160109-160110 Dygn 3

Något gjorde att jag började fundera på hur det hade gått med de två inläggen vi gjort på hemsidan via kortvågsradion. Och när vi fick bekräftat hemifrån att de inte hade blivit publicerade fick jag fundera en stund. Det är lite lurigt när vi skickar via kortvågsradio. Bland annat så blir inte inläggen godkända när det är å, ä eller ö med i rubriken… Den buggen tog ett tag att komma på! Men nu låg felet helt och hållet hos mig. Jag hade ju bytt publiceringssätt för att dessutom kunna få ut inläggen på Facebook. Då är det ju bra att man kommer ihåg det… Men det löste ju sig och det enda som blev var att ni fick två inlägg på en gång istället.

Ja, då var vi inne på dygn 3 och livet knatar på. Det händer småsaker hela tiden. Idag har även jag fått se stora sköldpaddor. Tyvärr tror jag att den ena var död…. Motorn går på låga varv hela tiden för det är inte ens en krusning på vattnet. Det är lovat lite mer vind framåt lördagskvällen men jag vete sjutton om jag tror på det. Hoppas gör jag, för jag är innerligt trött på motorn. När Magnus sänder kortvågsradio så stänger vi av allt även motorn. Detta ger en liten välbehövlig vila för öronen och det är en liten annorlunda känsla att ligga och driva såhär mitt ute på havet. I dag har det blivit ett par tillfällen i lugn och ro eftersom vi har bestämda tider där vi försöker få kontakt med My Flower. De är nu så långt efter så vi inte har VHF kontakt och vi får inte kontakt via kortvågen heller vilket får Magnus till att börja mumla lite. Men vi fortsätter att försöka och i morgon ska han se om han kan få kontakt med ett par andra nätverk där han vet när och hur de sänder. Skäll nu inte på mig om det är något jag har missuppfattat när det gäller det här med kortvågsradion för det är så långt ifrån mina kunskaper som det bara går. Idag gick till exempel värmaren igång när han sände iväg en positionsrapport… Spännande sido effekt! Speciellt med tanke på att det inte syntes något på dess instrumentpanel att den faktiskt hade gått igång. Men den gav sig snart igen så vi släppte den saken just nu så får vi titta på det när vi väl är framme i Mindelo.

Annars har det stora projektet idag varit att tanka diesel. Vi beslutade oss att de 100 liter vi hade på däck gjorde sig bättre i tanken. Det ska ju börja blåsa nu men det är risk för ett litet stiltjebälte precis innan vi kommer fram och då har vi förmodligen en massa gammal sjö att hantera. Därför tyckte vi det var bättre att fylla på nu. Allt gick inte på men det är alltid skönt att veta att huvudtanken är smockfull. Sedan har vi ytterligare 50 liter i reserv och det kommer vi ca 30 timmar på så det går ingen nöd på oss J

Efter det så lyxade vi till oss med en dusch på akterdäck. Underbart uppiggande!!

Till middag idag så blev det nudlar igen. Nu hör jag hur Lotta på Svea säger högt till sig själv – Jag visste det!! Men riktigt så enkelt blev det inte 😉 Eftersom jag gjorde förmycket nudlar igår så tänkte jag att jag fick ta hand om dem idag så jag gjorde stuvade nudlar. Den du!! Fast med lite lök, vitlök och chorizo korv och så en hemlagad coleslaw till det så blev det riktigt mumsigt. Förvånansvärt mumsigt måste jag erkänna! Det fick klart godkänt hos Magnus i alla fall. Efter middagen gick Magnus och lade sig, som vanligt, börjar det kännas som. Kvällarna kommer ju snabbt och solnedgången försöker jag alltid få med mig. Men vänder man ryggen till så är den borta. Idag satt jag dock och bara njöt en underbar solnedgång och då fick jag vara med om ett nytt fenomen. Helt plötsligt så badade Nanny i blått ljus! Mareld har vi ju haft hela tiden men detta var inte samma sak. Vissa båtar har ju blå ledbelysning under badbryggor och liknande. Detta ger ett lite spökligt sken och de små vågsvallen som Nanny gjorde blev precis så blå och självlysande. Helt overkligt! Och eftersom det inte var helt mörkt ännu så kunde jag även få detta dokumenterat på film. Undrar vad sådant kalg las??

Just nu är kl 00;10 och jag har precis kallat upp en fraktbåt på över 600 fot som hette N Schelde på VHF:n. Han har kommit upp bakom oss och hade precis samma kurs som oss. Enligt AIS:en så skulle han gå under 200 fot ifrån oss och det är ju självklart för lite. Jag visste ju långt i förväg att hans lanternor skulle dyka upp i mörkret bakom mig i och med AIS:en men det är ändå lite pirrigt och jag satt länge och spanade innan jag fick syn på honom. Att man då ser både grön och röd lanterna är inte bra – för det innebär att han kommer att köra över oss. Nu vet jag ju att han ser oss i och med att vi har sändande AIS. Men tänk om…. Tänk om tekniken inte fungerar och han INTE ser oss. Mummel, mummel. När det var 30 minuter kvar så ropade jag upp tankern. I och med AIS;en så har jag alla uppgifter på fartyget och det känns ju alltid bra att kunna ropa upp med fartygets namn i stället för ”båten bakom mig, som håller på att köra över mig” – typ. När han inte svarade på första anropet så hann jag bli lite nervös men vid andra tillfället så fick jag klart och tydligt svar när jag frågade vad han hade tänkt att göra. Han vek av mot styrbord och jag behöll vår kurs. Allt lugnt och jag kan kura ihop under min gosefilt och titta på stjärnhimlen en stund till innan det är dags att väcka Magnus.

Kl 01 kom vinden och jag hissade storseglet och drog ut genuan. Men eftersom vinden kom akterifrån så behövdes en spinnakerbom. Därför fick det bli dags för Magnus att vakna. Vi jobbar inte på däck när den andre sover. En ren säkerhetsgrej och så är det smidigare att en är i sittbrunnen och tar hand om skoten. Så skönt att kunna stänga av motorn. Tyvärr är vinden väldigt stötvis vilket gör att det rullar, och smäller väldigt. Det har varit helt omöjligt att sova på efternatten för vi far från sida till sida som en liten plastbalja. Men vi har i alla fall vind och det är vi glada för och samtidigt som detta inlägg går iväg så ska vi ta ner en ny väderprognos.

Ha en skön söndag alla.

Kram Liv o Magnus

Detta inlägg är gjort via satellittelefon och vi kan inte svara på kommentarer eller liknande.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *