150914-150917 Inblåsta i Villagarcia

Vi lämnade Portosin på måndagen för att i det lilla väderfönstret smita runt hörnan och in i nästa rias. Det var risk för att det skull kunna komma riktigt mycket vind på tisdgen och så tyckte vi att det var dags att flytta på sig. Kuheli och Emma låg kvar och de var inte vakna när vi smet ur hamnen. Kuheli har motorproblem och vi håller alla tummar för dem att de verkligen lyckas fixa det så att de också snart kan ta sig vidare. Norra delen av infarten till Ria de Arousa är full av stenar, öar och skär och Magnus tyckte att det var dags för lite inomskärsnavigering och därmed så lade han kursen in på en av de smalare lederna in i fjorden. Vi hade inte så mycket sjö med oss in men tillräckligt för att det skulle bli lite spännande. Jag satt still i sittbrunnen och sa inte ett smack när vi tog oss igenom. Magnus hade en liten ansträngd min så jag tyckte nog att det var bäst att han fick sköta detta i lugn och ro. Det var rätt häftigt med alla strömmar och vågor som slog om oss på båda sidorna men jag ska erkänna att jag andades ut när Magnus började prata igen. Tyvärr fick jag inga bra foton på detta eftersom systemkameran numera är helt död.

Vi har hört mycket om dessa vackra rias, norr om Vigo men jag ska erkänna att vi faktiskt är lite besvikna. Framförallt för att de är smockfulla av fula, fyrkantiga fiskodlingar som ligger på rad, efter rad, efter rad ut, längs med stränderna. Det förtar verkligen en hel del av upplevelsen. Men nu skulle vi in till Vilagarcia de Arousa och söka lite skydd. Vi fick först ingen kontakt med hamnkaptenen så vi försökte vara lite företagsamma och gå in och lägga oss på en riktigt bra plats långt inne i hamnen. Men, se DET gick inte…. Hamnkaptenen kom puttrande i sin lilla båt och bara pekade på en annan plats, lite längre ut och den låg i helt fel vindriktning. Vi började hojta lite till honom om “muchas gustas” men vi gav oss rätt snabbt när Magnus kom på att han skulle kunna backa in på platsen och på så sätt så skulle vi få den kommande vinden hyfsat in i näsan. Sagt och gjort. Magnus backade snyggt in och vi lade en god timme på att förtöja ordentligt med extra tampar, “bungisar”, “tonys mjukisar” och allt annat vi kunde komma på. Det var ju nämligen så att det inte bara skulle blåsa. Det skulle regna också – ordentligt. Så vi tänkte att det var bäst att “extraförtöja för storm” innan skitvädret kom in. Jag hittade också en sk “snusklina” som låg ute på fingerpontonen och med även denna framme i fören så var vi nöjda. Resolute kom in strax efter oss och hamnade lite längre ut i hamnen.

På natten till tisdagen så kom också mycket riktigt regn och rusk. Det blåste bra – men inte så farligt som de hade förvarnat om. Men vi låg bra och fick en god natts sömn. Tisdagen blev en allmän pysseldag där vi inte stack näsan utanför kapellet. Det verkligen öste ner hela dagen. Jag tog tag i diverse små lim-, och sikaflexprojekt som skulle fixas “inomhus” Magnus gav sig i kast med att försöka få till väderfaxen via kortvågsradion – något han också lyckades med efter ett tag. Och helt plötsligt så var denna dagen slut! Tänk var fort det kan gå! När jag vaknade på onsdagsmorgonen så insåg jag att det INTE regnade. Denna dag skulle vara minst lika regnig som tisdagen så jag passade på att smita bort till duschen. Jag kan utan tvekan säga att det var en av de kallaste duscharna på denna resan. I närheten av “Ice bucket challange”. HUR svårt ska det vara att ha lite varmvatten i sina ledningar??  Dagen visade sig bli riktigt fin mellan regnskurarna och Magnus fick till en löprunda och vi fick handlat lite.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Utrymmet är lite begränsat när det regnar så man får vara lite uppfinningsrik när något ska fixas till

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Här sågas det “skärbräda” som fungerar som stödklackar under knarrande durkar

Dagen avslutades med en “svenskkväll” i Resolute. Efter vårt besök på IKEA så fanns det lite godis av både det ena och andra slaget i våra båtar och dessutom så hade vi lite annat i våra gömmor. Vi hade sill, potatis, Kalles Kaviar, köttbullar, prinskorv, knäckebröd, grevéost, västerbottenostpaj, rädisor, torkad gräslök, IKEA snapsar mm, mm. Vi åt så tröt ut genom öronen på oss och det var som en midsommar nr 2! Det enda som var lite svårt var detta med gräddfil. Men efter lite ihop blandande av färskost och annat okänt surad mjölkprodukt fick vi till ett bra substitut. Gott med andra ord och vi tycker att vi i det stora hela kom undan vindarna ganska bra.  I och för sig hade nog Resolute lite mer gung än vad vi hade…

IMG_1173 Undrar när IKEA i Sverige ska börja sälja snapsar…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_1171 Mumsig “svensktallrik”

Idag är planen att lämna hamn och hitta en ankring strax utanför. I morgon fredag är det lovat fint väder och då siktar vi på en ö som är ett naturreservat. Vi har fått söka tillstånd för att få lov att både navigera och ankra där. Ön heter Islas Cies och är väldigt omtalad. Vi får väl se om den uppfyller förväntningarna. Därefter siktar vi på Vigo och sedan är det dags att ta sig söderut mot Portugal. Planen är ju att vi ska gå över till Madeira i början av november och innan dess så kommer Björn och hälsa på oss en vecka. I samband med detta så har Magnus börjat mumla om att segla till Gibraltar också.. Vi får väl se var vindarna tar oss 😉