160417 Green Island och Nanny Island

Dagen efter invigningsfesten följde vi med alla de fina båtarna ut på när de skulle till starten. På så sätt fick vi se dem i sitt rätta element och inte vara inne vid bryggorna. Efter starten så tuffade vi i sol och knappt någon vind alls mot Green Island.

På invigningsfesten träffade vi den danska båten Belona och dess besättning

Anna-Karin och Håkan serverar bubbel

Vackra båtar på väg ut

Danska Belona tuffar ut till starten

Här går starten!

På vägen så mötte vi svenskbåten Aurora som precis lämnat Green Island eftersom det inte blåste något överhuvudtaget. Eftersom de är kitefantaster så kan vi ju förstå detta. Vi var mer nöjda med att solen sken och det utlovade regnet sköts på i prognoserna. Att det dessutom blåste väldigt lite tyckte vi var en fördel nu när vi skulle besöka detta utsatta ställe. Green Island är nämligen en stor vik som är öppen mot öster. Det blåser ju mest östliga vinda och detta innebär att hela Atlanten rullar in här eftersom första landkänning åt öster faktiskt är Afrika. Men nu skyddas viken av ett stort korallrev som gör att det mesta av dyningen stoppas. Vattnet var overkligt turkost när vi gled in mellan öarna och efter lite velande så bestämde vi oss att ta en av de gratis bojar som är utlagda. Vi är ju lite misstänksamma mot bojar och ligger helst på vårt eget ankare. Men samtidigt är det så att ankaret kan göra skada på botten och om det är risk för koraller så är det en fara för att ankaret helt enkelt fastnar. Magnus dök dock ner och inspekterade bojen och dess fästanordning så gott det gick och när han är nöjd, ja då sover jag gott 🙂 Det tog inte många sekunder innan vi plumsat i vattnet och började undersöka undervattenslivet. Jag fick bland annat se min första rocka! De är ju supercoola!!

Bad vid Green Island

Lotta snorklar :-)

Lotta snorklar 🙂

Lotta och Liv på väg ut till revet

Små invånare på revet.

Fina Lotta

Magnus ser till att vi får god grillad middag

Magnus letade också snabbt upp ett öppet nätverk som troligen kommer från någon av de stora lyxresorterna längst in i viken. Detta nätverk var faktiskt riktigt bra så idag kan jag till och med ladda upp bilder utan problem, vilket jag inser är överflödig information….

Lördagen började med att jag satt och filurade över sjökortet över Guadeloupe. Vi ska under de närmaste dagarna ta oss tillbaka dit och vi måste hitta en bra plats att släppa av Lotta på onsdag eftermiddag. När Lotta i förbifarten nämnde att hon hade en tuff torsdag framför sig med möten hela dagen redan från kl 08 på morgonen så fattade jag lite misstankar och började kolla kalendern och hennes biljett. Jorå.. lite fel hade det allt blivit i tankebanorna för hon landar inte förrän torsdag eftermiddag hemma i Sverige. Vi fick oss i alla fall ett gott skratt och det var tydligen inte ett så svårlöst problem med att flytta mötena heller. Så kan det gå när man tappar bort en dag  i Karibien 🙂

Vi tog oss en sväng in i den stora viken med dingen för att besöka Nanny Island också. Det visade sig dock vara en väldigt liten och otillgänglig mangroveholme där den enda invånaren verkade vara en sur pelikan som blängde på oss. Vi valde att inte försöka ta oss iland men vi har i alla fall rundat den 🙂 Det är inte alla båtar som har en egen ö 🙂

Nanny Island

Nanny Islands ende invånare....

Nanny Islands ende invånare….

Och så avslutar vi dagens inlägg med ett fotoalbum över Barbuda 🙂