Jo, det finns de som tar detta med support på allvar. Vår kära Nanny är ju trots allt 41 år (ung) nu och man skulle ju kunna tro att det företag som sålde henne på det glada 70-talet inte skulle ha så mycket intresse av att svara på frågor från oss. Men det gör Hallberg Rassy! Och inte bara en gång… Vi har under årens gång skickat lite mail till dem med frågor om allt möjligt. Inte så att vi har mailbombat dem men vi har säkert en dialog med dem per år. Bland annat i våras när vi skulle byta riggen och funderade över stabiliteten i däcket som hade sjunkit lite och nu sist när vi började fundera på extra självlänsar och vårt “klonkljud” i rodret. Det är inte så att de svarar med vändande mail men svaren är välgrundade och genomtänkta och det är ofta de ställer följdfrågor. Visst, det är också en fråga om att bygga sitt varumärke men att Magnus Rassy tar sig tid att diskutera våra problem och funderingar med en +40-årig båt, det tycker jag är lite häftigt och bra support!
Sedan har vi Garmin och dess support då…. Med alla sina systembyten, supportpersonal-inblandningar och obefintlig intern kommunikation samt en förmodat borttappad vindmätare. Idag fick jag ett mail om att vårt ärende hos dem var avslutat!!! Det är inte möjligt tänkte jag, lite smått hysteriskt innan jag läste lite mer och insåg jag att de nu har skickat utbytesdelarna och därefter avslutat ärendet. Det måste ju innebära att de lokaliserat vår inskickade vinmätare, eller???? Men om nu allt detta går som det ska – jag tänker inte ropa hej ännu, så har vi fått en helt ny vindmätare till en mycket fördelaktig peng. Men som sagt, vi har inte fått hem den ännu. Fast när vi får det så lär det också gå under kategorin bra support. Eftersom vinmätaren var långt över tre år gammal. Om än lite omständlig support..