150917-21 Strand, sol och svinkalla bad på Islas Cias

Vinden tog oss inte alls någonstans på torsdagen utan det blev motorgång…Som vanligt. Det känns som vi är på motorbåtstur och inte segeltur… Antingen så blåser det skam och pina eller så blåser det noll… Ingenting däremellan! Så det blev motorgång ner till Islas Cias. Vi hade regnskurar som hängde i horisonten men klarade oss både från dem och från att fånga någon av de otaliga fiskebojarna som ligger över allt. Dessutom höll vi på att köra på ett stort inpackat paket som låg och flöt i vattenytan. Vi misstänker faktiskt att detta var någon form av smuggelgods men vi valde att inte röra det utan att bara åka vidare.

Regn i sikte!

Smuggelgods??

Framme p å Islas Cias så låg det två båtar i huvudviken. Vi tyckte att vi var riktigt kaxiga och gick så långt in i hörnan vi kund utan att komma innanför gula avskiljningsbojarna som ligger utplacerade längs med stranden. Därefter åkte vi över till Resolute och njöt kvällen, stillheten och den underbara miljön. Fantastiskt vackert. Det är som Katarina säger “äntligen något snyggt!!” Ut på kvällen, i solnedgången, så kom också Swede Dreams samt tre kompisbåtar till dem. Med dem kom också tullen som åkte runt och kontrollerade papper. Vi var då tillbaka i Nanny och blev riktigt besvikna över att de inte kom och hälsade på oss. Vi hade ju varit så duktiga och ansökt både om navigationstillstånd och ankringstillstånd. Men det blev bäckmörkt innan det blev vår tur så vi fick inget besök.

Kan man ha det bättre?

Japp! Nu har vi det bra!!

Solen går ner över Islas Cias

Tullen gör sitt intåg

Islas Cies Katarina (8) Njuter stillheten! Foto: Katarina Henriksson

På fredagen fick vi höra av de andra båtar att det var bara tullpapper som de ville se och att de inte ens hade frågat efter tillstånden. Men Lola på Swede Dreams hade frågat vad konsekvenserna för tillståndslösa båtar var och fick svaret att böterna började på 700 Eur och uppåt beroende på båtstorlek, personer ombord och så vidare. Vi förstod då varför en av deras kompisbåtar hade gått längst in i viken, kastat ankare, släkt alla lampor och gömt sig i båten – de hade helt enkelt inte sökt tillstånd…. Dumt kan man tycka eftersom det är gratis med tillståndet och du söker det enkelt på nätet.Vid lunchtid tog vi oss en långpromenad upp till den södra fyren och vi fick fantastiska vyer i det fantastiska vädret. Gång på gång sa vi till varandra att “detta kan bara inte vara sant” …. “Äntligen…” “Äntligen…..” Det är ju detta vi suktat efter i nästan 6 sex månader.

Strandpromenad

Islas Cies Katarina (3)  Nöjda Längeseglare: Foto Katarina Henriksson

Islas Cies Katarina (4) Här är vår ankarvik: Foto Katarina Henriksson

Islas Cies Katarina (5) Nanny kråmar sig i solen 🙂 Foto Katarina Henriksson

På lördagen fortsatte det underbara vädret och denna dag gjorde vi minst möjligt och slappade bara på stranden. Svenskbåtarna Kuheli och Emma kom och ut på kvällen hade vi barbecue på stranden. Fast vi var nu långt ifrån ensamma i viken. Hela Vigos befolkning var ute på ön under helgen och kom de inte med egen båt så kom de med en av de många katamaranerna. Vi höll oss dock på en del av stranden där vi fick vara mest för oss själva men det var mycket “russel i viken” när båtar kom och gick och ankrade heltokigt och definitivt för nära både oss och andra båtar. Vi som tyckte vi lagt oss långt in fick helt plötsligt ett tio tal båtar innanför oss!! Mycket märklig känsla. Det var över 50 båtar i viken den kvällen. Med lite svall upp mot stranden så blev det också lite spännande att ta sig i och ur gummibåtarna och utan att nämna några namn så är det vissa på en annan båt som har sin mobiltelefon i en burk med ris. Det var med andra ord full underhållning och vi hade verkligen en supertrevlig kväll.

Grill på gång

Delar av “The Swedish Boat Maffia”

Marshmallowsgrillning!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lola räddar Lunas hår från kladdkatastrof

Strandhäng på kvällen

Marcus, Emelie, Lotta, Jocke och Carlos

Söndagen blev inte sämre vädermässigt den heller och även denna dagen blev det en promenad. Alla helgfirare lämnade ön och kvar blev 10 båtar varav 6 är svenska. Av dessa 6 är vi tre från JRSK. Lite kul faktiskt 🙂 Även monsunen Sofia har anslutit till “the Swedish boat maffia” Idag måndag ska vädret bli precis lika fint och vi stannar kvar även denna dag för sol och bad. Ja… bad och bad. Det är 15 grader i vattnet och Magnus badar lite ibland. Jag doppar mig, enstaka tillfällen. Alla barnen har bosatt sig i vattnet och vi förstår bara inte hur de klarar av det…. Men uj vad kul de har på stranden i all sand!!

I morgon är planen att dra upp kroken tidigt och gå in till Vigo och båtmaffian lär splittras i mindre delar för denna gång. Emma pratar om att gå direkt till Porto medan jag tror att Kuheli och Swede Dreams ligger kvar här ett par dagar till.