Vi var uppe redan vid åtta och beslöt oss för att sätta igång och jobba direkt efter morgonkaffet (och teet). Solen sken och det var mer eller mindre stiltje. Men kallt – icke att förglömma – kallt. Som vanligt så trivdes jag alldeles utmärkt i min varma overall men både Anna och Thomas skakade på huvudet när det tittade förbi en sväng 🙂 Vi monterade kederlisterna på targabågen som ska hålla uppe kapellet. Tänk att det finns så kraftig dubbelhäftande tejp! Mer under Renovering/Targabåge. Därefter så åt vi en lång och härlig brunch med massor av ägg och bacon. Det är så gott med mat när man har jobbat lite och är sådär urhungrig!! Vid 12 tiden kom vinden med besked! Stadiga 15 m/s gjorde att isen runt båten smälte i rekordfart och Magnus gick runt båten med båtshaken och lyfte bort isflak från skrovet. Trots detta så lät det som inne i en slush puppymaskin nere i ruffen. Det liksom frasade runt skrovet – ett ganska behagligt ljud faktiskt. Vi har börjat att förbereda för upptagning. Vi har beställt lyft till 18/3 och då ska Magnus ha två veckors semester ( eller att han ska jobba en massa fast inte med sitt ordinarie jobb…) för att fixa allt som ska ordnas inför säsongen. Jag har ju väldigt svårt att hjälpa till med ryggen. Jag får inte böja mig framåt eller vrida mig i sidled – och jag kan lova att det är jättesvårt att låta bli – men jag är verkligen noggrann med detta så att jag ska läka ihop så fort som möjligt. Om allt går som det ska så sjösätter vi onsdagen innan påskafton och då ska båten både ha vindroder, watermaker, nya solceller mm mm mm. När vi ska montera vindrodret så ska Patrik vara med. Det är han som har svetsat vår targabåge och planen är att han ska anpassa de rostfria fästena till vindrodret på plats – på land. Och inför detta måste vi se till att det inte sitter en massa saker i vägen. Och som bekant har vi en hel del bling i aktern. Som radarstolpe, ankarspel, badbrygga, badstege, avgasrör till motorn, ankarolina, osv… Men tro det eller ej – det ser ut som vindrodret “Brutala Boris” trots allt kommer att få plats. Innan upptagning har vi tänkt att byta motorolja och dieselfilter och som i ett led i detta var det dags att ta tag i den “svarta burken”. Vi har idag ett underhållsfritt QL-filter som ska “slå sönder” bakterier i dieseln, en vattenavskiljare (den svarta burken), ett CAV dieselfilter och till sist dieselfiltret som sitter på själva motorn. Självklart byter vi dieselfiltrena med jämna mellanrum, men vattenavskiljaren, den sk svarta burken har vi låtit bli och bara dränerat på vatten/diesel då och då. Men både Magnus och jag har tyckt att den har varit så stor och att den har varit så konstruerad att den ser ut att innehålla ett filter. Så vi plockade faktiskt isär den… och självklart innehöll den ett filter…. Ett knepigt filter. Vi vet ärligt talat inte om detta är ett filter som ska bytas (vilket jag tror) eller om det är ett evighetsfilter som bara ska rengöras (vilket Magnus tror). Mummel…. Det blir att leka detektiv ett tag – snälla, är det någon av er som vet – så släng gärna iväg ett mail till oss. Sedan hade vi jobbat färdigt och slappade resten av eftermiddagen – jo, vi gör det också 😉
Svarta lådan….
Okänt filter… – hjälp oss gärna – (nu mera identifierat….)
Vattnet som tappades av från vattenavskiljaren innehåller någon form av olja… eller är det bakterier??