Struer och Venö

image Nytt fint band och förstärkt segel ovan och den nya vattenpumpen nedanimageVi lämnade Thyborön vid 11, en timme senare än tänkt men det får skyllas på festivalen. Det är inte som i Tyskland att allt stängs ner i god ordning kl 24 eller 01. Här pågick ett olidligt basdunkande fram till 05 på morgonen något som min käre man absolut ansåg att han måste utforska medan jag försökte få sova lite. Vi missade precis ett jätteregn/åskväder på turen. Vi så på radarn hur det gick bakom oss och hörde de oroväckande mullren men vi fick bara lite stänk och satt skönt under vårt kapell. Men padda, telefoner, VHF:er mm åkte självklart in i ugnen för säkerhets skull. Vi kunde precis sträcka med genuan och stöttade med den bra uppskotad. Då smällde det bara till och genuan åkte ner två, tre meter. Vad i h-lv-t-!!!!! Vi for båda upp på däck och fick räddat den ner innan den åkte ner i sjön. Tur att vi inte länsade. Det visade sig att bandöglan uppe i toppen släppt. Tråden som hållt fast bandet var helt slut och bara smulade sig när man tog i det. APA!!!!!!! Men inte så mycket att göra åt än att packa seglet i en snygg hög på däck. Vi gick till Struer – för där hade vi inte varit förut och Magnus ville se om de hade någon Bang & Olufsen utförsäljning. Tydligen kommer företaget härifrån men det visade sig att de hade två rundvisningar på hela sommaren och nästa var först om två veckor så det gav vi upp. Däremot hittade vi lite stånd och aktiviteter nere i hamnen och bland annat en som sålde marinkläder. Det visade sig att de egentligen var en båttillbehörsaffär som låg 10 min promenad bort och deras närmaste granne var dessutom en segelmakare 🙂 Men denna dag var söndag så det var bara att vänta tills morgonen efter då vi tog en lånecykel, lade seglet på den och promenerade bort till de båda affärerna. En och en halv timme senare var vi tillbaka i båten med fulla matkassar och en vattenpump till köket i bagaget och där på bryggan stod vårt segel färdigt och klart. Dessutom hade jag hittat en stuvbit kapell hos segelmakaren på ungefär 4m x 0,45m. Hela reparationskalaset inkl kapellbiten gick loss på 200 DKK!!! Då förstärkte han fästet med ytterligare en bandögla så nu är det dubbelt så starkt 🙂 Så nu får vi hoppas att det håller tills vi kommer hem i alla fall. Så får vi fundera på om vi ska förstärka genuan – eller köpa ny…. (vill INTE!!!)

Vi tuffade en halvtimme eller så och lade till inne i lilla Venö hamn. Hamnen har plats för sju båtar – och vi var båt nr sju som kom in i hamnen! Ibland ska man ha tur, Vi hade nämligen bokat bord på Venö kro och då är det ju bra om vi får plats i hamnen! När vi var här 2011 hamnade vi av en slup på Venö kro. Eller snarare på grund av min lathet. Jag hade ingen inspiration till matlagning den dagen och därför tog vi en sväng upp på kroen ett hundratal meter från hamnen. Vi tyckte i och för sig att det var lite dyrt men slog till på deras paradrätt – Venö böff! Uj, vad det var himmelskt gott – då… Det var med viss oro och med alldeles för höga förväntningar vi tog plats och beställde två varianter av paradrätten. Men vi hade inte behövt vara oroliga. Det var så fantastiskt bra – bättre än vad vi kom ihåg det som och till detta ett gott rödvin. Livet är gott att leva ibland 🙂

Nu har vi precis lagt till på Fur – också en höjdare från 2011 vi vill återuppleva.