160214 Vi gillar Martinique

Ja, då har vi varit i Karibien i en vecka och lite därtill! Var tar tiden vägen? Det är väldigt socialt och ser man en båt med svensk flagga så kör man fram och hälsar. Bland annat så har vi haft besök av Johan och Tove från Bird of Passage och de riktiga längeseglarna på Rosalinda tittade till oss. De har varit här i Karibien sedan 2001 och känner helt klart till det mesta. Dessutom så fick vi nu äntligen träffat Roger på Vanderlust och Jonas med Alma från JRSK. Veckans höjdare var när LEA gled in i ankarviken med en strålande glad Reidun vid rodret. Hon kastade ankar precis bredvid oss och det blev många goa kramar och härliga skratt denna sena och roliga kväll. Jag hade plockat fläskfilé ur frysen och gjorde Hasselbackpotatis med västerbottenost och fläskfilén badade i en väldans god kantarellsås….. mums… Torkade kantareller är lyx men jag har med mig ett par påsar hemifrån och de är ju vare sig tunga eller tar mycket plats. I slutet av veckan så kommer även Anne tillbaka till LEA, något vi också ser fram emot. Jag har pysslat med mina fönsterskydd och nu fått till det över badrumsfönstret. Det innebär att vi nu i alla fall kan ha det fönstret öppet när det kommer en skur. Jag måste få till en silikonlist på köksfönstret innan det skyddet fungerar fullt ut. I början av veckan tog vi en buss in till Le Marin. Det är alltid en upplevelse att åka kollektivt och det hela gick riktigt bra. Inne i Le Marin så besökte vi alla marinbutiker och matbutiker för att kolla läget. Vi blev förvånade över att utbudet var så pass bra. Vi tyckte nog att det mesta i reservdelar fanns där, men bara om man är beredd på att betala. Det är nog ett pålägg på ca 50% mot Las Palmas på allt. Jag besökte också ett par kapellmakare för att köpa solskyddsnät till våra fönster på doghouset, men det gick INTE. Alla hade exakt det nät jag ville ha men ingen sålde material utan att de fick göra syarbetet också. Jag tog in ett par offerter men 260 Eur för fem fyrkantiga nätbitar med en tryckknapp i varje hörna… Nä, inte när materialkostnaden är endast ca 50 Eur och jag har egen symaskin. Vi fick nämligen hjälp i en av marinbutikerna som ringde till en försäljare inåt landet och fick bekräftat att de sålde detta solskyddsnät. Så nu är planen att försöka ta oss dit med buss på tisdag. Kan bli spännande J… Igår var vi inne i St Anne och festade på revben igen. Så gott… Även denna gång, och nu hade vi sällskap av besättningen på båtarna LEA, Vanderlust och Alma samt Eos. Kul och trevligt!!!

Vi har ju tidigare haft väldigt bra internetuppkoppling via apoteket inne i St Anne. Men helt plötsligt så har de stängt av detta. Väldigt irriterande… För har man väl vant sig vid att man har internet så blir det lite avkapat när det bara är borta. Vi kommer nog att köpa oss ett kontantkort och ha som backupp tror vi så detta inlägget får bli publicerat med hjälp av satellittelefonen.

Nu har vi också börjat få klarhet i var vi ska ta vägen de närmaste månaderna. Vi kommer att börja att ta oss norrut och räknar med att vi vänder uppe vid St:Martin i mars ungefär. Sedan tar vi oss så sakteliga neråt igen för att i maj/juni vara vid Grenada och där kommer vi att hålla oss under orkansäsongen med en avstickare till Tobago, minst. Detta innebär att vi inte kommer att hinna segla jorden runt. Tiden räcker helt enkelt inte till med det tempo som vi vill hålla. Knäppt va… vi är alltså lediga så länge men ändå räcker inte tiden till. Så sedan får vi se vad vi gör till vintern. Men det känns som ett avlägset beslut just nu!

I eftermiddag ska vi och LEA flytta oss längre in i nästa vik och ankra upp utanför Le Marin. Detta för att bunkra, tvätta och fixa lite under två dagar. Det är inte lika fint därinne och troligen svårt att bada men det får det vara värt för att få närheten till allt. En av affärerna har till och med en egen dingebrygga som man kan köra ner kundvagnen på och det låter för smidigt för att låta bli.