Targabåge

2012/2013

Vi har tänkt mycket och vi har tänkt länge. Beslutet att inverstera i en båge över akterruffen och flytta upp skotpunkten på den var inte lätt. Men ett par olika skäl fick oss att ta beslutet. Bland annat är det så att när vi seglar på platt läns så går storskotet över hela sittbrunnen och är faktiskt en stor risk för skador om vi får en gipp. Ett annat skäl är att vi har svårt att gå högt i vind med den båten vi har. Att inte ha möjligheten att pressa upp skotpunkten mot vindögat med trepunktslösningen gjorde att vi tillslut valde att köra på en båge. Ett annat problem vi nu kommer att slippa är att bommen far fram och tillbaka när vi inte seglar. Vi brukar lösa detta genom att binda ihop det skotet runt det övre blocket enligt bilden nedan – men det är rätt bökigt .

120712_0696[1]

Att vi kommer att få ett utmärkt fäste för en sk bimini eller solskydd som inte hindrar att vi seglar blir dessutom en bra bonus. Idén dök upp när jag hittade nedanstående bild på nätet. Jag har ingen aning om när bilden är tagen eller vilken båt det är. (Jo, jag ser att det är en Rasmus) men den ledde i alla fall till att vi började titta runt efter en svetsare som kunde konstruera en båge lik den på bilden.

6818632657

Men tänk att det ska vara så svårt att hitta någon som vill göra detta! Det första problemet var att hitta någon som ville ta ansvaret för att mäta in för bågen – för med de krafterna vi pratar här så gäller det att det blir stabilt. Sedan så skulle de också ha möjligheten att bocka grövre rör än 30 mm. Vilket verkade helt och hållet omöjligt. Vi pratade med allsköns sköna lirare men ingen som vi kände att vi ville lägga ansvaret på. Det gäller trots allt en hel del pengar. Tillslut svarade jag på en annons på blocket och mailväxling av den större magnituden bröt ut. Två dagar senare var det fredag och Patrik, som killen hette kom ut till båten och både mätte in och visade arbetsprover. Vi ville ha 54 mm rör och efter mycket om och men så visade det sig att Patrik inte hade utrustning som klarade så tjocka rör. Men efter lite strul och lite missförstånd har vi nu i mitten av november fått vår första förslagsritning och Patrik har hittat några som kan göra bockningen för honom. Så om allt går som det ska så har vi en båge monterad på båten i början av december. Och när bågen sitter på plats så måste vi ju också ha ett nytt kapell…..

Forslag2 Forslag1

Ovan ser ni första förslaget på bågen. Plattan mellan ”benen” kommer att bli 200 mm istället för 300mm och den kommer inte sticka ut så mycket nere vid överbyggnaden på akterruffen. Vi har också bett Patrik att flytta upp ”knäcken på det bakre benet lite för att det ska bli lite snyggare…. Det är spännande det här! Nu börjar det ordna upp sig! Denna ritningen ovan fick vi av Patrik i helgen när han fixat till våra kommentarer. Nu kör vi 🙂 Hur blir det då med kapellet när vi får en targabåge? Vi tror faktiskt att kapellet får plats under targabågen, men kapellet är slut. Helt och hållet slut. Jag har lagat och lappat men det spricker både här och där just nu. Så vi har beslutat att det blir ett nytt. Jag har skickat ut förfrågningar till sex olika kapellmakare för att få ett hum om vad detta kommer att belasta plånboken med. Tanken är att vi ska kunna ta av alla sidorna på kapellet och då bara ha kvar taket som en bimini. Vi vill också ha så mycket fönster som möjligt och dessa ska även gå att rulla upp och fästa så som vi gör idag De svarta strecken ska föreställa den kommande targabågen och de rosa linjerna är var vi vill ha dragkedjorna – hänger ni med?? Det är ju tur att jag inte jobbar som CAD konstruktör i alla fall 🙂

090723_1162_3

Efter diskussioner med flera kapellmakare så verkar ovanstående inte vara sålätt. Vi får se hur vi ska lösa detta! Skotskenan har anlänt!!

121208_2801 121208_2800

121214 Första bilden! Som ni ser så ser det inte ut som på ritningen. Det beror på att Patrik inte hittade någon som kunde bocka 54 mm rör i de radierna som han ville ha tillräckligt snyggt. Det blev ”rynkor” på insidan. Därför bestämde vi att han skulle göra en lite mer ”kantig” variant. Och jag tror att detta kommer passa riktigt bra på Nanny. Tanken var att vi skulle träffas ute vid båten i morgon och göra den slutliga inpassningen. Men med tanke på att det ska blåsa 15 m/s och regna så får vi helt enkelt vänta tills vädergudarna är på vår sida! I onsdags så beställde jag också vårt nya kapell.

IMG_6437

Efter många turer fram och tillbaka så fastnade vi för Vinga kapell. De var vansinniga nog att ta sig an utmaningen på det aningen udda kapell som vi vill ha. På beställningskvittot står det nu special, special kapell….

130105 Vi träffade Patrik ute på Hönö och där stod bågen på flytbryggan och sken av bästa förmåga 🙂

130105_3714

Jag kände att jag ville hoppa av glädje när jag såg den. Äntligen 🙂 Tyvärr visade sig att ett av måtten blivit fel och bågen var för smal. Men det var inga större problem enligt Patrik och han mätte om och skulle återkomma om ett par dagar när han gjort om bågen. Gör om och gör rätt helt enkelt.

130105_3738

Det blir kraftiga plattor där bågen ska fästas vid akterruffen och det kommer att bli lika stora plattor på insidan.

130105_3762

130112 Nu har Patrik sagt att han är nästan färdig. Han fick göra om en hel del efter förra provningen. Bland annat så har han byggt en ny typ av inmätningsjigg så att det inte ska bli fel igen. Och nu diskuterar vi var olika typer av fästen och ringar ska sitta så det blir optimalt. På måndag eftermiddag ska vi träffas vid båten för slutinprovning. Åh, vad detta är spännande!!!

130113 Idag på kvällen fick jag ett MMS med en bild på bågen. Med fotplattor och allt. Nu börjar det bli riktigt spännande 🙂 Vi håller alla tummar på att detta allt passar!! Plattan där skotskenan ska sitta är på plats och om man jämför benen med bilden ovan så ser man att det bakre benet är mer insvängt än tidigare.

targabage 130113 130114: Vi träffade Patrik vid halv fem ute på Hönö – i ett gäng minusgrader måste tilläggas… Men targabågen satt som en smäck. Patrik har verkligen gjort ett bra jobb. På bilderna nedan sitter bågen ca 10 cm för högt men den liksom ”hänger” på två kapellknappar som vi måste montera bort för att få den på plats. Magnus och Patrik, båda lika nöjda, håller bågen på plats Detta blir bra – jättebra

130114_3780 130114_3794

130114_3802 130114_3800

Fem bultar. Tre från utsidan och två från insidan Vi var lite rädda för att den skulle sticka ut – men inte! Nu ska det bara bli plusgrader så att vi kan montera den. Nu, nu, nu, nu, nu, nu, nu, nu ,nuuuuuu!!!!

130223 Vi väntade inte på plusgraderna eftersom vi måste få på bågen så att kapellmakaren kan börja sy på vårt kapell. Men solen sken och med långkalsongerna på och med Jockes utmärkta hjälp sitter nu bågen på plats – men vi är inte helt framme ännu…

Vi hängde bågen i bommen och Magnus använder vattenpasset som en referens – för båten ligger ju inte direkt still i vattnet

130223_4131

Jocke och Magnus tillsammans med ett vattenpass!

130223_4150 Magnus, Jocke och Farfar har i alla fall trevlig i solen – man kan ju inte jobba hela tiden!

130223_4158

När Magnus ska börja borra kommer han på att han kan stå på isen. Eller??

130223_4169

Hu – isen är inte jättestabil – och framförallt är sipprar det fram en massa vatten som gör att man blir blöt om fötterna

130223_4181

Nytt försök – men med stövlar på istället.

130223_4191

Lite värmande dryck behövs med jämna mellanrum

130223_4192

Nu sitter bågen med 3×2 bultar och det är borrat inifrån för de sista 2×2 bultarna. När bågen skruvas av för att allt ska sikaflexas – då skär sig en av bultarna och efter mycket funderande fram och tillbaka så borrar Magnus av muttern från insidan så att bulten går att skruva ut. Det ska ju inte gå helt smärtfritt för då är det ju något fel!!

130223_4196

skuren bult och trasig mutter 🙁

130224_4094Här skruvas det för glatta livet!

130223_4197

Sikat och klart på styrbords sida. Det blev rätt kladdigt – men det får vi städa senare – när det inte är så kallt!

130224_4095

Kladdigt och klart på babords sida

130224_4099

För att sikan skulle ha en chans att stelna i kylan så byggde vi ”kuvöser” runt och satte i ett element. Trots detta så kommer de ta väldigt lång tid innan sikan är genomhärdad så att vi (Magnus) kan dra åt bultarna slutligt

130224_4090

Här ser man brickorna på insidan.

130224_4091

Tyvärr så stämmer inte vinkeln för så att vi kan få till den sista bulten. Vi får använda en gängsats för den sista bulten på varje sida. Sedan ska vi skära av bultarna också. Svetsaren hade skickat med 50 mm långa bultar men de var för korta. De som ni ser på bilden är 80 mm. Rasmusar har kraftiga skrov…..

Här ska skotskenan sitta. Bågen är inte färdigputsad – det ska vi också göra när det blir lite varmare. Vissa av skarvarna på bågen är inte jättfina – men det får vi ta

130302_4255 130224_4102. Ibland får funktion gå före skönhet och jag tycker faktiskt att bågen är rätt kaxig 🙂     Fint va!!!

130223_4128

Och tack för hjälpen Jocke!!!

Här är en liten film på monteringen av bågen. Tyvärr tog minnet i kameran slut
efter ett par timmar så själva sikaflexandet är inte med. Tänk om det hade gått
såhär fort i verkligheten. Det är 4 timmar nedklippt och uppspeedat till 9
minuter. Dessutom kunde jag inte låta bli att lägga till lite                                                  ”Benny Hill”  ha ha!!

Vi satte fast kederlisterna med dubbelhäftande monteringstejp från Biltema… Jag var lite tveksam men det sitter som berget. Nu kan kapellmakarna komma och mäta in kapellet och så får Patrik svetsa fast dem ordentligt när han kommer och hälsar på oss för nästa jobb 🙂

130302_4259 130302_4258När vi fick kapellet så blev vi först besvikna. Fönstren var för små och kapellet gick innanför vinscharna. Men kapellkillarna tog tillbaka kapellet och fixade till. När vi fick tillbaka det så var det för tight. Men det fixade vi till genom att jag klippte lite i kapellet och så sydde de in en flik.

130518_5452 130518_5456 130518_5461

Skotningen fick vi ordning på sommaren 2013 när vi flyttade isär blocken en liten bit

130625_7517 130625_7518

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *