Nanny

Fakta om Nanny, nr 166 från 1973

Nanny är en Hallberg Rassy, Rasmus 35. Detta är drömbåten i våra ögon. Sedan vi hämtat henne i Hundige havn söder om Köpenhamn, i juli 2004 är hon som en familjemedlem. Vi har lagt många långa timmar på att renovera henne och känner att vi har kommit en bra bit på väg. Men det är långt kvar. Frågan är ju om man någonsin kommer att bli klar – fast det är ju mycket av tjusningen i att ha båt. Man hittar ju ständigt fler ”måsten” som man vill komplettera henne med.

När vi letade efter den Rasmus som sedemera skulle bli Nanny hade vi två grundkrav

  • Inget teakdäck
  • Ett fast doghouse

Ett teakdäck på en 30 år gammal båt (numera 40 år gammal) hade varit en tickande peningabomb. Missförstå mig inte. Teakdäck är något av det vackraste som finns. Men det är tungt, kräver mycket underhåll och innbär ett par 1000 hål i båten.

Fördelen med ett riktigt doghouse upptäckte vi på min systers båt, en Monsun 31:a, där Håkan byggt sitt eget tak på glassprayhooden. Sittbrunnen blir otroligt skyddad och stabil.

Ritningar från Hallberg Rassy

rasmus_sailplan

rasmus_sideview

rasmus_interior

Utrustningslista Nanny

Motor

  • Yanmar 54 HP, 4JH5E med 80 xx generator
  • Utombordare 5 HP.Tohatsu

Navigationsinstrument mm

  • Raymarine C80 Plotter
  • Raymarine Radar
  • Comar AIS A-klass
  • Nexus trådlöst vindinstrument
  • Navman ekolod
  • Backuppnavigation på I-Pad och dator
  • För och akterlandternor Biltema LED

Kommunikation

  • VHF 1 Sailor
  • VHF 2, Handhållen
  • Kortvågsradio – Ännu inte in kopplad
  • Satelittelefon Iridium
  • Wifi förstärkare

Självstyrning

  • Raymarine Autopilot,  (även kallad ”Zlatan”)
  • Trådlös Raymarine fjärrkontroll till Zlatan (Går under smeknamnet ”lillZlatan” eller ”Ancelotti”)
  • Vindroder, Windpilot Atlantic, (Går under smeknamnet ”Brutala Boris”)

Säkerhet

  • 6 mans livflotte i container på däck
  • LEDstrålkastare på radarstolpe och i mast
  • Flytvästar (såklart)
  • Jackstay
  • Nödraketer och nödbloss
  • Drivankare
  • Series Drouge
  • Radarreflektorer
  • Kastlina
  • Brandvarnare
  • Gasvarnare
  • Två Brandsläckare
  • Brandfilt
  • Flytoverall
  • Suzumar 270 gummijolle med uppblåsbar durk

Rigg  – byttes hösten 2013

  • Masten är Seldén C211 profil
  • Bommen är Sedén Single Line Reef med Stackpack
  • Fulex rulle på förstaget
  • Kutterstag utan rulle
  • Isolerat akterstag
  • Två spirbommar
  • Rodkick
  • Hemmakonstruerad preventgaj
  • Flourocerande och reflekterande film i toppen
  • Maststeg i masten

Ankring

  • Akterankarspel: med 15 kg Bruceankare och 40 meter blylina
  • Ankarspel i fören med 20 kg Rocna, 45 kg kätting och 40 meter tamp
  • Extra ankare 1 15 kg Rocna
  • Extra ankare 2 15 kg Bruce

El

  • Förbrukningsbatterier 4*115 Ah
  • Startbatterier 3*80 Ah
  • Batteriladdare 50 amp
  • Batteriövervakare Victron
  • Solceller 2*90
  • 2 solcellsregulatorer
  • Inverter 1000 W

Bekvämligheter

  • Kallvattensdusch på akterdäck (jo, det är bekvämt på sommaren….)
  • TV med DVD
  • ENO gasolspis med ugn och 11 kg gasflaska
  • 54 l kylskåp med frysfack
  • 18 l frys som även kan användas som kyslkåp
  • Ebesprächer värmare med utblås i sittbrunn
  • Bilstereo
  • 2 cyklar
  • Gångvärmare
  • Watermaker PUR 55 Power Survivor (monterad men ej inkopplad ännu)

Orginalbåtdata från Hallberg Rassy:

Designer

Olle Enderlein

Hull length

10.50 m / 34′-6″

Beam

3.05 m / 10′

Draft at empty load

1.30 m / 4′-3″

Displacement at empty standard boat

5 500 kg / 12 125 lb.

Sail area with jib

45 m² / 485 sq ft

Engine

Volvo Penta MD 21

Cylinders

4

kW / HP, according to SAE norm

56 / 75

Power according to day’s norm, appx. 33 kW / 45 HP

Water tank

280 litres / 74 US gallon

Transport height without windscreen

2.87 m / 9′ 5″

Transport height with windscreen

3.50 m / 11′ 6″

Ett par orginalfoton från Hallberg Rassy – länge leve 70 talet

rasmus_toa rasmus_salong rasmus_galley

 

HR35RasmusEng

Istruktionsbok Rasmus 35 Engelsk

Rasmus svartvit Svensk

Rodret kan vara en svag punkt på Rasmusen. Framförallt handlar det om att det blir glapp i tappen som håller fast rodret. Dessa beskrivningar har jag hittat på nätet men vi har inte gjort detta själva – ännu. För vi har börjat uppleva ett ”klonkljud” runt rodret i hård sjö. Med andra ord – vi kan inte säga att nedanstående fungerar.

Roderinstruktioner

Roderinstruktion

Roderinstruktion 2

6 Responses to Nanny

  1. Kenneth Jansson says:

    Hej, har nyss köpt Kaskad i Björholmen och är intresserad av vad ni gör och även tips på vad som kan förbättras/förändras på båten.
    Ha de gott
    Kenneth o Kicki

    • Liv says:

      Hejsan Kenneth o Kicki!
      Grattis till en fin båt!

      Om ni tittar på flikarna längs upp så finns det en hel del under Renovering och under tidigare år. Det beror ju lite på vad ni har för tankar med båten. Vi ligger ju också i Bjöholmen så titta gärnsa förbi om ni vill prata och om ni har några specifika frågor så får ni mer än gärna höra av er 🙂

      Mvh Liv

  2. Kenneth Jansson says:

    Hej jag har tänkt dra ned alla fall och rev till sittbrunnen.
    Har ni någon bild på hur ni gjort. jag såg på en film att ni dragit utanför överbyggnaden.
    Ska även montera ankarvinch i fören. har ni bilder på det också vore jag tacksam.
    Tackar på förhand
    Kenneth

    • Liv says:

      Hej Kennet! Ankarspel hittar du under fliken Renovering ”Ankarspel fram”

      Och om du tittar under fliken Tidigare år och säsongen 2008 så finns det många bilder på bommen och neddragningen under datumet 080518 en bit ner på sidan.

      maila gärna om du har fler frågor 🙂
      Mvh Liv

  3. Euan McKenzie says:

    have done the rudder job. Ended up getting a new shaft and pins machined as I couldn’t get the shaft out of the rudder and had to cut the shaft to get the rudder off.

    Fortunately I work in engineering and knew someone who could make it for me.

    Hopefully it will be another 35 years till it needs done again!

    • Liv says:

      Hu, not fun. We haven’t done the rudder job. We hope we do not need to. But we have a little noise in the shaft sometimes in hard seas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *