Vi lämnade mycket riktigt bryggan i Liscombe vid lunch. Vi körde ut oss på spring mellan två vindbyar och det hela gick riktigt bra även om det var lite trång eftersom det kommit en båt till på bryggan framför oss.
Efter bara en timme kastade vi ankar i Spanish Ship Bay och jag firade min födelsedag som sig bör. Med bubbel och kladdkaka, såklart. Magnus svängde ihop en chilli con carne till middag och dagen kunde inte ha varit bättre.
Dagen efter var det upp i ottan igen och vi fick fin segling upp till Spinny Gunny island på toppen av Nova Scotia. Det enda som störde denna dag var den ofantliga mängd av fiskpinnar som åter igen har dykt upp. Problemet med dessa fiskpinnar är att de kommer med en 20-30 meter flytlina som ligger i vattenytan och bara väntar på att bli fångad av Nannys propeller. Det blir lite hojtande mellan oss och Magnus som oftast sitter till rors. ”Ser du den?” ”Ja! För du menar väl den blå?” ”Nej, jag menar den vita!, Nej skit i det förresten. Den hade vingar och lyfte!” Vi kallar det för fågel, fiskpinne eller ubåt. Ubåten kan man gå nära för den har ingen lång lina utan försvinner i vågorna. Fågeln behöver man inte bry som om alls för de flyttar ju på sig. Så de värsta är fiskpinnana med sina långa linor. Men än så länge har det gått bra. Peppar, peppar!
Lördag morgon var det tidig uppgång igen och vi var framme vid slussen vid St Peters redan vid 10 tiden och kunde slussa in i Bras d´Or lake. En timme senare var vi ankrade och tillsammans med Nils tog jag en promenad in till den lilla byn. Framförallt var det viktigt att få tag på hydraulolja. För Nils och Magnus hade slagit sina kloka tänkarhjärnor ihop och kommit fram till att de skulle försöka lufta vår autopilot på ett nytt sätt. Men för att vara på säkra sidan ville de ha lite mer olja. Utan olja i hydraulsystemet så har vi ju ingen styrning så det kändes som en bättre än bra idé. Vi hittade snabbt olja och fick en trevlig promenad. På eftermiddagen skötte jag tvätten inne i den trevliga marinan som vi ankrade utanför (alldeles gratis ankring och tvätten kostade inte mer än 15 kr per maskin!)
Grabbarna plockade alltså isär systemet och luftade. Vi vet faktiskt inte riktigt resultatet av luftningen ännu för vi har inte varit ute i något hårt väder. För autopiloten fungerar i omgångar. När vi luftat så funkar den ett tag igen och så börjar den krångla. Speciellt i hård sjö krånglar den…
På söndagen fortsatte vi in i sjön och tog en boj vid byn Baddock där vi låg bra skyddade för en front med regn och vind som skulle komma på måndagen.
Så måndagen blev en pysseldag och vi fortsatte att bocka av våra punkter på vår lista. ”Att göra innan Grönland”. Dessutom blev det en tur in till marinan och en lång och härlig dusch. Det gäller att passa på. Man vet inte när nästa tillfälle för lyxdusch inträffar. Att få tag på diesel blir inte heller lättare ju längre norrut vi kommer så vi passade åter på att fylla det vi kunde. Kuba-principen, ni vet!
På eftermiddagen fick vi sällskap av Moon så det blev fika i deras mysiga kajuta. Ett välkommet avbrott i projektpysslandet. De ska göra ett snabbt lyft inne i marinan för att fixa lite av varje.
Idag på morgonen ringde alarmet 04:30 för planen var att gå ut i den långa fjorden och få tidvatten och ström med oss och sedan svänga norrut för att få en bra ankarvik för att gå över till Newfoundland på onsdagen. Men den nya prognosen visade nordliga vindar på eftermiddagen så vi gick och lade oss igen. Så i skrivandes stund luktar det LEA frallor från ugnen och regnet öser ner. Vi tänker lämna vår boj i eftermiddag och hitta en ankarvik på halva vägen i stället. Så får vi se om det blir Newfoundland på onsdag eller var det blir.
Därefter står vi för ett vägval. Höger eller vänster… allt hänger på isläget uppe i sundet mellan Newfounland och Labrador. På Grönland ser det riktigt bra ut faktiskt!
Men vi tuggar på efter bästa förmåga. Det är svårt att fatta att vi gjort 4000 sjömil sedan vi lämnade Martinique. Det blir inte så många bilder i detta inlägg för tyvärr har vår käre Wifi-booster gått och dött så nu blir det mest betaldata.
Kram på er så hörs vi snart igen!