160227-160229 Bad med sköldpaddor och nattsegling till St Barts

Vi började lördagen med att ta jollen ut till den lilla ön Pigeon Island, strax utanför vår ankringsvik. Detta ska vara ett av det bästa snorkelställena på Guadeloupe och det märktes också på mängden människor. Det var massor av små och stora dykbåtar med glada”turister” som plaskade runt i det 28 gradiga vattnet och tittade på härligheten. Jag jobbar ju hårt på min panik att ha huvudet under vattnet och andas genom snorkel. Löjligt kanske… men jag jobbar ju som sagt på det och jag blir ärligt talat snabbt bättre på det och det blir lättare för varje gång. Och vilken upplevelse detta var. Det var massor av fiskar i glada färger som absolut inte brydde sig om att man låg i vattenytan en meter över och studerade dem. Det kändes nästan som om man tjuvkikade… Jag hade lämnat GoPro kameran hemma och istället tagit med min lilla Olympus Tough. Denna lilla kamera överraskar mig gång på gång och jag fick både bra bilder och film. Det enda negativa med den är att motorljudet när man zoomar hörs i inspelningen. Men oftast så klipper jag ju bort originalljudet. Men i alla fall! Vilken grej detta var!

Stor boll-liknande korall

“Skorstenar”

Blå fisk….

Svart o gul fisk

Vi gav oss vid lunch och åkte tillbaka till Nanny och efter lite båtjobb så blev jag sugen på att snorkla igen. Runt båten, i den lilla viken var det många som snorklade och jag fattade inte riktigt varför. Botten såg ju jättetråkig ut men jag hoppade i, själv denna gång och började som vanligt med att kontrollera att ankaret satt som det skulle. När jag vred på den så såg jag dem… sköldpaddorna… I minst 30 minuter låg jag i ytan och tittade på dem hur det sakta och makligt betade sig över botten och mumsade på gräset. Med jämna mellanrum gick de upp till ytan för lite luft bara ett fåtal meter bort utan att ta någon som helst hänsyn till mig! Lycka!!! Livs favoritdjurlista ser numera ut så här: 1-Delfiner, 2-Puffins (lunnefåglar) 3-Sköldpaddor. Och självklart hade jag kameran med mig!!

Underbara…

långsamma…

sköldpaddor!!

På kvällen landade vi på sundowner hos Emelie och Markus på Emma tillsammans med deras goa vänner Fredrik och Terese. Kvällen blev både sen och rolig med god middag och det var väl inte det smartaste eftersom vi hade bestämt oss att lämna kl 08 dagen efter för att dygnssegla till St Barts och Gustavia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi jagar den gröna blixten….

Men skam den som ger sig och strax efter 08 så lämnade vi Guadeloupe och satte kosan nordväst. Dagen började med alldeles för lite vind och motorsegling men framåt lunch kom vinden och vi fick perfekt seglingsvind. Boris styrde oss tryggt och natten blev lugn och månbelyst. En underbar segling faktiskt. Strax efter 12 på denna skottårsdag tuffade vi in i Gustavia. Vi vet och har hört av alla att det är fullt, knökat och lyxigt. Och ja! Helt rätt. Först möttes vi av en omgång ankrade båtar som låg väldigt rulligt. Innanför fanns det numrerade bojar och sedan kom själva hamnen. Ville vi lägga till i marinan så gällde det att kasta förankaret och backa in i sidvind. Det lockade inte… Speciellt som de båtar som vi kunde se därinne började på 200 fot eller nåt… Tror att Nanny hade varit en för liten jolle för dem. Vi gick inte ända in, där det också skulle finnas någon typ av bojar där man tydligen också skulle kasta ankare. Vi hittade dock en ledig, numrerad boj, ganska långt in och tänkte att “det är väl bara att chansa”. Men vi han inte ens ta upp den innan en gummibåt med ett franskt, argt par och en skällande hund började gorma på oss. OK – inte rätt alltså… Jag ropade upp marinan och frågad om det var OK att plocka en boj. Och fick till svar, på perfekt engelska, -NEJ!, Alla bojar är privata, ankra eller gå in i hamnen. Men det var varmt och vi ville bada… Så vi gick ut igen och runt hörnan till en liten vik som heter Shell Beach. Vi gick långt in och kastade ankar på en delvis stenig botten, men vattnet var så klart på fyra meter att det inte var några problem att pricka en sandfläck. Strax efter det att vi backat in ankaret och Magnus inspekterat det på plats så hittade Magnus dessutom ett fritt internet som är så snabbt att jag till och med kan ladda upp bilder! Drömlikt vackert och även här har vi sköldpaddor runt båten.

Nu ska vi fixa till båten efter  seglingen och pumpa upp jollen, bada lite och sedan åker vi in och klarerar in och undersöker dessa gamla “Svenskbygder”. Och ja… Vi mår oförskämt bra 😉