161123 I väntans tider, pyssel och en del shopping

Vi kände ganska snart att vi inte skulle hinna bli klara med Santa Marta på en vecka så vi bestämde oss för att stanna ett par dagar till. Den tropiska stormen Otto har ju också spelat in i vårt beslut att stanna ett par dagar till. Nu ska vi ju vara utanför orkansäsongen. I alla fall på pappret men, Otto som nu på morgonen blev uppgraderad till en orkan håller inte med om det! Detta är den sjätte orkanen detta år och den har bildats så sent att man får gå tillbaka till 1969 för att hitta en som dykt upp senare. Alltså så beter sig inte Otto som Otto ska enligt all statistik…. Nu ska jag med en gång säga att vi inte ligger direkt i farozonen för Ottos vindar. Så länge han inte får för sig att göra en 180 graders sväng och gå österut. Så vi får väl hoppas att han följder den normala banan för orkaner i alla fall. Men han ställer till en massa annat trubbel i området runt honom. Vi ligger ju tryggt öster om honom och enligt prognosen så kommer han under morgondagen slå mot Costa Rica och Nicaragua. Jag hoppas verkligen att det inte blir för stora skador! Det rapporteras om stänga vägar och mobilmaster som inte fungerar i Panama just nu så det ska erkännas att vi är glada att vi inte redan gått till San Blas.  För vår del så innebär det att alla vindar är helknäppa. Det blåser inget alls överhuvud taget och om det är någon vind så kommer den från SW. Detta är självklart mitt i näsan för oss så vi ligger helt enkelt där vi ligger och hoppas att vindarna fixar till sig i början av nästa vecka.

Ottos förväntade framfart

Så får vi se vad som händer då. Vi vill ju gärna till Cartagena men om vi blir fast här länge så tar vi kanske en fyratimmars busstur dit och bor på hotell en natt eller två. Tält lär det i alla fall inte bli frågan om igen 😉 Grabbarna på Amiga ligger i marinan i Cartagena och de vittnar om det skitigaste vattnet någonsin. Marinan har heller inga vågbrytare så det är väldigt skvalpigt i hamnen. Men om vi åker dit så kommer vi nog ligga för ankare.

Vattnet är inte direkt rent i vår marina - men det ska vara värre i Cartagena

Vattnet är inte direkt rent i vår marina – men det ska vara värre i Cartagena

Undertiden vi väntar så roar vi oss kungligt på Santa Martas gator, bland annat tillsammans med Peter och Eva på S/Y TIna Princess. Folklivet är, som jag nämnt tidigare, helt underbart. Jag shoppade snabbt på mig ett par polaroid solglasögon för 90 SEK och två kraftiga 12V fläktar för 120 SEK st. Fläktarna är av samma typ som den jag hittade i kina-affären i Martinique. Utan den hade vi inte överlevt hettan på nätterna och vår glädje var stor när vi hittade ytterligare två. Jag har varit på jagat efter kardborreband ett tag och efter att ha försökt i tre tygaffärer fick vi klart för oss att tråd, knappar, snören, band mm såldes i en egna butiker. Vi sprang på butiken av en slump och jag fick med mig en motvillig Magnus in i trängseln som tolk. När jag visade upp min lilla medhavda provbit så log bara expediten och kom snabbt tillbaka med två rullar med precis den typen av kardborreband jag ville ha. Nu var bara frågan vad det kostade. Efter lite handviftande, allmän förvirring och skratt från både oss och de omgivande tanterna så fick jag klart för mig att mina 5 meter kardborreband skulle kosta 10 kronor…. Jag köpte 10 meter! Dessutom så var deras utbud av band och snören helt fantastiskt så jag som alltid sitter och knyter armband och annat köpte med mig en provrulle med tråd för hela 15 kr…. Gissa om jag ska tillbaka dit!

Vi tog en lunch på stan en dag och vi trodde att vi beställde var sin halv grillad kyckling. När vi får in var sin stor skål med köttsoppa så rycker vi på axlarna och smakar. Den var helt underbar, så vi tänkte att det fick bli soppa till lunch istället. Men det visade sig vara förrätten. Två jättefat med kolgrillad kyckling med potatis och sallad stod snart på bordet och detta tillsammans med två stora öl kostade strax under en svensk 100-lapp. Då går det ingen nöd på oss!

Lunchfrossa!

Vi pysslar också en del i Nanny och Magnus har lagat ett trasigt gångjärn i förluckan, varit uppe en sväng i masten och jag har sytt nya fodral till våra kuddar i sittbrunnen och nya myggnät. Solen har helt ätit upp kuddarna och som tur var så hade jag lite lämpligt tyg undanstoppat och nu hoppas vi att vi har förlängt livslängden på dem med ett par månader i alla fall.

Magnus har också forskat i frågan om vårt ekolod. Panelen till ekolodet har börjat att krångla och vi är livrädda att vi ska bli utan ekolod i San Blas. Sjökorten i San Blas är inte att lita på alls, så vi behöver det verkligen. Nu försöker han hitta en panel som är kompatibel med den givare vi har. För om vi ska byta givaren så måste vi lyfta båten och det har vi varken möjlighet eller råd till…. Så om det är någon av er som har koll på var man kan hitta en panel till en Navman, Fish 4100sx så SNÄLLA hör av er. Det går inte att köpa en ny, eftersom Navman inte finns längre. Vi hoppas kunna skicka något med ungarna eller Eva o Andres när de kommer.