170327 Dags att lämna Jamaica – och lite nya planer

Ja ni…som ni kanske har märkt så går vi nu österut. På grund av lite olika skäl så har vi faktiskt bestämt oss för att spara Kuba och USA till nästa år. En av orsakerna är att ju längre västerut vi tar oss, desto jobbigare blir det att ta oss tillbaka österut och sedan söderut nu när orkansäsongen börjar närma sig. Men andra orsaker är också att vi får besök igen. Först kommer Lotta och sedan kommer Eva och Björn och hälsar på oss igen YAY!!! (och len iten glad dans :-)). Det ska bli fantastiskt roligt. Dessutom är det faktiskt så att jag har bestämt mig för att åka hem en sväng och hälsa på. Så därför kommer Nanny att tillbringa en hel del tid på Puerto Rico i april/maj. Lotta kommer redan den 18 april och när hon åker hem så tänkte jag mig åka hem tillsammans med henne. När hon fick tag i en ToR biljett för under 4000 kr så är det ju svårt att låta bli, tänkte jag. MEN, tänk det finns alltid ett MEN. När jag vill åka ToR åt andra hållet så är det mer än dubbelt så dyrt! Jag landar på 10-11 000 kr!! Då tänkte jag att jag skulle köpa en likadan biljett som Lotta men bara använda returresan. Tyvärr går inte det. För om man inte använder utresan, så avbokas returresan automatiskt… Mummel…. Så nu försöker Lotta fixa så att jag får köpa bara en returresa, så att vi kan åka hem tillsammans. Men det verkar inte så lovande direkt.

Men i vilket fall om helst så kommer jag nog hem mellan den 26/4 och 11/5, eller så. Magnus stannar och tar hand om Nanny. Jag tänker mig att hinna krama barnen väldigt mycket och hälsa på lite släkt o vänner. Förhoppningsvis så blir det även en tur inom jobbet och hälsa på alla goa kollegor på Sweco också. Jag har ju inte ens sett de nya lokalerna som vi flyttade till för snart två år sedan. Jag har faktiskt lite svårt att fatta att det i dagarna är två år sedan vi slutade jobba och började på vår tjänstledighet… Två år… var tog den tiden vägen??

Våra planer fram igenom blir då att vi kommer att ta Kuba och Bahamas strax efter nyår 2018. Därefter går vi upp längs kusten av USA och tittar inom till New York för att sedan skutta över till Grönland och Island på vägen hem. Japp, ni läste rätt! Vi ska upp till snön och kylan och segla. Jag är inte riktigt säker på att jag faktiskt vet vad vi ger oss in på. Men det ger sig. Vi har ju en bra värmare ombord i alla fall 🙂 Jag har inte haft skor på mig, annat än flipflops,  på över ett år så det kan bli en liten utmaning!

Så därför lämnar vi nu Jamaica, när vi har ett bra väderfönster för att ta oss mot Dominikanska Republiken. En litet hopp på ca 350M och vi bör bara framme på torsdag. Alltså natten mellan torsdag och fredag hemma hos er. Vädret just nu är sådant så att vi hoppas på segling halva sträckan och därefter blir det stiltje. Men det är bättre än liten kuling i motvind som det vanligtvis blåser här.

Dessutom har vi ju nu lämnat piratvatten bakom oss och det känns skönt. Ja, just det. Det har vi kanske inte berättat men sträckan mellan San Andrés och norrut har varit lite drabbad av just pirater från Nicaragua denna våren. Men vi gick två båtar tillsammans, stängde av AIS:en och tog en lååååång omväg för att komma bort från kusten så vi var aldrig direkt oroliga. Bara på säkra sidan!

Vi lämnade ju Montego Bay i lördags och efter att ha pratat ordentligt med den snorkiga Yach Cluben så slutade det med att, vi fick betala tre dagar á 20 USD plus skatt. Alltså 70 USD för att ha använt endast deras dingebrygga 5 ggr och slängt skräp. Det är 700 kr det är mycket pengar för en långseglare det… Dyraste dingebryggan någonsin… Vi hade fått tullens tillstånd, för det måste man ha för att förflytta sig här, att gå vidare till Port Antonio men vi fuskstoppade på natten och ankrade helt olagligt i en annan vik. När vi gled in i går kväll i Port Antonio så blev vi först väldigt besvikna för hela ankringsområdet var fyllt med bojar och vi hade tänkt att ankra såklart… Vi gled fram till marinans bryggan och en marineros uppenbarade sig genast och vinkade in oss. Jag förklarade att vi bara ville ligga för en natt och frågade om vi kunde ankra. Han skakade på huvudet och jag frågade då om vi kunde ta en boj. Vi ville ju bara checka ut ur landet så fort som möjligt i morgon på morgonen.  Då måste ni ligga vid bryggan, svarade han. Så att tull och immigration kan komma ombord. Jag gillade inte riktigt detta eftersom det säkert var dyrt. Jag trodde inte mina öron när han erbjöd oss att ligga vid kajen gratis över natten! Efter att ha lagt till så kom han raskt ut med ett passerkort och koden till Wifi. Vi har inte sett maken till effektivitet sedan vi kom till Karibien! Men vi misstänkte att det inte alls kommer att bli gratis, men en natt får det väl vara värt i marina i så fall. För ingenting är gratis på Jamaica, det har vi lärt oss!  Vi fick i alla fall en skön kväll och självklart massa musik från barerna runtomkring. Båtgrannen kom dessutom från Stockholm!

Duschen i morse var helt underbar med massor av vatten och dessutom varmvatten! Tro det eller ej, men här är faktiskt lite kyligt på nätterna och temperaturen kryper ner mot 20 grader faktiskt! Så en varm dusch på morgonen innan solen börjar bränna på är en fantastisk lyx.

Magnus gick upp till kontoret när de öppnade kl 08 och de beställde hit tull och immigration till kl 09:30. Under tiden hann vi tanka lite diesel så vi är nu proppfulla på den fronten igen. Magnus gick upp till marinakontoret vid 09:30 och fick mycket riktigt träffa immigration och tull. Där fick han också betala 45 USD för att vi legat vid bryggan över natten och inte kom det någon ombord heller – Så… LURAD!!! igen. Det är inte utan man blir trött!!

Dessutom så hade vi enligt immigration inte fått rätt papper med oss från Montego Bay så det strulade såklart. Sedan har vi inte heller fått några utcheckningsstämplar i passen för det påstår de att vi inte behöver… mummel…. Det kan ju bli spännande när vi kommer till Dominikanska Republiken, men det är ju flera dygn tills dess så varför oroa sig för det.

Sköt om er så hörs vi om ett par dagar.

PS – satellittelefonen är på under överseglingen och det går att skicka gratis SMS via https://messaging.iridium.com på telefonnummer +881 632 625 306 om det skulle vara något.