151216 Dra dit pepparn växer – Bokrecension

Micke Westins bok

Micke Westins bok

Innan Micke och Lotta lämnade oss i Marina Rubicon på Lanzarote så stack Micke till oss en bok. Det var hans egna, nyutkomna bok med titeln “Dra dit pepparn växer”. Boken är tänkt som del ett av tre där, denna första del fokuserar på tiden innan långseglingen och förberedelserna. Boken belyser både det ena och andra som är matnyttigt och det känns som en bra bok för dem som börjat fundera på långsegling i någon form. Micke begränsar inte på något sätt vad en “långsegling” är utan lämnar det upp till var och en att besluta – något vi tycker är väldigt bra. Han har även fått hjälp och inspel från andra erfarna långseglare vilket ger en lite större bredd på innehållet. Vi håller med om det mesta i stort, dock ska erkännas att kaptenen och tillika flaggfascisten ombord var mindre nöjd med stycket som beskriver hur man kan använda en printer för att skriva ut sina egna pappersflaggor och sedan laminera dem – men det får stå för honom 😉 Sedan är det självklart lite olika nivå på tipsen. Men det är bra, för även de små sakerna kan få stora konsekvenser om man inte tänkt på dem, men dit tillhör kanske inte tipsen om när man bör borsta tänderna under en långsegling. Det känns också som att boken blev lite snabbt ihopsatt på slutet för det finns en hel del stavfel och konstiga avstavningar  – men det ändrar ju inte på faktainnehållet och jag som själv skriver rakt av som jag tänker med allt vad det innebär av stavfel och påhittade ord ska nog inte kasta sten i det glashuset. Dessutom så har ju faktiskt Micke lyckats med det han förutsatte sig – att komma iväg på en långsegling och om det då innebar att han fick prioritera ner lite av boken i slutet så må väl det vara hänt 😉

För oss som redan har gett oss iväg på vår längesegling så är huvuddelen av bokens innehåll redan känt och det mesta till och med självklart men vi fick oss allt ett par tankeställare som ledde till ytterligare ett par punkter på vår “att fixa innan Atlanten-listan”. Men det är ju med denna boken som alla andra – man väljer ut det som man tycker är bra och så tar man till sig det.

Vi tror att den passar väldigt bra för den som börjar fundera i dessa banor eller för den som vill drömma sig bort i soffhörnan en liten stund. Kanske en bra julklapp? Den går bland annat att köpa på Drömresans hemsida.

Bookmark the permalink.

2 Responses to 151216 Dra dit pepparn växer – Bokrecension

1. Pingback: Liv på Nanny recenserar | Drömresan