Säsongen 2004

När vi hittade Nanny på nätet hette hon Haxine och låg i Hundinge hamn söder om Köpenhamn. Priset var rimligt och efter massor av mailande med Haxines ägare tog vi en dagstur från Göteborg och åkte ner för att titta på henne. Där stod hon i vårsolen. Vid en närmare titt insåg vi att hon var mycket sliten. Friborden var gula och fulla med repor.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men hon hade massor av charm…….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Underhållet var väldigt eftersatt i allmänhet och all teak i sittbrunnen var betsad med något hemskt och kladdigt – det såg inte klokt ut

Dynorna var original sedan –74. Ägaren var storrökare med två hundar……Han hade haft båten i 13 år.

Toaletten……

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motorn var i bra skick. Den var nyrenoverad för ca 40 000 dkk. Det är en MD 21, original från –74 en gammal men mycket    stark motor med sina 75 hp.

En av de stora fördelarna i Rasmusen är köket. Den långa bänken är helt underbar när man lagar mat.

Vi hittade även lite fukt i ett av skotten men bedömde inte det som så farligt.

Hade det inte varit för röklukten och alla hundhåren hade vi nog varit mer positiva. På vägen hem i bilen så bestämde vi oss för att det var för mycket arbete att få båten i det skick som vi ville ha den. Den utrustning som fanns på båten var i stora delar antik. Den ojordade landströmsinstallationen hade gett oss hicka. Det var även ett flertal ganska djupa skador i gelcoaten. Till plus sidorna kunde man lägga att hon hade ett doghouse, inget teakdäck. Den utrustning som ansåg oss kunna behålla var bland annat autopiloten och Webaston. Den till GPS ombyggda AP-navigatorn ville vi byta ut. Livflotten hade stått i danskens garage i tio år så den var inte mycket att räkna med.

Men Haxine— blivande Nanny hade gjort ett djup intryck på oss och efter mycket funderande och många diskussioner kom vi fram till att detta var ett tillfälle att få drömbåten till överkomliga pengar. Vi var medvetna om att det skulle bli massor av jobb och kosta massor av pengar att få henne i ordning. Att det sedan blev ännu mer jobb och väldigt mycket pengar är en helt annan sak. Vi fick prutat ner lite på priset (det är inte lätt att göra affärer med danskar….) och lade handpenning. En dag i juli –04 körde vår underbara granne Thomas ner oss till Köpenhamn med en överlastad bil. Det krävs en hel del packning för två veckor i en okänd båt. Efter genomgång och provsegling av båten och en försäkran från ”Dansken” att :”Allt virker” betalade vi resterande pengar och kastade loss med siktet inställt på Ven. Vi hade just avslutat vår livs näst största affär och köpt drömbåten

Klockan var 13:30 den 13/7 2004 när vi gav oss av från Hundinge Havn söder om Köpenhamn. Det var disigt och regnet hängde i luften. De första timmarna var hemska. Vid varje okänt ljud, vilket är ganska många i en ny båt, blev man jätte nervös. Det blåste inte mer än 5-6 s/m och vi hade en fin slör.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Liv började städa och samla skit i påsar. Herregud vad mycket de hade lämnat kvar i båten. Skåpen över köket tömdes och allt som inte slängdes diskades noggrant. Något som var väldigt roligt var alla stuvutrymmen som vi hittade längs vägen. Nya fiffiga luckor bakom luckor och så vidare. Vi gick förbi Öresundsbron och Kastrup flygplats. Planen gick så lågt att det kändes som om de skulle ta i masten. Det friskade i och när vi kom fram till Ven och Bäckeviken blåste det stadiga 10-12 m/s.Första tilläggningen, bredsida utan på en annan båt gick galant. Tyvärr fick vi inte ligga kvar eftersom vi hamnade farligt nära färjan när den kom.Då var det dags att ta fram draggen. Och jag menar draggen…. med ca 25 meter möglig tamp. Eftersom det är mittsittbrunn var det svårt för Magnus att slänga ankare samtidigt som han lade till. Så Liv fick först slänga dragg och sedan sprinta fram och hoppa iland och med bara 25 meter tamp och 10 meter båt så blev det tajt…. Men draggen tog som den skulle och överst på inköpslistan antecknades ett Bruce ankare MED Ankarolina……..

Säsongen 2004 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dagen efter hyrde vi cyklar och såg oss omkring.

15/7: Vi gick upp 05:30. Med vinden mitt i näsan gav vi oss av med siktet inställt på Halmstad. Vid 8 tiden blåste det över 15 m/s och vi närmade oss Helsingborg. Färjetrafiken var milt sagt intensiv. När vi väl tagit oss förbi färjorna mötte vi hela havet i sundet. – Nej sa Liv -Detta är inget kul och vi har faktiskt semester. Så det fick bli ett stopp i Helsingborg. Bryggan var så hal av saltvatten att Liv satte sig pang på rumpan. Med 15 m/s in i sidan så fick vi lära oss vad kombinationen stort vindfång och tung båt innebar. Men det gick bra och när vi väl lagt till så vaknade barnen och frågade om vi redan var framme i Halmstad…..   16/7 Med (lite) mindre vind och ganska mycket sol tog vi oss till Halmstad på 7.5 timmar. En ganska gungig tur.

Säsongen 2004

Svinbådan norr om Helsingborg.

Det blåste inte mer än 5-6 s/m och vi hade en fin slör, men som sagt gungig.

Väl framme i Halmstad gjorde vi ett dumt försök att rädda en båt som gått fast i en sandbank. Som tur är har Nanny 75 hp och hon morrade bara till lite så kom vi loss igen. Sjöräddningen kom och drog loss den andra båten.

Eftersom vi bott i Halmstad i fyra år så fick vi massor av trevligt besök. Lotten, Anders, Katarina, Jeanna, Nicklas, Mathilda, Mathias, Alexander, Hugo mfl.  Det var jättekul att se alla igen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Liv tog en sväng på stan och handlade lite bra och ha saker! Brödkniven vi levt med de senaste dagarna som enda kniv var ett klart hatobjekt. Stekpanna var en annan nödvändighet. Den som fanns ombord var mest lik ett plättjärn. Och så blev det en ny flagga också. Den gamla hade suttit på Caroline och var i minsta laget. Hamnkaptenen i Hundige Havn hade vikt sig dubbel av skratt när han vår flagga. Så nu blev det en större – kanske lite för stor. Men har man ett skepp så har man 🙂 Efter en stadig middag gav vi oss av med siktet inställt på Varberg. Vi blev jätteförvånade när vi lämnade Nissan och kom ut i Laholmsbukten. Det var bleke!!. När vi rundat Tylön fanns det inte en båt i sikte På med autopiloten (förövrigt döpt till Lennart), fram med solstolarna och det var dags för en helt otrolig dag i solgasset.

säsongen 2004 Varbergs fastningVid 22:30 tuffade vi in i Varbergs hamn. Oväsendet var öronbedövande. Vi hade lyckats hamna mitt i Wheels and Wings….. En jättefestival för motorcyklar, raggare mm. Familjefest var det någon som kallade det……… Vi hittade en grön, ledig plats längst ut i hamnen. I lugn och ro (är detta ett ålderstecken?) Platsen var nog lika bred som båten för vi fick tvinga in henne genom att trycka ut stolparna  Sedan fick vi besök igen! Våra grannar Tony och Anette har sin husvagn i närheten så de kom ner och hälsade på.   Vi låg kvar ett par dagar i Varberg. Mest på grund av att det var så tråkigt väder. Regn, regn och mera regn. Johan, Malin och Ludvig kom även de på besök.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

20/7: Nu var det dags att sikta på Göteborg. Eller snarare Hönö. Efter en härlig tur på 7 timmar siktade vi målet. Svägerskan Eva med barnen Alva och Louvis stod faktiskt på kajen när vi lade till.

Även om vi inte bor på Hönö kändes det som om vi var hemma nu. Den sista veckan av semestern tillbringade vi kajkandes upp och ner på kusten runt Göteborg.

Vi hade turen att ha en kompis kompis som inte hade sjösatt detta år. Så vi fick hyra hans båtplats resten av säsongen. Vi står fortfarande i kö för båtplats hos Grefab – och efter fyra år har vi ännu inte fått ett erbjudande om en plats!!!