160410 Kortstopp i Jolly Harbour

Vi fick en fantastisk go segling tillbaka till Antigua till Barbuda. Ni vet en sådan där glassig segling i strålande sol och 7-8 meter per sekund. Boris styrde hela vägen utan knot så vi slapp dessutom alla småirriterande ljud från autopiloten. Vi ankrade i Hermitage Bay igen. Där låg Silke fortfarande kvar och även svenskbåtarna Tacoma och Unicorn. Unicorn är också medlemmar i JRSK och vi har hört dem ett flertal gånger på radion men aldrig råkat på varandra. Så när vi väl ankrat upp så sjösatte vi dingen för att åka bort och säga hej. Men vi hann inte så långt innan de kom till oss istället. Jättekul att träffas och vi fick en trevlig eftermiddag ihop. De har ju varit här i många säsonger och hade många bra tips att dela med sig. Nu vet vi bland annat var och när vi ska befinna oss på Seglingsveckan här på Antigua i nästa vecka för att få gratis bubbel 😉 Silke kom också och gjorde oss sällskap när vi tog ner solen.

Det var lite rulligt i viken för i och med de nordliga vindarna så letade sig dyningen in i viken. Men inte så farligt att det störde nattsömnen.
På lördagsmorgonen gick vi runt hörnan igen och in i Jolly Harbour för att storhandla. Vi har nedräkning ombord och på tisdag anländer Lotta på Happie för 10 dagars Nannysegling. Vi kommer att plocka upp henne nere på södra delen av Antigua, i Falmouth. Det är där seglingstävlingarna kommer att vara men där finns enligt uppgift inga mataffärer att tala om så vi var tvungna att ta oss till Jolly innan affärerna stängde för helgen. Sagt och gjort. Med stora handlelistan i fickan tog vi dingen in och förtöjde strax nedanför affären. Det är en välsorterad butik här men det är dyrt så in i…. Fast jag tänkte ärligt talat inte så mycket på det för jag ville ha massor av god mat i båten inför besöket. Alla viktenheter är i lb (Pound) Ett lb är 454 gr. Till detta räknestycke lägger vi att valutan är i Eastern Caribben Dollars, vilket också är nytt för oss. Kursen är just nu att en XCD är värd 3,35 SEK. När vi var framme i kassan så blev det hela lite pinsamt för vi hade helt enkelt inte med oss nog med kontanter till storshoppingen. Så Magnus halade upp vårt (mitt) kontokort men det blev tvärstopp när de även ville se legitimation…. För min låg kvar i båten. Ingen har frågat om leg på ett år… Men eftersom de hade en bankomat precis vid ingången plockade Magnus snabbt ut lite mer pengar. Hon i kassan tittade lite förundrat på mig eftersom hon nu förstod att kortet var mitt men Magnus plockade ut pengar. Hade detta hänt hemma så hade hela kön bakom pustat och suckat över stoppet. Men inte här. Här är verkligen tempot ett heeeelt annat. Tjejen i kassan hade ett tempo, när hon blippade in våra varor, som jag tror att vilken svensk som helst hade fått sparken av inom fem minuter hemma. Damen bakom mig i kön undrade dock lite försynt om det var så att jag samlade poäng på vår storhandel. Efter ett tag förstod jag att hon menade poäng för de som var medlemmar i affärens bonussystem. Tjejen i kassan fattade snabbt och frågade om vi ville skänka våra poäng till damen. Självklart tyckte jag och blev belönad med alldeles strålande leende och en förklaring från damen, att hon nu kunde få rejäl rabatt på hennes egen storhandling i slutet av månaden. Kul att kunna glädja någon med något så enkelt. Med hjälp av vår utmärkta dragvagn lassade vi sedan allt i dingen och tuffade ut till Nanny. När allt var undanpackat så började jag dock fundera på vad vi egentligen hade fått betala för redan i kassan insåg vi ju att det var en betydande summa. Visst, vi hade köpt lite bubbel (förvånande va?) vin och annat gott inför Lottas ankomst men ändå…. Det visade sig, efter en liten titt på kvittot, att: Potatispåsen hade kostat 122kr. Äpplena 11kr st. En liter mjölk 32kr och så vidare. Med andra ord kommer vi äta med andakt de kommande veckorna ;). Fast vi har ingen annan att skylla än oss själva. Vi brukar alltid vara väldigt noggranna och räkna hit och dit på priser men vi valde att släppa det lite och gjorde bara överslag i huvudet. Och allt kött räknade jag noggrant ut precis vad det kostade innan det åkte ner i vagnen, för det är ju där de stora pengarna brukar finnas. Men, men. Vi lärde oss nog något på detta också. Så nu vid lunch kastar vi loss och ger oss ner till Falmouth för att hitta en bra ankarplats där vi kan beskåda de kommande dagarnas spektakel och dessutom iordningställa Nannysviten inför det efterlängtade besöket.