160414 Classic Sailing Week och besök ombord!

Vi gick i tråkig motvind ner till Falmouth och hittade Silke på en fin ankarplats med gott av utrymme runt sig så vi ankrade precis mellan henne och en annan svensk båt. Det var en ny bekantskap och Kurt ombord på Imagnie kom över och vi fick ett trevligt samtal. Ytterligare en seglare med massor av kunskap och erfarenhet! I viken och inne i marinan så radade lyxyachterna upp sig. Men det var inte så många klassiska båtar tyckte vi och strax fick vi bekräftat detta när vi på kvällens grillparty fick höra att det i år endast var 38 båtar anmälda mot förra årets 120. Lite tråkigt men, men. Grillpartyt blev vi inbjudna till via Silke och där var det mest amerikaner och kanadensare. Massa nya människor och kul möten. Vi mötte också Håkan och Anna-Karin från Unicorn som var med. Det var en enkel form av fest. Någon hade en stor grill. Någon annan en stor säck med grillkol och alla som ville grilla lade 5 XCD i en hatt så hade vi delat på de kostnaderna. Trevligt var det, minst sagt. Dagen efter hämtade vi Silke och tog oss en promenad runt omkring i nejderna. Det är en historisk plats och i viken runt hörnan ska Lord Nelson ha haft sina skepp i English harbour. Att komma in där för att titta på hamnen och byggnaderna är avgiftsbelagt men eftersom de har lagt tullen inom området så går vi seglare ut och in som vi vill genom att hänvisa att vi ska till tullen. Och ingen verkar bry sig om detta uppenbara lilla bedrägeri! Efter att promenerat på bryggorna och beundrat alla vackra, gamla som nya, träbåtar så tog vi sedan en lugn kväll på båten för att ladda inför tisdagens besök. Lotta hade vid detta laget landat på Guadeloupe och hade en hotellnatt där innan planet hoppade den lilla sträckan över till Antigua på tisdagen. Dock var det en tråkig dag för hela tisdagen så öste det ner mer eller mindre hela dagen. Vi satt på Yacht klubben och väntade hennes ankomst och som tur var så var det Happy hour så det gick ingen nöd på oss!

Det blev kramkalas utan dess like när hon sedan väl dök upp. Ute i Nanny blev det sedan god middag och rena julafton när resväskan öppnades. Äntligen var hon här – så kul!!

Dagen efter inleddes champagne som avslutning på frukosten. Det var den sista riktiga flaskan som vi fått av våra goa vänner på vår avseglingsfest. Med andra ord hade den flaskan legat i Nannys källare i nästan ett år och under ca 8000M. God var den i alla fall! Sedan lite bad, sightseeing, bad, osv. På kvällen grillade och efter det åkte vi in till festligheterna där det bjöds på livemusik. Och det var musik utan dess like. De kallade musikstilen för ”Swunk”…. Vi hade riktigt roligt och dansade och hoppade i värmen tills vi var helt genomblöta av svett. Även kl 21 på kvällen så var det över 30 grader….

Idag är det dags för själva invigningsfesten och den tänker vi inte missa för då bjuds det på bubbel i riklig mängd

. I morgon går starten för alla båtarna vid 10 tiden. Då tänkte vi att vi åker ut tillsammans med dem och efter det att starten har gått så  ger vi oss av de 12M till nästa vik som heter Green Island. Här ska det vara fint men största anledningen att vi vill dit är att det finns en liten ö som heter Nanny Island…. Den måste vi bara besöka

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna, det är fortfarande väldigt tröga uppkopplingar här, så det blir inte så många som jag skulle vilja….

Kram på er

På "Swunk"-konsert

På “Swunk”-konsert

Vackra träbåtar på rad

Vackra båtar i långa rader

Den ena vackrare än den andra