Är man klok när man gör ett riggbyte på en 40 år gammal båt?
Nej, egentligen inte – eller Jo, jag måste tro det, för det är ju precis det vi har gjort denna höst 2013. Att vi har långseglardrömmar är ingen hemlighet men att man ska behöva byta rigg på grund av det – nej det trodde vi inte på. Det ingick i varje fall inte i våra planer överhuvudtaget…. Men ibland så sätter tankarna igång och det ena leder till det andra.
För oss började det hela med att badrumsdörren blev sned och gick inte att stänga för ett par år sedan. Vi slipade helt sonika ner tröskeln och så var saken ut världen. Ända tills vi såg att även inredningen i taket inne i salongen, mot maststöttan, hade tryckts ned och satt sig på sniskan. Då började vi motvilligt inse att däcket höll på att sjunka ihop runt maststöttan och detta satte sig genom hela inredningen. På däck kunde vi tydligt se att det var en “grop” runt maststöttan. Vi började så sakteliga fundera på åtgärder och när vi ändå diskuterade vad vi skulle göra med maststöttan så kom ju även riggen in i funderingarna. En kväll gick vi på en föreläsning med JRSK som Riggarna här i Göteborg höll. Riggkillarna pratade om riktigt gamla riggar som lyckasts uppnå den höga åldern av 30 år och vad de kunde hålla för i långseglingssammanhag. Magnus och jag sa inte ett knyst under hela föreläsningen eftersom vår rigg var 40 år gammal… Men vi bestämde oss i alla fall för att göra en besiktning av riggen. Och så var snöbollen igång…. Vi pratade med allt och alla och allt och alla hade var och en, en egen åsikt. Och till sist är det ju ingen annan än jag och Magnus som kan ta beslutet. Vid besiktningen av riggen hade vi fått reda på att stagen behövdes bytas på grund av att det var “knäckar” på fler av dem. Själva maströret kunde vi förmodligen behålla men riggkillarna hade påpekat att fästet till den nya bommen hade skurits in på ett felaktigt sätt och detta kunde försvaga masten där den behövde vara som starkast. Mummel…. Dessutom så är det såklart så att man inte vet vad röret håller för efter 40 år. Och skulle vi nu göra detta så ville vi även ha ett kutterstag och en ny rollfock. Ska man i detta läget byta allt annat och chansa på att behålla röret?? Nääää – det kändes inte bra. Så efter 14 nya gråa hår, 48 diskussioner och funderingar samt ett par sömnlösa nätter beslutade vi oss för att genomföra bytet. Vi har redan investerat lååååångt över all rimlig gräns i Nanny så vad gör lite till??
Låter det förnuftigt? nej, såklart det inte gör. Men allt som har med båtar att göra är inte förnuftigt. Det viktiga är att man sover gott om natten och det gör vi 🙂
Idag har vi en ny rigg med ny rullfock ett kutterstag och fotsteg hela vägen upp. Till detta lägger vi ett ordentligt förstärkt däck med en renoverad maststötta som är plastad enligt alla konstens regler. Måste erkänna att det känns tryggt.
Vi valde att ersätta den gamla riggen med en liknande – typ… Vi fick förslag på att höja masten med minst en meter eftersom Rasmusen allmänt anses som underriggad men detta sa vi nej till. Främst på grund av två skäl. Vi vill kunna komma under Fotöbron och vi revar oftast redan vid 8-10 m/s så vad ska vi med mer segel till? Sedan kom frågan om vi ville ha bakåtriktade dubbla spridare. Men nej, det ville vi inte heller för då skulle vi vara tvugna att flytta på röstjärnen och då springer notan snabbt i höjden. Rullstor då? Nej, inte det heller. Då hade vi även åkt på en ny bom och vi hade fått ett mindre storsegel så den kostnaden var väldigt lätt att välja bort. Vår single line reef bom fungerar (numera) alldeles utmärkt så vi funderade inte ens på en rullstor.
Vi har ju lite jobbiga erfarenheter när det gäller att lämna bort Nanny och få jobb gjorda så vi var väldigt tydliga med att vi ville ha en bra kommunikation med riggkillarna och det fick vi. Mycket av kommunikationen gick via mail som komplement till alla telefonsamtal och det blev rätt många samtal och meddelanden under de tre veckorna som de hade båten. Och vi vet att vi inte är lätta att ha och göra med som kunder. Vi är mycket bestämda på hur vi vill ha saker och ting utförda och vi är inte direkt lättövertalade om någon vill göra något på Nanny som vi inte har tänkt igenom. Men självklart händer det att vi ändrar oss. För tro det eller ej – vi inser faktiskt ibland att vi har fel….och att det finns andra sätt än vårt 🙂 eller 😉 ha ha .
Vi gjorde så mycket arbete som möjligt själva för att spara in lite slantar. Bland annat så plockade vi ner inredningen själva. Detta gjorde vi inte enbart för att spara pengar utan vi vet ju hur svårt det är att plocka isär Nanny utan att något går sönder. Att ha en båt med Orustkvalitet är faktiskt inte alltid en positiv sak….
Nu är i alla fall bytet genomfört och vi är mycket nöjda. Det knäpper och knakar lite båten till och från. Men det är inte så konstigt med tanke på att de lyft taket och däcket ett par cm. En sättning som kommit under 40 år har tryckts tillbaka på ett par dagar – klart Nanny måste protestera lite. Och som en bonus på slutet har vi beställt ett nytt storsegel som kommer i december 🙂
Här är också en länk till Nannys nya Riggdata
Nedan har ni ett kommenterat fotoalbum med ett stort gäng bilder från bytet.
6 Responses to Riggbyte 2013