Pyssel i veckan

Denna helgen blir det ingen Nanny och det beror på att vi har trevliga Björholmengrannar som ställer till fest. Men vi har fått till lite pyssel i veckan. Jag har äntligen fått lite inspiration att börja med snickerierna runt fryslådan. Jag vet inte riktigt varför men jag har liksom inte kommit igång med detta innan. Det har varit lite rått och kallt ute i förrådet och jag har helt enkelt inte haft lust. Det är inte utan att man blir lite avundsjuk på MaeDiva och deras snickeriverkstad. Ta en titt på deras hemsida där de bygger inredningen i en hel båt, läckert rent ut sagt! Vi har ju funderat en hel del på hur vi ska kunna bygga in frysen på ett snygg sätt utan att täppa till ventilationen och till slut hittade vi faktiskt en aluminiumplåt som jag ska fasa in i en träskiva och sätta på sidan. Dörren framför frysen blir  med en färdig jalusilucka från Roca. Jag vågar mig inte på att göra sådant själv… Där går gränsen för mitt snickrande 🙂

Jalusiluckan som ska sitta i dörrenjalusiluckajpg

Magnus har lagt ett enormt arbete på att leta och läsa vad vi ska ha för EPIRB och till slut blev det så att lade en stor beställning hos Cactusnav som innehåller ovan nämnda EPIRB, nya elektroniska sjökort samt våra “personliga” AIS sändare som vi ska ha i flyvästarna. Vi hade ju bestämt oss för att köpa SafeLink 10R men det visade sig att Cactusnav hade slut på dem och de gav oss ett ännu bättre pris på Mcmurdos MOB AIS Smartfind20S och efter lite surfande och kontroll att även denna passar i våra flytvästar så slog vi till på det. Våra flytvästar var Magnus förresten och hämtade på Hjertmans igår och då sprang han även på en WIFI antenn som låg på deras fyndbord. Men efter ett ihärdigt testande under gårdagen så verkar det som den funkar – men den är inte kraftig nog så den lär nog Hjertmans få i retur.

Smartfind S20s20Smartfinder

På tal om returer!! Vi har en liten lustigt historia igång med supporten på Garmin! Eller vi får väl se om den är så rolig när den får sitt slut – men där är vi ännu inte. I alla fall. Som ni kanske kommer ihåg så har vi lidit av en mycket “spattig” vindmätare som fungerat lite till och från. Det är en trådlös Nexus som har varit lite småjobbig redan sedan 2011 men vi försökte själva lite för länge med åtgärder innan vi kontaktade Garmin. Så när jag tog kontakt med supporten så följde en mejlväxling av den mer långa typen. Och för att inte göra saken bättre så var det flera personer på Garmin som lade sig i diskussionen och gav oss olika svar på hur ärendet skulle hanteras. Men efter mycket om och men så fick vi besked om att vi skulle skicka in vindmätaren och mottagaren och så skulle vi få ny delar för en kostnad av 1400:- Efter lite tvekande så bestämde vi oss för att detta var trots allt bästa vägen att gå och för två veckor sedan så skickade jag iväg vindmätaren i ett ganska udda och knöligt brevpaket till Garmin. I förra veckan blev jag uppringd av en kille som påstod sig ringa från Garmin och sa att han behövde mina kontokorts uppgifter för att kunna ta betalt…. Gissa om jag blev misstänksam! Men eftersom jag satt i ett möte på jobbet så bad jag de att återkomma och när de nu väl ringde tillbaka igår så hade jag kontrollerat numret de ringde ifrån  – och det kom från Garmin. Men jag var ju ändå tvungen att ifrågasätta deras system och det visar sig att de håller på att byta sitt ekonomisystem och detta hanteringssätt är en temporär lösning. Så efter ett tag lämnade jag ut mina uppgifter – MOTVILLIGT och så passade jag på att fråga när jag skulle få de nya delarna. -Först måste vi få in de gamla svara supportkillen. -Jamen, dessa skickade jag för nästan två veckor sedan, tyckte jag. -Jo, svarade supportkillen, men eftersom vi byter system så kan jag inte se om det har kommit in. Du får ta kontakt med “den andra supporten” (VA! har de flera supportavdelningar??). Men betalt kan han ta…..mummel… Hela situationen kändes lite olustig så jag slängde iväg ett mail till vad jag trodde var “den andra supporten” och fick till svar att de inte trodde att vindmätaren hade kommit fram. Eller de visste inte riktigt för de hade tydligen lite problem med att ha koll på vad som kommit in och inte för de, ja just det, håller på att byta system!!! SUCK!!  Så de bad mig vänta en vecka så kunde de kanske ge mig besked hur läget ligger.  Så just nu har vi en vindmätare och kontokortsuppgifter ute på drift och om detta är en lustig historia eller inte det får vi tydligen vänta en vecka eller så på innan vi vet. Men lite lustigt är det att jag har fått tre (!) mail ifrån Gamins support där de vill att jag svara på en utvärderings enkät på hur mitt ärende har hanterats…. Jag har inte svarat på dem ännu….

I stort kan man säga att det pysslas med något nästan varje dag som tar oss ett steg närmare avseglingen. Allt har inte direkt med Nanny att göra, utan det är många andra praktiskt saker på land som måste fixas.

Vi ska ju även iväg åtta veckor i sommar och då slog det mig att vårt reseskydd som vi har i vår hemförsäkring hos TryggHansa bara gäller i 45 dagar. Så jag lyfte på luren för att kolla vad det skulle kosta att utöka  skyddet i 7 dagar. Jag trodde han skämtade med mig när han talade om att dessa dagar skulle gå på den lätt nätta summan på 1 700:- för mig och Magnus. Det är ju halva kostnaden på årsfakturan för hela hemförsäkringen!! Nä – det får bli att hitta en annan lösning! 

Och till slut – är det fler än jag som känner att det är vår nu??

 

Bookmark the permalink.

4 Responses to Pyssel i veckan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *