Säsongen 2005

Säsongen kom igång sent! Vi hann inte sjösätta förrän 18 maj. Helgerna fram till semestern var långa och härliga. Många fredagar tillbringades i Björholmen. Lugn och skön avkoppling i sittbrunnen. En del söndagar låg vi kvar i Nanny och gick upp jättetidigt för att hinna till jobbet, men det var det värt för att få en kväll till i “friheten”.

Nanny fortsätter att överraska oss. Vi hade fått för oss att dieseltanken var på 180 liter. Det visade sig att den var på 280 liter istället 🙂 Eftersom tanken varit tömd över vintern fick vår plånbok en smärre chock vid första tankningen.

När semester äntligen började (22 juli) var det pissväder. Men vi tog oss till Läsö via en sväng till Stenungsund, Knippla. Väl på Läsö låg vi kvar i ett par dagar. Dels på grund av för mycket vind mitt i näsan men ingen av oss hade inte varit på Läsö innan. I Österby hamn träffade vi på en gammal kollega till Magnus – Per Martin med sin Maxi 38. Magnus har en lustig förmåga att träffa folk överallt 🙂

Vi gjorde lite utflykter – bussen på Läsö är gratis så vi tog oss till Västerby hamn en dag

Magnus spanar mot Danska fastlandet

Målet med resan var Aalborg. Under en weekendsemester våren 05 fick vi idén att segla dit. En glad dansk i grannbåten berättade att vi troligen skulle få se “Marsvin”. Liv såg ut som ett levande frågetecken medan Dansken gjorde väldiga rörelser med händerna för att beskriva vad han menade. Tioöringen trillade tillslut ner – han menade Tumlare 🙂

Efter tre nätter på Läsö kunde vi den hamnen och när vi insåg att det var mer eller mindre bleke utanför vågbrytarna kastade vi loss direkt och åt frukost under gång.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fick börja med att spana efter fiskarnas “nätstolpar” som kan stå i hur långa rader som helst med nät emellan.

Vi kom fram till Aalborg vid 19:30 tiden i stark medström och visst fick vi se tumlare – men även en massa säl. Två broöppningar fick vi också vara med om. Sedan följde ett par dagar med Tivoli, shopping, museeum och massa god mat. Vädret bjöd på väldigt hög luftfuktighet – vissa skulle nog kalla det regn. Men inte vi – inte på vår semester.

Pannkakor i sittbrunnen

Vi beslöt att inte gå vidare in i Limfjorden utan att vända om till Hals för att sedan ta oss upp till Saeby.

Äntligen lite sol 🙂 Turen till Hals var lugn motorgång i svag motvind men massor av medström. Navigeringen var inga problem. Det var bara att följa “flaskborstarna”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hals var gungigt och inget särskilt kul så dagen efter siktade vi på Saeby. Det blåste en frisk SV men med ett rev i storen så fick vi en underbar tur. Och Saeby är en av de mysigaste ställena jag varit på. Helt fantastiskt. Att duschen kostade 10 dk och var utan varmvatten gjorde inget alls……

Och så har de massor av roliga skyltar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men nu var vi trötta på Danmark. Efter två nätter stack vi vid sextiden på morgonen och tog sikte på Hönö. 43nm på 7 timmar – det får man vara nöjd med i guppig sjö.

Eftersom Magnus har släkten på Hönö så är det lite som hemma hamn. Vi låg kvar en dag och umgicks. För en gångs skull var det sol – “Solen skiner alltid på Hönö” som Farmor säger. Fast det var tromber som drog fram över fastlandet. Jättehäftigt-när man är på avstånd.

Vi har haft problem med knarrande tampar. Vi hade försökt med allt men vad vi än har gjort så har tamparna legat i halkiparna och gnällt. Vi har försökt med disktrasor, diskmedel, vatten, olika sorters tampar – gud vet vad. Men över en kopp kaffe med farfar Uno löstes problemet. Vi la en bit heltäckningsmatta runt tampen i halkipen och VIPS! – det blev tyst. Tänk vad enkelt det kan vara när man har lösningen.

Efter ett par dagar gick vi norrut och tog en SXK boj norr om Instön. ÅÅÅÅH vad det är skönt att ligga vid boj. Inga båtgrannar och vinden alltid i näsan. Solen tittade fram men det var kallt i vinden. Men gött var det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men mitt i natten vaknade vi av att någon knackade på båten. Jisses vilken fart man får då. Upp som en raket genom luckan och se sig omkring. Inte en människa eller båt i närheten…. Och det var total stiljte….. det var bojfästet som låg och slog mot fören. Vad gör man? Inte vet vi i alla fall. Knackandet höll på i ett par timmar 🙁

M0rgonen efter blev det en jättefrukost med färskt bröd. Tänk att det finns vakumpackade brödlimpor med flera veckors hållbarhet som man bara slänger in i ugnen – nybakat bröd i båten DET är lyx.

Vi tog en “mellandag” och lade oss på Björholmen. Hemma igen fast bara för en dag. Liv tog bilen och körde till Kållekärr och storhandlade. OCH köpte pizza. Pizza och Kajsa tog VM guld i höjdhopp tänk vad bra man kan ha det 🙂

Så var det dags för Tvestjärten och Stigs magasin. Detta fantastiska ställe precis bredvid E6:an. Tina, Nils, Uffe, Madeleine och Ole var redan på plats med den fantastiska skutan Westvind som Uffe tar hand om. En trevlig men sen kväll där även Olle Berg mfl dök upp.

Dagen efter följde vi Westvind i hasorna ner till Skärhamn. Härlig lugn läns på bara focken. Efter samtal med hamnkaptenen fick vi en egen brygga men hamnavgiften för Westvind blev 400:- Det tyckte vi var dyrt. Rätt skönt att ha inte ha en hel skuta att hitta plats för i varje hamn.

Torsdagen den 10 aug kom Björn för att hänga med ett par dagar. Han bestämde sig på onsdagskvällen och tog ett tåg från Stockholm tidig på torsdagsmorgonen för att kunna vara i Skärhamn vi 12 tiden. Det var snabbt marscherat – men är man major så får man väl vara snabb i svängarna. Vi lämnade sällskapet på Westvind och hamnade på Karlholmen innan för Krokesunds gap. Jättefin vik och vi låg helt själva…. i alla fall i början. Självklart kom det ett par båtar till och snäll som Magnus är så hjälpte han en annan båt att ro över en aktertamp över viken. Det resulterade i att Magnus via en volt från gummibåten trillade i plurret. Jag har nog aldrig skrattat så. En klar 10 poängare i simhoppssammanhang – helt klart.

Smögen – det var säkert 10 år sedan vi var här. Och inte hade det förändrats så mycket. Dyra butiker dyr hamnavgift och äckliga duschar. Men vi hade i alla fall tur med vädret. Kanooon sol. Det blev en lite pubrunda på kvällen. Men det var inge kul det heller så vi hamnade i sittbrunnen igen – bästa platsen på hela jorden i våra ögon.

Hållö. Kära gamla fina Hållö. Här känner Magnus sig hemma -det vill jag lova. Vi lade oss i den yttre hamnen. Vi vågade inte riktigt ge oss in i den inre. Men vi fick en bra plats. Jättehärligt väder – och när man får höra att det är skitväder i Göteborg så känns det ännu härligare. Björn lämnade oss och Anders mönstrade på. Magnus tog jollen till Smögen två gånger denna dag för att hämta och lämna = nackspärr. Till nästa år får vi köpa en förlängning till gasreglaget så man kan sitta vettigt och styra. Massor av sol och bad. Mathilda och Magnus snorklade en hel del och jag måste säga att Mathilda har lärt sig jättefort. När vi väl bestämde oss för att det var dags att röra på oss igen så hade vi sämsta tänkbara vind rätt in i sidan och små skär på nersidan. Men med hjälp av snälla solbadande medmänniskor så lyckades vi med att krångla oss ut. Tack för bogpropellern säger jag bara. Sotenkanalen till Bovallstrand och träffa Peter. Han har vi nog inte sett på 6-7år. Han har hunnit bli pappa och bofast i Bovall. Kul, kul. När vi sitter och fikar i sittbrunnen ser jag en Tur 84 tuffa in i hamnen. Då slår det mig att Anders på jobbet har en sådan och vi skulle ju sms:a till varandra för att se om vi kunde träffas. Men det behövdes ju inte för det var Anders och Susanna med sin Roxanne som kom in i hamnen. Både Anders och Susanna var kursare med Liv på universitetet. Det blev en trevlig kväll på Bryggkaféet och ett väldans frossande i skaldjur (ja, inte Liv då, hon var kraftigt medicinerad för att inte stryka med på kuppen). Dagen efter hade Peter med sig lille Rufus 6 månader. Efter lite övertalning vågade Peter ta med honom ombord. Det blev en lång och härlig frukost. Anders hade gått iväg och köpt GP till Liv. Han vet vad som gör en kvinna glad!!!! Anders tog bussen till Smögen där han hade sin bil och vi låg kvar för att lata oss lite. Anders och Susanna gick mot Smögen och mer skaldjur.

Paniken börjar infinna sig. Vi är inne på sista semesterveckan. Liv var helt osocial eftersom hon börjat plöja sista Harry Potter boken. Mathilda var mycket irriterad på att mamma kunde läsa på engelska och inte hon. Frågorna haglade. Vad händer? Vem är fullblods prinsen? Vad skrattar du åt? Men Liv höll tyst. Vi la oss i en boj vid Grötö norr om Brofjorden. Jättefint ställe men var är sommarvärmen. Det är så kallt i vinden. Hit måste vi gå fler gånger. Tyvärr är det så att kylskåpet krånglar. Som det är just nu klarar vi oss endast 12 timmar utan motorgång och sol. Det är INTE bra. Det blir till att bygga ut batteribanken till nästa vår.

Torsdag – regn, kallt och ruggigt. Vi gick mot Björholmen, kvällen blev jättefin. Stiltje och vacker solnedgång. Tänk vad fyra veckor kan gå fort. Nu är det hemgång och tvättmaskin som står på programmet. Det var semestern 05 det. Den bästa semestern på länge.

Bara 48 veckor tills nästa………