Säsongen 2007

070108:

Snart, snart börjar vi med nästa härliga säsong 🙂 Båtmässan öppnar den 3/2 🙂 Listan på saker att titta på växer. Sjökort, C-map, spis, uppblåsbara flytvästar, 12v tv mm mm. Som vanligt så ska vi bara ta och vinna på lotto först.

070114:

Idag blåser det!! Orkan i byarna. De säger att stormen är nästan lika kraftig som Gudrun… Farfar har varit och tittat till Nanny och hon står bra och presenningen verkar hålla för vinden. Farfar har skickat ett foto på det rykande havet 🙂 Det är taget i hamnen på Hönö Klåva. Nu är man lite glad att båten är på land.

070128: Storshopping 🙂

Vi hade lämnat in våra segel på översyn. Vi visste att vår genua sjöng på sista versen men vi ville inte köpa nytt i år utan tänkte göra det nästa år. MEN enligt segelmarkaren så skulle genuan inte hålla för mer än åtta sekundmeter….. Och det kändes inte så bra. Inte bra alls helt enkelt. Vi såg oss själva sitta med en sönderblåst genua mitt i semestern. Så – vi har nu beställt en ny genua. En med triradial skärning i Crusinglaminat, med bukkompensator och UV-skydd. Så NU ska det seglas!! Vi tänkte också se om vi kunde få tag i ett begagnat rullgenuakapell för att skydda dyrgripen. Men vi har inte lust att köpa ett nytt för det går på ca 4000:- och det är dyrt!!! TOKDYRT skulle jag vilja kalla det. OCH på lördag öppnar mässan, vem vet vi kanske ses.

070221: Mässan kom och mässan gick.

Vi tyckte faktiskt inte att mässan var så mycket i år. Precis samma saker som förra året. Mååånga små badbåtar med starka motorer men även en hel del segelbåtar. Vi beställde i alla fall sjökort över Limfjorden till mässpris och sedan plockade vi på oss den sedvanliga högen med årets kataloger. Men vi (jag) slängde låååånga blickar på en ny spis. Jag är “lite” trött på den gamla spisens ouppfostrade beteende inemellan. Inte för att det är något direkt fel på den…. i alla fall inte som oftast 😉 I söndags tog vi oss en sväng klappade Nanny. Tog lite mått för placering av den nya länspumpen mm. Sedan fick vi trevlig fika hemma hos farmor o farfar. Nu kryper det allt i en att kunna börja pyssla lite. Planen är fortfarande sjösättning till påsk. Men vi får väl se vad vädret säger…..Just nu är det ju en massa “lappmögel” på marken men den får vi hoppas att det försvinner, FORT!

070306:

Tjohoo! Nu är det vår! det har jag bestämt. I lördags var Magnus ute och tog av propellern på Nanny. Det blir en ny! förhoppningsvis kan det ge oss en knop eller två extra…. Garaget stinker av impregnering för där hänger kapellet på tork, så nu har vi börjat vårpysslet på riktigt. På lördag om vädret tillåter åker presenningen all världens väg! Bottenmålning kanske?

070309: Semesterdag!,

hur tillbringar man den bäst? Jo – i båten såklart. 4 grader på i luften, men 23grader inne i ruffen 🙂 Webaston hostade igång på första starten och det tog inte lång tid innan värmen spred sig i hela ruffen. Vi har fixat toapumpen, skurat hela toalettavdelningen, även under durkarna, monterat den nya länspumpen, bytt dieselfilter (alla tre och lika kladdigt varje gång), OCH bytt Impellern… vem har bestämt dess placering??. Tokkrångligt! Imorgon åker med största sannolikhet presenningen av. Allt hänger på vädret!

070310:

Jo, nu ÄR det vår. Presenningen åkte av idag, men hu vad kallt det var. Tanken var att tvätta skrovet idag men det fick vi lägga på is. Istället fixade vi fästet till TV:n, kollade anoderna i motorn OCH körde Snappy Teak på nakterhuset (äntligen). Det blev jättesnyggt (Bilder kommer men de sitter fast i telefonen). Men gud vad kladdigt det är!. Körde även Snappy på durken. Sedan fixade Magnus en massa irriterande småpill med 12v systemet. Dessutom “tillverkades” silikonlister till luckorna i sittbrunnen. Vi lade helt enkelt en rand med silikon på kanten och täcke med gladpack, sedan stängde vi luckan. Förhoppningen är att nu ska dessa vara helt täta, men det ser vi inte förrän nästa helg när allt torkat.

070317:

Idag blåser det vill jag lova! Fast solen sken hela dagen så var det inte läge att tvätta friborden inte!. Carl tvättade ur akterruffen medan Magnus monterade spisen. Jag fixade Snappy på motorrummets luckor och det blir jättebra. Lite pyssel med 12v armaturer, motor och tvätt och vaxning av sittbrunnen så var denna dagen över. Vi får väl se om det blir något pyssel i morgon. Jag hoppas att kunna tvätta klart båten inuti samt lägga sealer på all teak i sittbrunnen i morgon men men…… På vädret pratar de 25 sek/m och 10 cm SNÖ!!! Men på + sidan ska sägas att de silikonlister vi tillverkade till luckorna blev rent ut sagt skitbra!!! Detta ska vi göra på motorrummets luckor och luckan till ankarboxen också – helt kanon, helt enkelt! 🙂

070318:

Vi åkte ut till Hönö med gott hopp. Solen sken och det blåste inte så mycket så jag började förbereda för att tvätta friboren. Men vädergudarna är INTE med oss! Snö och hagel kom som en svart vägg innan jag hann börja. Så det var bara att jobba inne i båten. Fast kapellet är tätt! Förkabinen är tvättad och polerad med polish, lika så garderoben. Magnus byggde nytt skydd för Webastoslangen i fenderlådan. Sedan fick genomföringen till rodret sitt fett mm mm. En massa småpyssel helt enkelt. Jag har börjar seala teaken i sittbrunnen. Men det går ju inte att seala allt på en gång. Bilder finns under Renovering/Sittbrunn Nu är det bara tvätt och polering av fribord, bottenmålning samt montering av propeller kvar – så kan vi sjösätta….. Kanske sätta på mantåget också 😉

070324-25:

Hej hopp vilken helg vi har haft. SOLSKEN. Nanny är tvättad, polerad och bottenmålad. Dessutom har vi kört Snappy Teak på badbryggan och gjort silikonlister till ankarboxen och motorrummet. Så nu är vi faktiskt klara för sjösättning (Mer eller mindre). Men vi har två “små” problem. Ett: Sändningen där vår propeller ingår har försvunnit och vår leverantör kan inte säga när den kommer. Två: De båtar som står utanför oss har fortfarande presenningen på och verkar inte ha några planer alls på att sjösätta 🙁 . Så som det ser ut nu så kommer vi inte att kunna sjösätta innan påsk. Och vi som får en ny genua i nästa vecka………. Sedan vill jag varna för en kupevärmare (Adax) som vi har (hade). Den började brinna och smälte ihop i lördags när jag var i båten. Läskigt!!!!

IMG_3785 IMG_3790 IMG_3801 IMG_3797 IMG_3795 IMG_3805 IMG_3809

070401:

Denna härliga helg har vi knäckt våra ryggar på att lägga plattor. Tyvärr kan vi inte sjösätta för det står båtar framför oss. Vi måste vänta tills den 21 April 🙁

070415:

Idag har vi bara varit ute och klappat henne lite….. Snart, snart är det dags…….. De nya seglet har kommit. Bara att hämta 🙂 Och att betala 🙁

070420 Fredag

Efter jobbet åkte vi ut till Hönö och satte på den nya propellern. Ett jättetack till farfar som hjälpte oss och efter ett par slipningar av kilen så blev det jättebra. Nu har vi världens största propeller. För att värma upp den satte vi fast varmluftspistolen. Magnus och Farfar bände fast propellern med en bräda och tillslut så sprayade vi den med flera lager av sillikonspray – undrar om det fungerar….

IMG_3895_1 IMG_3897 IMG_3901070421 Lördag

Upp tidigt och fixa det sista inför sjösättning. Allt gick bra, men jag tycker fortfarande trucken är i minsta laget. Väl i sjön tog vi en provtur och helt klart är det mer ös i gumman men nya propellern. Minst en knop till skulle jag gissa på. Men jag får återkomma när vi har testat lite mer. Efter att ha städat lite och bytt olja i backslaget hade vi en härligt solig dag i sittbrunnen. Carl o Mathilda kom ut på kvällen och vi spelade kort hela kvällen. ÄNTLIGEN – nu kan sommaren börja

IMG_0001 IMG_0015 IMG_0020 IMG_0024 IMG_0036

070428 Lördag:

Jag körde Magnus o Carl ut till Hönö. Sedan hade de en underbar dag upp till Björholmen. Nanny gick som ett skott men med vinden mitt i näsan så blev det inte så mycket segling. Men sträckan Hönö – Björholmen på fyra timmar, det är bra det 🙂 Jag och Mathilda kom upp vid 17 tiden och då låg Nanny så bra på den nya platsen. Skönt med stolpar istället för bojar som akterförtöjning.

070429 Söndag:

Sov länge. Strålande sol fast lite kallt i vinden. Vid frukosten (lunch?) dök Sluggo och hans son Marcus upp. De hade vägarna förbi och ville se båten. Lite pyssel med att sätta storen och blåsa upp jollen. Sedan gick vi norrut. Men inte då! Vinden bara dog och det lilla som var blåste rätt i näsan! Så det blev att starta motorn. Vi hamnade i Hälleviksstrand. Där fanns det fin utsikt och ström, men inte mycket annat. Toaletter och duschar var låsta. Men det går ju att spela kort och ha en mysig kväll ändå.

IMG_4046 IMG_4044 IMG_4047 IMG_4054 IMG_4063

070430 Måndag, Valborg:

Efter ytterligare en lång sovmorgon och en stärkande promenad till varvet så tuffade vi iväg, eftersom vinden var obefintligt. Tyvärr så började laddningen till motorn krångla nästan med en gång. Det laddade helt enkelt för mycket! Efter ett samtal till broder Nils så var tipset laddningsregulatorn. Vi lade till i Mollösund och Magnus trodde han hittade felet med en gång i och med fyndet av glapp i en lös kabel. Eftermiddagen tillbringade vi i sittbrunnen i gassande sol. Tänk att det inte är fler båtar ute. Här var i alla fall både duschar och toaletter öppna.

IMG_4122 IMG_4130

070501 Tisdag,

Jaha då var det 1:a maj då! Gud vad skönt att man inte spelar musik längre så man är tvungen att ut och marschera idag. Jag sitter mycket hellre i sittbrunnen och äter en mycket sen frukost. Tyvärr krånglade laddningen fortfarande och därför gick vi i sakta mak till Björholmen för att inte koka sönder batterierna. Så Magnus fick tillbringa eftermiddagen med att ta ut generatorn medan jag, Mathilda o Carl skrubbade däck. Uj vad vit hon blev. Vi åkte inte hem förrän sent på kvällen. Man vill ju gärna dra ut på det. Trots att vi inte fått segla eller gå några längre sträckor så var helgen helt fantastisk. Nu är i alla fall generatorn inlämnad så får vi se hur stort hålet blir i plånboken.

070505 Lördag,

Vi kom upp till Nanny först på eftermiddagen med den reparerade generatorn i högsta hugg! Verkstaden hade bytt ut laddningsregulatorn. Men inte h*lv*t* heller…. Nu laddade vi till och med över 15V vid vissa tillfällen 🙁 Så vi la ner projektet, tände grillen och tittade på solnedgången istället.

070506 Söndag,

Nya friska tag (Var tog solen vägen förresten?) Efter ett par timmar hade vi mätt spänning åt alla möjliga håll och kanter. Det är FORTFARANDE fel på generatorn! Gissa om vi ska ha ett snack med verkstaden på måndag? Det blev helt enkelt en bryggseglings helg! Men vi fick fixat både det ena och det andra och så fick vi besök av ett par som också ägde en Rasmus. Det är alltid trevlig att träffa Rasmusfolk!

070508 Köpt ny generator……..

070511 Fredag,

Vi lämnade ett grinigt grått Göteborg och hamnade på ett soligt Björholmen. Fantastisk solnedgång och massa god plockmat. Gud vad skönt med helg

070512 Lördag,

Sov länge (som vanligt), solen sken (som vanligt) men det är inte varmt i vinden! Efter frukost gav sig Magnus i kast med den nya generatorn. Försäljaren hade bedyrat flertalet gånger att den hade precis samma dimensioner över allt som den gamla generatorn. Det skulle bara vara att sätta den på plats. Hrpfh!!! Det skulle vi inte ha litat på. Det var ju trots allt samma person som sa att laddningsregulatorn var sönder… I alla fall – remmen blev för lång (ja, vi hade köpt en ny med samma längd som den gamla). Det gick inte att spänna upp generatorn tillräckligt. Så alternativen var två. Kortare rem eller en längre “spännplatta”. Chansen att hitta en mekanisk verkstad som kunde fixa en “spännplatta” en lördag kl 12 såg som ganska liten så vi satsade på en kortare rem. Med lite hjälp hittade vi en butik inne i Stenungsund och kl 14:30 hade vi en normal laddning på båten. SEDAN gav vi oss ut på havet!. Det blåste ca 8 sek SV, solen sken och vi fick en UNDERBAR seglats ut till Käringön. Den nya genuan är helt otroligt fin. Väl ute på Käringön fick Carl för sig att han skulle fiska. Självklart fick han fisk också. Två små torskar. För små för att ätas konstaterade vi – så mamma drog en lättnadens suck, för hon slapp rensa fisk. Och Carl drog nog också en lättnadens suck, för han slapp äta fisk :-). Nu fick vi också betala årets första gästhamnsavgift. 160+40kr. Dyrt! Vi försökte pruta eftersom duscharna inte fungerade, men det gick inte.

IMG_4347 IMG_4355 IMG_4352 IMG_4358

070513 Söndag,

Vaknade vid nio tiden av att värmefläkten stannade. Strömmen hade gått på hela bryggan! Men men, sov en stund till 😉 Tro det eller ej men det var regn i luften. Det hade till och med regnat under natten. Efter frukost tuffade vi upp till Gullholmen/Tvestjärten och sedan ner till Björholmen igen. Bara för att det är så mysigt. Vi körde t.o.m med kapellet uppe – det är motorseglare det. Samma sekund som vi lade till på Björholmen kom solen. Det är något magiskt med denna hamnen. Fast vi hade lite bråttom hem, för vi var bjudna på middag hemma hos Johan o Malin. Nu är det kortvecka – och sedan låååååånghelg! Längtar redan. Planerar redan. Lilla Kornö kanske?

070516 Onsdag, Kristiflygare:

Äntligen onsdag! Tänk att en tredagarsvecka kan vara så lång! Vi bäddade upp soffan i salongen och där placerade vi vår sjuka Mathilda. Lite feber och ont i halsen är ingen som hindrar en båthelg. Nedbäddad med massor av godis och mitt i centrum så hade hon det inte så dårligt!. Kvällen var i alla fall helt fantastisk och jag måste bara lägga ut ett antal solnedgångsbilder igen….

IMG_4395 IMG_4400 IMG_4405

070517 Torsdag, och Norges nationaldag:

Jo, bättre väder har man väl varit med om på denna dag! Vi vaknade av att vinden kom från Norr, rakt in i häcken, minst 15 sekundmeter, dessutom så regnade det en hel del. Blä. Det blev bryggsegling denna dag, men lite småpyssel fick vi gjort. Vi åt gott och hade en riktigt trevlig dag. Ett besök på puben blev det också.

070518 Fredag, Semesterdag

, Jojo nu börjar det lika något. Det blåser en hel del fortfarande fast numera från Syd. Vi stack vid 12-tiden och fick en fantastisk segling upp till Grundsund. Varken jag eller Magnus har varit i Grundsund sedan vi var barn så det var kul. Men får att vara helt ärlig så kom regnet precis när vi lagt till och sedan såg vi inte så mycket mer av Grundsund. Lite senare på eftermiddagen kom Alf och Britt-Mari från Björholmen i deras Maxi och lite senare så dök Patrik och I:a upp med sin Bavaria. Helt oplanerat så hamnar vi i samma hamn ännu en helg. Vi bjöd på fika i Nanny och då kom även mammas granne Boel med dottern Anna på besök. Tyvärr så missade jag att dokumentera detta med kameran….. Men men man kan inte tänka på allt när man har stora kaffekalaset. Ut på kvällen blev vi inbjudan till Alf och Britt-Maris båt. Hur trevligt som helst! Vi satt under deras suveräna kapell och Alf sa flera gånger – I morgon kommer sommaren

070519 Lördag,

Sommardag, Precis som Alf sa – sommarväder. Dock ganska mycket vind så vi tuffade insidan Skaftölandet till Bassholmen. Vi lyckades få både lä och sol i sittbrunnen och därmed en underbar eftermiddag. Vi träffade en trevlig prick som hette Stefan som bjöd på Gammeldans som tack för att vi lånade ut vår borrmaskin. (Gräddvispen) Ut på kvällen kom Rasmusen Såfin tuffandes. Ägaren Per var Stefans bror. Det finns foto på henne under “Andra Rasmusar”     Härligt soligt! Härligt Blåsigt!

IMG_4432 IMG_4427

070520 Söndag,

Lika fint väder och när jag kom upp i sittbrunnen hade Stefan varit där och lämnat en GP. I och för sig lördagens men vad gör det. TACK, säger jag bara. En perfekt morgon i mina ögon. Sedan fick vi ett trevlig samtal med Såfin´s ägar. Ja, jag säger bara det – det är något speciellt med Rasmusar. Detta var deras andra Rasmus. Det hade varit trevligt med en lite större Rasmusträff faktiskt….. Det tål att funderas på. Efter en låååång frukost och en fin tur lade vi till på Björholmen vid 17-tiden. Lust att åka hem… Nej inte direkt, typ…..

070601 Fredag,

Efter en mycket tuff vecka var det skönt att landa i sittbrunnen, vädret var ju skit men vad gör det när man har en rejäl “supstuga”

070602 Lördag,

Regn och massa blåst! Det hade vi inte räknat med. Men efter frukost var det någon som tände lampan uppe i taket och det blev mycket varmare och skönare. Precis innan vi skulle lämna vår plats gick det förbi en motorbåt bakom oss. De fick en plasttamp i propellern och en mindre räddningsoperation sattes igång. Och det hela gick bra – vi hade tur, hade vi gått två minuter tidigare hade vi fått den i Nannys propeller och den sitter ju lite värre till för att uttrycka det milt…. Efter en “lagom” tur hamnade vi i favoritbojen vid Roland, innanför Kråkesundsgap. Vi utsatte våra batterier för ett test och såg på tv MED boxer i sammanlagt tre timmar. Vi fick till och med in kanal 9 och skandalmatchen mot Danmark. Och våra batterier klarar ju sig utmärkt! Inte behöver vi landström med våra solceller!

070603 Söndag,

Sov länge! solade! seglade!, rundade Lyr. På Björholmen var det full aktivitet med massor av folk som kommit med sina båtar. Bland andra Cayenne med Mats o Elisabet. Konstigt, ville inte åka hem denna söndagen heller………

070609:

Fantastiskt roligt och vackert och underbart bröllop på Varbergsfästning 🙂 Nanny hade besök av Sluggo o Eva som fick låna henne till övernattning eftersom de var på ett annat bröllop på Björholmen. Men nästa helg….. då…

070615 Fredag:

Strålande sol och hur varm som helst! När vi väl kom upp till Björholmen så insåg jag att jag hade glömt alla kylvaror i kylskåpet hemma! Det måste ju ha med åldern att göra…. Så det var bara att vända och handla i Kållekärr. Vi hamnade hos Mats och Elisabeth på kvällen och hade som vanligt hur trevlig som helst.

070616 Lördag:

Efter en lång och mycket jobbig vecka med matförgiftning och mycket annat så var det otroligt skönt att bara få sova! När vi hörde väderrapporten tog vi beslutet att ligga kvar och göra INGENTING!! Jätteskönt måste jag säga. Carl och kompisen Erik var ute och åkte gummibåt i vågorna medan vi låg i varsin hörna i sittbrunnen och läste bok! Vi gjorde ett försök att boka bastun men det var ju tokdyrt! Minimipriset var 900:- och det var lite väl dyrt. Men vi bjöd Mats på middag och fick en trevlig kväll i regnet! Måste säga att jag fick lite Bergen känsla med det kraftiga ihållande regnet och samtidigt helt vindstilla.

070617 Söndag:

Varmt och gott men lite grått väder. Efter en lång frukost tuffade vi runt Lyr. Vi fick till killarnas stora glädje se säl på riktigt nära håll som låg och solade. Och nu är det kortvecka. Gud vad skönt 🙂

070620 Onsdag:

Jag och syster Tina åkte upp redan på onsdags efter jobbet för att packa båten och ha en lugn kväll. Efter mycket pyssel fick vi ner det mesta. Sedan åt vi lite och tog en promenad och bara njöt av lugnheten. Jisses vilken vacker kväll det blev. En öl och kaffe på restaurangen

juni0718 juni 07 016

070621 Torsdag:

Vi packade in oss i bilen igen och tog oss till Skärhamn för att handla färskvaror. Jag tror inte det hade varit mer kaos om det hade varit utlyst krig i regionen. Kan någon förklara för mig varför folk inte kan ställa ifrån sig sina kundvagnar när man ska beställa i delikatessdisken? Som sagt kaoset var totalt. Men handlat fick vi och det ordentligt! Vi handlade till och med en liten midsommarstång. Ut på dagen så kom Carl och Magnus och på eftermiddagen kom Inger, Thomas och Jim också. Och ja ni har räknat rätt vi packade ner 7 personer i båten och då är det inga lättviktare vi pratar om (Ja, då räknar jag inte Carl!). Vi gick “hela” vägen till Mollösund och där var det inte mer än halvfullt. Vädret var trots molnigheten väldigt varmt och skönt. Ut på kvällen kom Rasmusen Erika in och sade hej. (Se 070506) Det kommer foton från det snart – men de ligger i syrrans kamera. Min är nämligen i England, och dessutom trasig säger ryktet.

juni 07 034 juni 07 033 juni 07 032

070622 Fredag:

Tjohoo! midsommar! När jag vaknade hade någon inte stängt toaletten eller nå´t för den hade svämmat över i hela badrummet 🙁 så det var bara att börja städa. Dessutom så regnade det. Och inte så lite regn heller. OCH det gav sig ju inte heller…. SÅ vi var instängda under ett kapell hela dagen. Gissa om jag var glad att vi hade kostat på oss en rejäl impregnering. Men lite ute var vi ju – framförallt för toabesök och när en knickedick körde in i hamnen med draggen ute tre meter!!!! Gissa vems dragg han tog med sig! Men som tur var så hade vi jollen med så efter ett par försök så satt den bra igen. Och så gick vi ju en sväng till puben förstås 😉

070623 Lördag:

Jaaa! Sol och härligt väder 🙂 Vi åt en lång frukost innan vi gick upp till Lavön och hälsade på Kent och Bella mfl. Vi grillade massor och grannen Mona gjorden världens godaste svampsås. OCH vi badade inte att förglömma! Vi hade hur kul som helst 🙂 och sent blev det….. Carl blåste tapto på bryggan och fick stående ovationer. Och helt plötsligt satt han och pratade engelska med Jim. Jisses vad duktig han är!

juni 07 046 juni 07 050 juni 07 061 juni 07 078

070624 Söndag:

Strålande sol och morgondopp! Nu är det sommar. En härlig lång dag. Tina o & åkte vid två-tiden och vi fick städat efter helgens strapatser. Måste säga att det gick väldigt smidigt med så många i båten även om det blev lite trångt. Men med så trevliga människor så är det aldrig några problem. Att det sedan inte var några köer på hemvägen gjorde ju inte helgen sämre.

070629 Fredag:

Tjohopp! Nu var det dags för familjesegling! Vi kom upp vid 18:00 tiden och förberedde båten för storfrämmandet! Redan i januari så bokade vi denna helgen när jag var nere och hälsade på Jeanna, Nicklas, Alexander, Hugo och William. Vid 19:30 tiden kom hela familjen och regnet också såklart! Kan någon förklara vad det är som händer med sommaren? Vi fick en mysig kväll och alla barnen slocknade en efter en ut på kvällen. Carl och Alexander fick bo i akterruffen så fick resten av gästerna bo i dubbelsängen. Det gick väl nästan bra i alla fall…..

070630 Lördag:

Upp och hoppa med tuppen 😉 Det var längesedan vi gick upp så tidig som denna dag. Men som vi konstaterade efteråt. Tänk vad man hinner med när man inte sover fram till lunchtid…… Vi seglade lite och tillslut tog vi oss “ända” till Skärhamn. Man behöver inte göra så långa resor för att ha trevligt. Killarna gick och badade medan jag o Jeanna satt och solade i sittbrunnen. Huga vad skönt! Sedan kördes det gummibåt och fiskades krabbor för glatta livet. Därefter en underbar kväll med stiltje och en massa Epatraktorer (nej, de har inte självdött). God mat och massa minnen. GT, massa gott vin och god mat. Livet är härligt!

070701 Söndag:

Upp nästan lika tidigt och en lång frukost. En boj utan för Skärhamn och där låg vi i ett par timmar och körde MASSA gummibåt. Jag och Alexander var de enda som vågade bada! (Bada och bada, man får nog kalla det att doppa sig) Sedan seglade vi på focken tillbaka till Björholmen. Vi gjorde nog aldrig över två knop men vad gör det när solen gassar och man har all tid i världen? Och så var helgen redan slut. Tänk att det kan gå så fort. Måste ge en eloge till dessa tre underbara killar som inte har någon båtvana överhuvudtaget men som fixade det galant. Inge större gnäll om flytvästar och de lyssnade på vad “arga” Liv sa till dem. Tack för en rolig helg och förhoppningsvis ses vi snart igen.

070703 Tisdag:

Nu är det Carls tur att segla! Magnus körde honom till Skärhamn för en veckas segling med skutan Atene.

070706 Fredag:

Regn, regn, regn, regn, regn och ännu mer regn, vad blir det??? Jo det blir översvämning på vägen ut till Björholmen. Det var inte lätt att se vägen och det var strömt! När vi kom fram flydde vi in i restaurangen. Det fanns helt enkelt ingen möjlighet att få ut alla grejor till båten utan att de blev dyngblöta. Så det blev middag och dryck på restaurangen och vid första antydan till lättnad i regntäcket sprang vi ut med de viktigaste sakerna. Resten fick ligga kvar i bilen till dagen efter.

070707 Lördag:

Vi sov länge igen (trots nyfunnen visdom från förra helgen). Och till vår förvåning sprack solen igenom. Vi fick en underbar segling upp till Lilla Kornö. Äntligen har sommaren kommit!. På Lilla Kornö var det inte många båtar så det vara bara att välja och vraka bland platserna. Det är inte vanligt i denna lilla mysiga hamn. Det drog mörka moln in över Lysekil men vi klarade oss ända till kvällen och fick en härlig eftermiddag i solen i sittbrunnen. Till Mathildas stora glädje var det Tacos till middag och jisses vad mat är gott efter en halv dags segling!

070707 Nanny

070708 Söndag:

Det sista Liv hörde innan hon gick och lade sig var att det var kuligvarning på gång…. Med andra ord ville jag iväg tidigt så vid 08:30 kastade vi loss. Mathilda fick sova men när hon mer eller mindre åkte ur kojen vid Stånge Huvud vaknade hon snabbt och undrade vad vi höll på med. Det blåste inte mer än 10 sek/m men vi tog ändå vägen bakom Skafölandet. Och det var bra för då fick vi lite frukost också. När vi kom ut mot Gullholmen så hade det ökat ganska rejält och vid de öppna passagerna vi hade kvar gungade det ordentligt! Magnus fick också ett par riktigt blöta duschar medan jag gömde mig under doghouset. Väl i hamn satt vi en lång stund i sittbrunnen med var sin bok och bara tog det lugnt. När vi väl skulle åka hem igen så var det någon som satte på duschen (IGEN). Väl framme vid bilen var vi som blöta katter. Och behöver jag tillägga att det slutade regna? Jag tar tillbaka det jag sa om att sommaren har kommit. MEN fredag om två veckor. DÅ, då kommer det fina vädret. JAG LOVAR! (NÄSTAN)

070713 Fredag – 070715Söndag

Helgen började lovande med massor av sol. Men sedan fick vi regn, regn, regn, åska, regn, åska, vind, mer vind och tillslut kuling med sol! Vi låg helt enkelt kvar på Björholmen och läste böcker hela helgen. Hur skönt som helst. Äntligen kan man börja se fram emot en semester. Mathilda gillar att ro! Men inte i regn! Fortsättning

IMG_5190   IMG_5174 IMG_5170

070720 Fredag, SEMESTER!!!!!

Solen sken och vi slängde oss i bilen och var uppe vid Björholmen redan vid 17 tiden. Total kaos i hamnen! Hela gästhamnen var full och det låg gästbåtar över allt. De låg på nocken och de låg bredsida utan på fasta båtar. Dessutom så var det Björholmens allt i allo, Reines sista dag, tyvärr. Nu fick vi problem eftersom Vilja o Co skulle komma och hälsa på oss. Efter många telefonsamtal fick vi tag i vår båtgranne som var ute och seglade och vi fick låna hans plats. Och vilken vacker kväll det blev. Solnedgången var fantastisk. Efter mat och lite vin togs beslutet att gå till Skagen dagen efter så det var bara att krypa till kojs tidigt.

070720 (6) 070720 (22) 070720 (18) 070720 (16) 070720 (11)

070721 Lördag:

Upp klockan 06:00 (första dagen på semestern……)Vi kom iväg vid 06:45. Fulla segel och ca 8 sek SE. Det blev en ganska gungig tur med vågorna snett in i häcken. Lennart klarade inte av att styra så Magnus fick sitta till rors mer eller mindre hela tiden. 13:00 kom vi i alla fall in i Skagen och fick utmärkta platser ute på nocken. Vi gick på stan en sväng och konstaterade att Skagen var sig likt. Men att det ska kosta 220 DKK per natt. Visst duscharna var jättefräscha (5 DKK för 3 minuter) MEN 220:- är ett RÅÅÅÅN!!

070721 (5) 070721 (14) 070721 (12)

070722 Söndag:

Nu börjar det sjunka in att man har semester. Vi satte i oss en jättefrukost och sedan gick Mathilda och jag en lång shoppingtur medan Magnus och Carl promenerade ut till Grenen. Det var vansinnigt med motorcyklar överallt… “Toppenträffen” eller nåt hette det. Vi verkar har en förmåga att hitta dessa träffar. hrpf. Det blev en härlig och lång middag med tacos i Nannys sittbrunn på kvällen.

070723 Måndag:

Vi tog en korttur till Aalbaek och lade till redan 11 30. Lungt hav och nästan sol som bryter igenom. En timme senare kom Vilja och Vilde och Jacob for runt som lyckliga troll mellan stranden och krabbfisket. Vi tog en cykelpromenad upp till samhället. Tyvärr lyckades jag få punktering på min nya fina cykel men det fixade en närliggande cykelverkstad lätt. Aalbaek är verkligen en underbart mysig liten by. Hamnavgiften var helt godkända 140 DKK inklusive el och dusch och när man får två fatöl, en cola och en kaffelatte för 72 DKK, ja då är det riktigt härligt med semester. Dessutom är det inte så mycket båtar i Danmark.

070724 Tisdag:

Vi gick upp tidigt och sa hejdå till Vilja. Efter en numera väl inövad manöver med luftning av motorn så gick vi mot Egense. Havet var helt platt och det blåste inte en endaste vingnutta. Jag gjorde mjuk pepparkaka vid 11 tiden och det tog inte lång tid innan det vaknade två barn och frågade vad det var som luktade 🙂 Solen sken och vi fick en mysig tur. Egense ligger på andra sidan kanalen av Hol och är egentligen en bara en vanlig båthamn. Men Hol är känt för att vara extremt skvalpigt vilket vår förra besök där bekräftade så det fick bli Egense. Och det var en helt OK hamn med en restaurang vid campingen men inga direkta andra affärer. Men om vi nu ska fortsätta prata hamnavgifter så var den endast 80 DKK här. Men duscharna hade jag inte använt om jag så fick betalt för det. Jordkällare var nog ett bättre benämning på dem…..

070724 (8) 070724 (2) 070724 (13)

070725 Onsdag:

VIND, massor av vind, rak västligt, rätt i näsan. Men solen sken och doghouset gjorde sitt jobb mot stänket. Vi gjorde inte mer än 4 knop vid 2000 varv och motströmmen var massiv! Två bro öppningar och 4,5 timmar senare lade vi till i Aalborg i kuling. Nanny är inte att leka med när det blåser bra in i sidan. Men med lite hjälp så gick det tillslut bra. Och så åt vi middag på seglarklubben. Snapsen kostade hela 15 DKK. Mycket bra restaurang som vi gärna rekommenderar. Aalborg är bra. Och vi blev kvar här tre nätter. Sista natten var vi faktiskt inblåsta. Folk som försökte gå västerut kom tillbaka efter ett tag med rapporter om att de bara gjorde 1,5 knop i motströmmen och tro det eller ej. Sjön gick hög i kanalen utan för vågbrytaren. Men Aalborg är ju en stor stad och att underhålla sig här är inte så svårt. Förutom att alla badhus hade semesterstängt…….även äventyrsbadet……

070725 (28) 070727 070725 (21)

070728 Lördag:

Vi tyckte att det hade lugnat ner sig lite så vi tog ett snabbt beslut att gå till Nibe. Vi försökte tanka, men macken kände inte för att ha öppen denna dag. Det låg många båtar i kö så vi struntade i det. Nog hade det lugnat sig lite men lugnt, det var det inte! Med vinden mitt i näsan stampade vi på i solskenet. Den enda “gröna” platsen vi hittade var så otroligt gungig och skvalpig att vi trodde halkipen skulle fara all världens väg. Vi tog helt enkelt en annan omarkerad plats längre in och chansade. Nibe var en charmig men ganska tråkig by så när vi blev inblåsta dagen efter så blev det nästan lite tråkigt. När en Bavaria 33 dundrade in på platsen bredvid oss efter en tuff tur på söndag eftermiddag så var vi bra glada att vi legat kvar. Ännu gladare blev vi när vi insåg att vi låg på Bavarians plats – men det gjorde inget sa han, han kunde flytta på båten om ett par dagar. – Danskar är jättetrevliga!

070729 Måndag:

Jag vaknade vid 8 tiden av att något kändes fel. Dessutom hörde jag bara hur en motor gick. Inget vinande i riggen… Jag stack upp huvudet och insåg att det var stiltje! Vi lade loss och tuffade bort till macken för att tanka. Men sedelautomaten fungerade inte utan man var tvungen att få tag i hamnkaptenen…… Så en och en halv timme senare gick vi ut genom vågbrytaren och följde den långa raden med kvastar ut på djupt vatten, vilket innebär 4-6 meter. Det är lite läskigt när man inser att djupet bara är 30 cm, två meter åt sidan. Efter en broöppning så var vi äntligen ute i själva Limfjorden och gick in i Lögstör. DET är en hamn vi rekommenderar. Hur mysig som helst!

070730 Tisdag:

Nu blåser det igen. Och inte dåligt heller. Så vi ligger kvar en dag och shoppar och myser lite. Stranden var fantastiskt vacker med massor av snäckor. På eftermiddagen bäddade vi ner oss i båten och såg på film. Trots att ljudet var på max hade vi problem att höra filmen i och med att vinden blåste så!! Vi bakade sockerkaka för att göra det lite mysigare 🙂

070730 (21) 070730 (15) 070730 (13) 070730 (1)

070801 Onsdag:

Jaha, då var det augusti då…. Gud vad tiden springer iväg. Dagen till ära hade vi bra med sol och ….. ja just det bra med vind också! 10-12 sek/m. Vi fick vänta ett tag innan vi kunde ta oss ut för det låg 4 båtar bredsida precis bakom oss. Sedan STAMPADE vi oss ut i Limfjorden. Men Nanny tuffar på. När det började dra ihop sig mot tilläggning så hade vi minst 15 sekundmeter. Nyköping på Mors visade sig ligga bra skyddat och visade sig vara en riktig fullträff. Massa mysiga gator och affärer. Här blev vi kvar av egen fri vilja i två nätter. Andra kvällen hittade vi semesterns bästa restaurang. Carl var alldeles lyrisk över efterrätten. Ät hur mycket mjukglass du vill. Ta själv i en maskin och lägg på så mycket strössel och sås som du vill. Efter sjätte skålen så var det nästan som det rann glass ur öronen på honom.

070803 Fredag:

Vi gick upp vid åttatiden och kastade mer eller mindre loss med en gång. En kort etapp till Jegindö som vi hört skulle vara mysigt. Och nu fick vi faktiskt seglat lite. Vi lade till redan vid tolv tiden och käkade en enorm brunch med bacon o ägg! Sjön suger, som man säger. Solen sken och fick man bara lite lä från denna evinnerliga vind så var det riktigt skönt och varmt. Jegindö visade sig var ett riktigt öde ställe, mitt ute på landet. Mysigt? Nja – inte enligt oss i alla fall. Det fanns trots allt en restaurang i hamnen men den lockade inte över huvud taget. Tråkig, plastig och dyr.

070804 Lördag:

NU fick vi segla! Hela vägen till Thisted, läns nästan hela vägen och en vältimad broöppning. Vi hade jagat lite live musik hela semestern och tänkte att en så stor stad måste väl ha ett stort utbud en lördags kväll. Men ack vad vi bedrog oss. Dödare än dödast. Roligast var nästan när vi letade efter duscharna. Först hittade vi några gamla och mögliga precis bredvid båten. Men för att få duscha där var man tvungen att ha polletter. Och det var det ingen som visste var man kunde köpa. Efter en bra stunds letande hittade vi en vänlig själ som talade om för oss att det fanns nya duschar. Borta på torget….. Bredvid Mc Donalds….. Så vi knatade iväg, och jorå bredvid de offentliga toaletterna fanns det duscharna. Inte direkt fräscha för att säga det så. På kvällen kom Shell personalen och tog betalt och de hade ingen koll på något – så nej. Thisted får inget återbesök. Men vi har ju bra sällskap av varandra i båten så oss går det ingen nöd på!

070805 Söndag:

Upp och hoppa vid åtta (igen – detta börjar bli en ovana) 5-6 sek SW. Barnen sov medan vi seglade österut. Underbar segling. Vi var vid Lögstör redan vid 11 tiden så vi fortsatte mot Aalborg. Under vägen stekte vi pannkakor till lunch och efter det var vi tvungna att göra ett panikstopp för ett dopp! Det var första gången i år! Väl på plats i Aalborg kunde vi inte låta bli att göra ett återbesök på seglarklubben. Men det mesta på deras meny var slut så det blev lite snopet

070805 (8) 070805 (1)Att ligga i boj i Danmark är inte samma sak som i Sverige

070805 (23)070805 (41)

Aalborg 070806

Måndag: Kl 09:00 öppnade järnvägsbron och släppte igenom oss. Vilken tur tänkte vi, för vi var ensamma som ville igenom. Vi rusade mot bilbron med förhoppningen att den snälle broöppnarmannen skulle göra oss glada. Men TJI fick vi. Kl 10:00 behagade han öppna, så vi fick tuffa runt i en timme mellan broarna. När vi väl kom igenom hade vi vinden rakt i näsan, runt 10 sek/m, men som tur var så hade vi kraftig medström. Ut till Hals på två timmar och sedan ut i det fria…. Vi fick stampa mot vind och vågor i 45 minuter innan vi kunde gå norrut mot Saeby. Och tjo flöjt vad det tog i denna dag. Trots stödsegel så gungade vi rejält och sitta till rors var inte lätt denna dag! Men solen sken och 15:30 surfade vi in genom vågbrytarna. Äntligen Saeby igen – jag älskar Saeby. Och tydligen alla andra Svenska också för var och varannan båt var svensk.

070807 Tisdag:

Planen var att ligga kvar i Saeby. Men när vi lyssnade på väderrapporten och förstod att det skulle blåsa SW 7-8 sek/m denna dag och på onsdagen skulle det blåsa 15 Ö. Vi var trötta på stampa i motvind så vi tog beslutet att gå med en gång. Så vi kastade bara loss och siktade på Hönö. Utan att ens ha varit iland i Saeby. Ja, ja – det får bli till nästa år. Sjön var rätt rejäl när vi kom ut men efter ett tag så lugnade det hela ner sig. Och halvvägs över hade vi bleke och strålande sol. Var de 7-8 sek/m tagit vägen kunde man ju bara fundera på. Motorgång med andra ord. 16:30 lade vi till på Hönö och gick på pizzerian med hela tjocka släkten.

070808 Onsdag:

Ungarna tog bussen in till stan och vi fick besök av Syster Mette med familj. Det blev en lång och härlig dag med massa god mat, bad, solning och många skratt. Mathilda fick äntligen tag i Harry Potter och var efter det inte kontaktbar på två dagar.

070808 (3) 070808 (15) 070808 (20) 070808 (22) 070808 (23)

070809 Torsdag:

Strålande sol och 2-3 sek/m. Platt vatten och vi gick utomskärs ända upp till Lilla Kornö. Där låg Bettan och Mats i sin Draco och väntade. Det var så bra att platsen bredvid dem var ledig så det var bara att parkera, (Ja, okej då – det var en “Håkan – klart vi får plats där, parkering 🙂 Det blir fort mörkt på kvällarna nu….

070809 (1) 070809 (4) 070809 (8)

070810 Fredag:

Varm och härligt väder men lite molnigt. Mats och Elisabet var tvungna att åka söderut eftersom deras semester var slut. Vi gick på bojjakt och hittade en bakom Bohus Malmön. Jättefint ställe. Carl stod på stranden i två timmar och sköt luftgevär medan jag bakade chokladkaka. Lugn och skön kväll.

070811 Lördag:

Då var det dags för Björns årliga ankomst. Vi gick till Smögen och plockade upp honom. Till vår fasa insåg vi att detta var sista kvällen barer och restauranger hade öppet. Det var ju säsongsavslutning och bartömmning! Så vi låg kvar i den tropiska hettan och tog en sväng i nattlivet. Jag gav mig vid 12-tiden – och det var nog bra, för på morgonen efter fick vi höra om en trubadur i 55-60 års åldern som tydligen tyckte om att ta av sig kläderna ut på natten…..

070811 (6)

70812 Söndag

Planen var Väderöarna men vädret var inte med oss. Regn och rusk. Vi gick till Hamburgsund istället. Magnus o Björn satte i sig det traditionella kilot räkor. Jag träffade Anders och Susanna och fick se deras Dheler 31. En riktigt bra och fräsch båt. På kvällen hittade vi en riktigt mysig restaurang och tittade på de få båtarna som tuffade förbi. Jag måste erkänna att jag inte var så kontaktbar dessa dagarna. Men jag måste skylla på Harry Potter…..

070813 Måndag:

En kort seglats till Gluppö. Hela dagen kom och gick det båtar och underhållningen var på topp. Det var allt från misslyckade boj tilläggningar till ofrivilliga dopp. På kvällen kom regnet – men det hindrade inte oss från att grilla och äta en god middag med potatisgratäng och nybakat bröd. MUMS

070814 Tisdag:

Solen sken men det var kallt i vinden. Vi fick en fin seglats till Grebbestad där vi släppte av Björn. Och tro det eller ej, Björn brände sig på ryggen i år igen. Inte så mycket som förra året men helt klart bränd. Till vår stora besvikelse så insåg vi att nästan hela Grebbestad var säsongstängt. Det var bara ett fåtal butiker öppna. Och hamnavgiften var 210:-!!!!

070815 Onsdag:

Idag kom hösten! Grinigt, grått och kallt. För att inte tala om blåsten på 15 sek/m (som om det var något nytt att berätta) Trots detta bestämde vi oss att gå söder ut till Bovalls strand. Vi mötte nästan inte en enda båt på hela dagen. Vinden och regnet avtog under dagen och det blev nästan en behaglig tur. Fast vi hade kapellet upp hela vägen. Fem minuter innan tilläggning kom regnet och vinden med besked. Enligt DMI skulle det blåsa upp till 20 på natten så vi ville hitta en bra plats. Alla i hamnen låg bredsida och vi hittade en parkeringsplats på läsidan på en flygbrygga till sist. Vid detta laget så blåste det bra över 15 och nederbörden var i klass med Niagarafallet. Carl hoppade iland och vi fick slita som små blå för att få in båten bredsida mot bryggan. Mitt i detta trampar jag snett och (vad jag tror) bryter foten. Kul situation! Jag ligger på däck och tjuter samtidigt som jag försöker dra in båten, regnet öser så jag är rädd att flytvästen ska lösa ut. Väl inne i båten med alla värmefläktar och Webasto på max så lindar Magnus foten. Tur att man har gift sig med en allkunning officer ;-). Den natten gick det många Panodil vill jag lova. Fast vi tog ett beslut på att den inte var bruten utan bara stukad! (Såhär i efterhand och ett par röntgenbilder senare så kan jag meddela att det bara var en stukning. Men foten är faktiskt fortfarande aningen svullen och jag är idag (070917) fortfarande inte bra……)

070816 Torsdag:

Regn, vind och ännu mera regn. Nu ger vi upp! Ungarna och Magnus fick lägga loss eftersom jag var handikappad! Tråkigt jobbig tur till Björholmen i motvind. När vi närmar oss Mollösund så mojnar det faktiskt och solen kom fram. Men nu hade vi bestämt oss. Nu ville vi hem. Carl fick hämta en extra vagn och köra mig i över bryggorna till bilen. Hur jag kom iland ska vi bara inte prata om. Tur att videokameran var nedpackad!!!! Jaha då. Det var fyra veckors semester ännu en gång – som bortblåsta – BOKSTAVLIGEN 🙂

070824-26:

Vi åkte upp till båten utan Carl och Mathilda – Urk vad det var ensamt. På lördagen så blåste det den traditionella kulingen och lite till, så vi åkte till Ellös med bilen och Öppna Varv istället. Snacka om att knö med folk. Men vi hittade faktiskt en fin båt, en Sirius 38. Man kan ju alltid drömma…… På lördagskvällen grillade vi med Mats o Elisabet. Trevlig som alltid och en härlig bryggseglingshelg.

070908-09: Bryggsegling igen

– vinden vann denna helgen också. Men hela familjen bäddade ner sig och såg på fotboll och åt massor av goda Tacos. Solen sken och vinden ven – och helt plötsligt så kom det en svart vägg. Vinden vände 180 grader och spöregn – samtidigt som solen sken. Helskumt väder! På Söndagen seglade (förlåt, drev) vi runt Lyr. HELT fantastisk Septemberdag – ge mig fler!! Tyvärr var vi tvungna att åka hem ganska tidigt för att måla det där dj*vl* huset. Jag tror att vi ska sälja huset och bosätta oss i en båt istället 😉

IMG_5861 IMG_5850 IMG_5814 IMG_5807 IMG_5803

070917:

NU! var vi ikapp med uppdateringarna. Denna helgen blev det ingen segling för mig men Magnus har däremot varit ute på grabbsegling i Vilja i nästan 20 sek/m, utomskärs! Det var en lycklig man som kom hem på söndagen 🙂

071021:

Nu börjar hösten dra in. Nanny är flyttad till till vinterhamn. Planen är att hon ska få ligga i sjön i år. Förhoppningsvis blir det en mild och lång vinter men många turer i solskenet. Idag har Nanny fått vinterkapell i monarflexpresenning. Tanken är att vi snabbt ska kunna byta till det vanliga kapellet när vi vill.

071031 Onsdag:

Vi tog Kiel-färjan på onsdagskvällen. Det var 17 år sedan vi åkte Kielbåt… och det har ju inte hänt så mycket måste jag säga. Två musikanter med var sin gitarr och förprogrammerad bakgrundsmusik…. Ja ja.

071101 Torsdag:

Väl av båten så körde vi mot Plön och varvet. Där fick vi en jättefin rundvisning. Snacka om att bygga en båt från grunden. ALLT tillverkades på plats. De köpte helt enkelt hela träd och tillverkade inredningen från det. Mycket imponerande! Sedan bar det av till hotellet i Hamburg. Men när vi skull checka in så fick vi reda på att vi var tvungna att byta hotell pga dubbelbokning. Morr sa vi och satte oss i bilen igen. När vi körde fram till det nya hotellet så tappade jag hakan. Sicket hotell! ***** Så fort vi stannade kom det ut en “farbror” i hög hatt och slängkappa. Med sig hade han en gyllene vagn till vårt bagage. Bagaget som bestod av en Milkobag, en Ericssonbag och en ryggsäck…. Uj vad malplacerad man kände sig, Vårt rum var inte klart så vi lämnade bilen och tog tunnelbanan till mässan. Jisses vad stort det var. Vi hann bara gå tre timmar innan de stängde och hann inte med alls så mycket som vi tänkt. Vi åkte i alla fall tillbaka till hotellet. På vårt rum stod vårt bagage. Och vilket rum!! Finaste hotellet någonsin! Badrummet var helt i grönt glas. Men nu var vi så hungriga så det var dags för restaurang. Vi hittade en liten mysig lokal restaurang som hette “Hos den gamla flöjten” !!!! Efter middagen hittade vi en jazzklubb. Birdland hette den. Och det var SMOCKFULLT, men efter ett tag fick vi tag i ett par sittplatser. Det var öppen scen och lite olika band. Klassisk jazz från realbook. Killarna som stod på scen var unga, tolv eller nåt. Nej allvarligt talat så var de nog minst 17. Men alla var skitduktiga och vi fick oss en kanonkväll.

IMG_6106 IMG_6108 IMG_6099 IMG_6097 IMG_6103 IMG_6101 IMG_6100

071102 Fredag:

Upp kl 9 och ta hissen upp till översta våningen för frukost. Jisses säger jag bara! Nog har man sett fina frukostar med detta var något i hästväg. Man blev uppassad hela tiden och kunde beställa vad som helst. Hav av färska exotiska frukter. All juice var pressad av färsk frukt precis innan den serverades. Ett helt bord med bakelser och godsaker mm mm och sedan – Icke att förglömma – champagne 🙂 Mätta och glada rullade vi till mässan och gick runt ända till kl 17:30 Och då hade vi skurit hårt i vad vi tittade på. Det var glädjande nog mest segelbåtar. I alla storlekar. Och allt var uppdelat i olika hallar – så ville man titta på gummibåtar – så gick man helt enkelt till den hallen. Vi var inne i massor av båtar men mest och framförallt i Sirius 32 DS. Vi hade långa samtal med Thorsten, som representerar varvet och det är ju en fantastisk båt… Men det är ju som det är. Smakar det så kostar det. Men man kan ju alltid drömma. Jag rekommenderar en titt på deras hemsida: http://www.sirius-werft.de/

IMG_6129 IMG_6131 IMG_6133

Totalt uttröttade ramlade vi ner i bubbelpoolen i hotellets spa och fick mjuka upp våra trötta fötter. Hur härligt som helst. Kvällens middag blev i Magnus tecken – massor av kött med surkål, knödel mm mm 071103

Lördag:

Frukost frossa igen!!! Fantastiskt att få så fin mat och sitta och se ut på vattnet med en fyra, fem segelbåtar “in action” som underhållning. Utcheckning och sedan lite shopping och på kvällen var det dags för Kielbåten igen. Denna gång åt vi buffé. Jisses vad mätta vi blev. (igen). Underhållningen var den samma men vi hade rätt trevligt ändå. Bland annat så träffade vi en kulturklubb (nästan pensionärer) som var jätteroliga 😉

071104 Söndag:

Frukost – tråkig buffé om man jämför asså… Inte ens champagne….. kasst asså! Men utsikten över Göteborgs skärgård i solsken går ju inte av för hackor! När vi kom hem så sov ungarna fortfarande och när de vaknade tre timmar senare konstaterade de förvånat : Är ni redan hemma….. Sammanfattning :Det blir nog båtmässa i Hamburg näst år också!

071111 Söndag:

Nu ligger Nanny på vinterplatsen. Det är en flytbrygga i väldigt skyddat läge så vi behöver inte tänka på vattenståndet överhuvudtaget. Dessutom så håller farfar ett vakande öga på henne så det känns tryggt och skönt. Magnus plockade hem gummibåten och utom bordaren igår. Nu är det bara att hoppas på fint och milt vinterväder – så ska vi nog få oss en och annan tur på havet i vinter oxå….. Jag vill varken ha snö eller is…..

071122:

Nu har vi el kopplat till båten. Så Nanny ska inte behöva frysa i vinter 🙂 Sedan har arbetet/funderingarna börjat för att få nerdragna fall till sittbrunnen. Och jag har ett tufft villkor för detta. INGA hål i doghouset! Vi får väl se vad vi får för förslag från riggmakaren….. Är det någon Rasmusägare därute som har erfarenhet av Single Reef, neddragna fall osv. så får ni mer än gärna höra av er. Är det någon som har satt en vinsch bak på sargen, där den är som bredast i sittbrunnen? Alla tips emottages tacksamt! maila gärna på: webmaster”@”nanny166.se tänkt vinschplacering för nerdragna fall

Vinschplacering

071226:

Huj vad det inte är julväder 😉 Idag har vi varit ute och klappat Nanny. Kört motorn och Webaston lite. Jag måste säga att jag är förvånad över att det är så torrt inne i båten. Med tanke på det massiva skitvädret och den allmänna förkylningssituationen i familjen så håller vi oss nog på torra land i denna veckan. Vårt hemsnickrade sittbrunnskapell i monarflexpresenning funkar utmärkt. Men jag måste säga att det ser för dj-vl-gt ut. Efter klappningen fick vi kalkon hos svärmor…. MUMS!!! Sedan har jag uppdaterat med en ny flik… Säsongen 08. Ja, det är ju snart dags för den 🙂