och det är skönt när det fläktar. Allt som vi har i sittbrunnen blir kladdigt av salt. Det gäller kuddar, glas, kikare.. ja allt. Det ska bli intressant att se om mitt bonsaiträd som har överlevt hela vägen från England och frodas så bra kommer tycka om allt salt som yr. Dessutom har jag en aloe Vera planta från Gran Canaria som jag hoppas ska klara sig också. Örterna dog i ett anfall av smådjur för ett par veckor sedan.
Magnus pratade med MyFlower igår vid lunch och de hade fått lite småproblem och inte lämnat hamnen ännu men de skulle lämna Mindelo igår eftermiddag. Idag missade vi helt den avtalade radio tiden så vi för höra med dem i morgon hur de har det.
Kul att höra att livet tuffar på i Las Palmas, Micke och L8. Jag vet ju att ni håller koll på vädret så ni får gärna skicka ett sms om ni ser något oroväckande som byggs upp. Vi tar ner väderprognoser men ganska lokala. Tack för SMS Bettan! Kul att höra från er <3
Och till Happie så säger jag bara – Kör på – du klarar allt !!! håller tummar och tår!!!
I övrigt så händer det inte så mycket och allt tuffar på. Med andra ord – allt väl ombord. Kram Liv o Magnus