180107 OJ! vilken vecka

Så kom dom då! Heeeeela stoooooora undeeerbara gänget! De första som kom var Hans o Cilla tillsammans med sina barn Anna och Yamina, om man nu kan kalla 2st 28 åringar för barn…

De kom redan ett par timmar efter det att vi lämnat av barnen i taxin. På lördagskvällen gick vi ut och käkade. Magnus och jag hade ju 25 årig bröllopsdag och det var även Hans o Cillas bröllopsdag SAMT Cillas födelsedag. Så vi slog ihop allt. Efter middagen fick vi ett meddelande av Taxin att de snart var uppe vid huset så vi alla sex, knödde in oss i Hans o Cillas lilla hyrbil och körde upp för monsterbacken. Och mycket riktigt. Där kom de! Allihopa (ja, inte Sven o Anna-Karin eftersom de hade egen bil och skulle till annat ställe).

Fullkomligt totalkaos utbröt när alla vällde in i huset och den stackars lilla tjejen som skulle ta emot dem blev nog lika chockad som vi! Men efter lite trassel med rum och handdukar och mina förtvivlade halvfranska handviftningar så kom alla till slut på plats. Vi fick till och med köpt ett flak öl av uthyraren så att alla kunde sitta på terrassen och andas ut.

Vilket fantastiskt hus! Med världens utsikt, sällskapsytor och infinitypool. Men det ska ju sägas att det var väldigt stor skillnad på rummens standard. Fast det löste gänget genom att byta rum efter halva tiden så det blev nog bra. Magnus och jag sov i båten och det blev många turer upp för mördarbacken.

Söndag morgon – nyårsafton kom vår taxi igen och körde mig, Tina och Lotta till stora affären Hyper U. Där gjordes en rekordshoppning av alla slag och fyra fulla kundvagnar lassades i bussen för transport till huset. Lotta och Tina såg till att de i huset fick vad de behövde och jag handlade allt till Magnus fest och till lite småkäk på nyårsaftons kväll. Vi han mer eller mindre slänga in allt i huset innan det var dags för nyårsaftonslunch på Ti´Payot kl 13:30. Bara att få bokat ett bord för 27(!) personer på nyårsafton har varit en roman och jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur det gått till men jag hoppar det. När vi kom ner till restaurangen var vi alla helt dyblöta för vädret hade bestämt sig för att det skulle fullkomligt ösa ner denna dag. Kevin, vår favoritservitör på restaurangen mötte oss mer eller mindre i dörren och skakade bara på huvudet. Först trodde jag att jag skulle börja gråta men samlade mig lite och fick dragit Kevin lite åt sidan.

-Menar du att du nu inte har ett bort till oss och våra gäster? Är det det som du säger?

Jag misstänker att jag inte lät direkt trevlig i detta läget men paniken fullkomligt vällde upp i bröstet. Först ville han att vi skulle sitta ute under parasoller i regnet med det hade inte gått! Efter lite diskussioner så kom han fram till att han nog kunde fixa bord om det var så att vi alla inte behövde sitta vid samma bord. YES! Taget! Och så invaderade svensk/norskmaffian hela stället och vi fick en underbar lunch! Att Kevin lyckades ge alla den mat de beställt var ett under bara det. Sedan blev det kanske ett par dryck extra på notan men det har vi all förståelse för. Och det är ju helt fantastiskt att flera av våra seglarkompisar får träffa våra kompisar hemifrån. Det blev en lååång lunch och vi avbröt med lite bad då och då. Själva 12 slaget firades uppe i huset och på natten rullade Magnus och jag ner för backen och tog dingen ut till båten.

Nyårslunch på Ti´Payot

Vidar, Tony, Roger

Festhäng

Konferens i vattenbrynet

Liv  med Kevin och Lennart

Vidarkram

Hela gänget, efter lunchen

Nyårsdagen hade vi tänkt att ha som en liten mellandag men det gick ju inte att hålla sig ifrån vuxenkollot uppe i huset så vi tillbringade dagen helt enkelt i huset (läs i poolen) och så fixades det mat där på kvällen  men på väg ut till båten stannade vi så klart en stund på Harry Z där Reidun och Anne hade anlänt till Britt och Erik.

Tisdagen den 2:e januari var ju sedan då, den stora dagen. Min lilla man blev gubbe och fyllde 50. Vi började morgonen i sittbrunnen (som vanligt) och Magnus öppnade presenter från familjen hemifrån som våra barn smugglat med, och strax efter det kom Harry Z överåkandes med bubbel i hand och skönsång. När de lämnat stod jag nere i köket och började förbereda frukosten när jag hörde ett par bekanta röster. Vi trodde inte våra ögon när heeeeela gänget från huset plus ett par till kom utsimmandes och kajakandes till Nanny. Magnus, som själv låg i badet, fick skynda sig upp och sitta på däck när alla stämde upp i sång för honom. Helt surrealistiskt! Sedan ville ju alla såklart komma ombord och jag tror att vi slog rekord i antal ombord på Nanny när vi räknade till 16 personer!

Simmande invasion

Baktung Nanny med finbesök

Kl 13 var det sedan lekar på stranden för alla, men då drog jag mig upp mot huset och började förbereda grillbuffen till festen. Självklart var jag inte ensam om detta utan syster med flera var kvar i huset och hjälpte till.

Tina piffar potatissallad

Vid 16-tiden började gästerna droppa i och eftersom vi var i Karibien så serverades rompunch till välkomstdrink och resten är historia. Det blev en vansinnigt rolig och trevlig kväll med sång, god mat (tack Tony och Vidar som var grillmästare) och ett och annat bad i poolen. Och med över 30 personer som gäster så blev det många skratt och många nya möten 🙂

Födelsedagspojken <3

Poolhäng

Karaoke…. 🙂

TACK ALLA SOM GJORDE MAGNUS DAG SÅ FANTASTISK <3

Sedan rullade liksom dagarna på och vi badade, snorklade, det gjordes utflykter och en och annan lunch hos Kevin blev det också. Men mesta tiden hängde vi faktiskt i huset. En otroligt rolig vecka.

Lotta njuter solnedgången

Solnedgång ÄR vackert!

Henrik håller koll på disken

Sista lunchen. Magnus, Kevin och Anna-Karin

Sofia och Liv

Bettan mumsar musslor

Gruppbild från huset

Helt plötsligt så var det lördag igen och alla åkte vidare till andra boende. Vissa åkte hem redan dagen efter medans andra har förflyttat sig till hotell närmare Forte France och tänkte sola, bada och turista lite till.

Vi… ja, vi vilar ut i ett par dagar. Som ni förstår så har detta varit en oslagbar upplevelse men i bland blev vi lite splittrade eftersom vi kände att vi inte riktigt hann vara så närvarande hos alla som vi ville och vi hoppas att det finns förståelse för det. Stor bonus är det för oss att få blanda våra “karibiska vänner” med våra “hemma vänner” och se att ni kom så bra överens. All kärlek till er alla <3

PS1 – det finns miljoner underbara bilder från denna vecka – jag vet att jag inte har alla med på bild i inlägget, och ber om ursäkt för det – men det kommer ett album 🙂

PS2 – Nu fixar vi Nanny ett par dagar innan det är dags för del tre av vårt längeseglar äventyr. Men mer om det i ett inlägg som kommer inom kort.