180714 Nanortalik och massa bilder

Det var en hiskelig dimma när vi närmade oss Grönland. Jag hade nog förväntat mig att vi skulle få en mäktig upplevelse och se Grönland dyka upp i horisonten. Så blev det inte! Det blev att leta sig in med hjälp av radarn. Magnus hade bland annat ett stort eko på styrbordssidan som han var övertygad om att det måste vara en fiskebåt. Det var det inte. Det var ett isberg! Med hjälp av radarn så tog vi oss i alla fall in till Nanortalik och vi hade sådan tur att vi fick lägga oss utanpå en annan seglebåt på den stora och faktiskt lite brutala bryggan. Det är tre meters tidvatten här så det gäller att tänka till med tamparna. Men eftersom vi låg som andra båt så var det inget vi behövde tänka på första kvällen. Vi gick inte ens iland första kvällen utan njöt av att vara framme och av den underbara, första duschen på sex dygn! Det är otroligt skönt att kunna duscha ombord. Även om det är lite knöligt så är det verkligen värt det!

Här kommer ett gäng bilder från överseglingen

Märkliga moln. Jag har aldrig sett sådana vågformade moln tidigare

Och de var kvar även på morgonen!

Matlagning på gång!

Ett ben till solcellerna åkte all världens väg i en våg

Jag letar i skafferiet och kaptenen vilar i slingerkojen. Det rullade bra i ett par dagar

Nils skriver position

Det var ingen fiskebåt. Det var ett isberg!

De är inte lätta att se i dimman!

Framme i Nanortalik lättade dimman lite

Mer dimma på gång

Utsikt från vår Nanny

Nöjd kapten!

Grönländska verkar rätt komplicerat!

Framåt 10-tiden på fredagen så meddelade båten innanför oss att de strax skulle gå. Då passade vi på att gå bort till tankbryggan och fylla diesel. Att det ens finns en tankbrygga och att vi slipper att bära dunkar är ju en jättebonus. Alla är väldigt trevliga och nyfikna här och vi försöker vänja oss vid att höra danska runt om oss. Vi måste också börja vänja oss vid att folk faktiskt förstår vad vi säger – så det gäller att akta sig ibland! Efter att ha fyllt upp till max på dieselfronten (endast 5,1 DKK/litern) gick vi runt hörnan och ankrade istället. Bergen runt är så otroligt mäktiga och det är svårt att förstå att vi faktiskt är här! Solen sken och Grönland visade verkligen upp sig från sin bästa sida. Nils pumpade upp dingen och vi tog en tur in till den lilla byn. Tyvärr var museet stängt på fredag och lördagar så det fick vi hoppa över. Men massor av folk i rörelse som satt och njöt solskenet runt om. När vi kom in i livsmedelsaffären så gick jag och Magnus nästan bananas…. Nils bara skrattade åt oss när vi hittade den ena efterlängtade varan efter den andra. Tänk vad man kan sakna viss mat efter mer än tre år! Det är helt otroligt. Det blev såklart också ett par Carlsberg också! Eftersom hotellet var stängt och inte öppnade förrän framåt kvällen så blev det en eftermiddag i Nanny istället. Det blev dansk öl i solen och kaptenen grillade. Till köttet hade vi BEARNAISESÅS!!!! Det går ju nästan inte att få tag på och uj vad vi åt!!

Nanny utanpå en annan långseglare som skulle norrut

Huvudgatan i Nanortalik

Nanny på väg in till tankbryggan

Många nyfikna frågor!

Ja, det finns inga ord!

Så häftigt!

Bror spanar efter ny ankringsplats

Vi och vår Nanny <3

Nanortalik. Jag älskar de färgglada husen!

Ett litet isberg i hamnen - det är allt

Ett litet isberg i hamnen – det är allt

Nils och Magnus på trappan. Otrolig nog har Magnus på sig mest kläder!

Nils i gamlebyen

Gamla hamnen i Nanortalik

Mäktigt!

Nanortalik är en liten ö och staden har ca 1300 invånare

Nanortalik ligger på en liten ö och staden har ca 1300 invånare

Mordor?

Nanny ankrad i viken

En till 🙂

Grönländsk sommar med kall öl och bara ben 🙂

Norge och Grönland 🙂

Idag på eftermiddagen, har vi tänkt att förflytta oss en litet stycke söderut. Det är väldigt lite is i år och flera båtar har redan lyckats ta sig igenom det berömda Prins Christians Sund utan problem. Detta är en lång fjord med ett par glaciärer som sträcker sig hela vägen ner till vattnet. Fjorden är 10 mil lång och bergen ska vara upp mot 2000 meter. Den smalast passagen ska vara 500 meter så detta ska bli spännande. Vi hoppas kunna gå igenom där på måndag. Sedan är det faktiskt så att det verkar som att vi har ett väderfönster för att gå över till Island redan på tisdag och om det väderfönstret håller så tar vi nog den chansen.

När vi lämnar Nanortalik så kommer vi med största sannolikhet också att tappa 3G nätet och därmed begränsas möjligheterna till kontakt betydligt. Men vi har fortfarande satellittelefonen så vi kommer höra av oss.

I vilket fall som helst så har vi det väldigt bra ombord. Kram på er alla!