Vi lämnade Nordirland och motorseglade över till Isle of Man. Man ska ju inte motorsegla när man är långseglare men vad F ska man göra när man har motvind och motström hela tiden??? Eftersom detta var det enda väderfönster som fanns inom en vecka så bestämde vi oss för att det fick vara värt dieseln. Bangor marina var fin men dyr. 2,6£ per meter är mycket för vår budget men det var det värt för att få se Belfast, Tall Ships och träffa Lotta o Freddan. Vi hade riktigt obehaglig dimma ett tag men efter ut på dagen så sprack det faktiskt upp. Jag stod mitt i matlagningen med ett paket ris i handen när Magnus fullkomligt skrek – DÄÄÄÄÄÄÄRRRR och pekade ut från båten. Rispaketet åkte rakt in i väggen och jag for upp i sittbrunnen för att på 100 meters avstånd få se en rygg av en delfin (?). I minst 10 minuter så stod vi sedan där och tittade ut över havet men nä….. inget mer. Inga delfiner…. Det var då själva….. Jag räknar inte detta som en delfinupplevelse om det är någon som undrar! mummel, mummel. Väl framme vid Peel på Isle of Man så möttes vi av en helt torr och grön hamninfart med en helt fantastisk slottsruin på udden precis bredvid. Nu visste vi att vi skulle möta detta så vi tog en av “väntbojarna” och slog oss ned i lugn och ro. Det låg två båtar till vid bojarna och när det var högvatten vid 23-tiden och hamnen öppnade hamnväggen, en sk “sill” med tillhörande bro för att släppa in oss så valde vi att ligga kvar. Här fanns ju pengar att spara kom vi på och varför gå in nu, mitt i natten när vi kunde göra samma sak i morgon på förmiddagen istället. Det blev en blåsig och rullig natt men vi sov gott ändå. Jag tror faktiskt att vi börjar bli lite vana vid att gumman rullar och har sig.
Förmiddagen välkomnade oss med sol och 15 m/s och jag var än en gång imponerad över min käre man som manövrerade in oss i den smala gången in mot hamnen i stark sidoström och vind. Peel visade sig vara ett helt underbart litet ställe men självklart med en kraftig hamnpenning på 3£ per meter! Av vår trevlige Holländske granne så har vi också fått klart för oss att från och med här så kommer bara hamnavgifterna att öka ju längre söderut vi kommer och värre blir det i England. Nog klagat på avgifter nu 😉 Vi har träffat en annan långseglarbåt som också ska över till Karibien. Det är båten Lea från Bergen och de ska vara lediga i ett år. Jättekul att träffa fler som ska samma väg som vi. Det fina väder som vi fick en glimt av i Belfast försvann fort och det är regn, liten kuling och ruggiga 12 grader som gäller. Men vi trotsade detta på måndagen och cyklade tillsammans med Reidun och Erin från Lea, in en bit på ön för att få se deras nationaldagsfirande. Framförallt så firar de att de har haft ett aktivt parlament i över 1000 år. Isle of Man är en sk kronbesittning som lyder under drottningen som ändå inte tillhör Storbritannien. Knepigt… jag vet… I vilket fall som helst så blev det en blöt historia i regnet men ändå kul att få se lite andra traditioner. Som tur var så hittade vi oss en pub där vi kunde torka upp lite.
Hela eftermiddagen blev en inomhusdag där Magnus högg tag i problemet med att vår tankmätare till dieseln bara visar full tank. Om detta nu hade varit sanningen så hade det ju varit helt fantastiskt men vi visste ju att vi tuggat ett antal motortimmar i det senaste så något var fel. Magnus hittade felet efter lite felsökande och nu vet vi även hur man plockar ur givaren till tankmätaren från dieseltanken även om det sedan visade sig vara ett elfel. Jag å min sida gav mig i kast med två problem med denna hemsida. Såå NU ska prenumerationsmailen för nya inlägg fungera!! Får ni inte mail och ni har registrerat er så försök registrera er igen. Om det inte går så släng iväg ett mail till mig så ska jag lösa det hela. Dessutom så kan man nu se de senaste Nannyfilmklippen på Youtube ute till höger.
Tisdagen gick i kollektivtrafikens tecken och jag fick mig en överdos utav spårvagnar. Vi lyckades att åka tre olika typer av spårvagnssystem under en eftermiddag. Då gick vi inte ens i närheten av de flertalet olika typerna av ångtransporter som finns på ön. Vi började med hästspårvagn…. något jag bara hört om innan och vet att vi hade i Göteborg i början av förra århundradet. Därefter gick vi över till smalspårig veteranspårväg som tuggade sig upp för alldeles för branta backar med hjälp av endast 400V som matades via en trådbusströmavtagare. Halva linjen var dock avstängd pga av en urspårning med en vält vagn (!) och vi bytte till bergsklättrande spårvagn som gick upp på öns högsta berg. Vagnen hade hjälp av “extrahjul” som både matade på uppvägen och bromsade på nedvägen. NU har jag nördat färdig med spårväg för ett tag. På kvällen fick vi lite härligt tjöt med Reidun och Erin i Lea där vi gömde oss för kylan med ett glas gott rödvin och en whisky.
Nu har vi beslutat oss för att gå vidare idag onsdag och ikväll släpper vi tamparna och siktar åt Dublinhållet över natten.
Edit: det blåser 15 i byarna så det blir avgång svintidigt i ottan i morgon torsdag istället.
Här kommer ett litet foto album över Isle of Man – vill ni se mer spårvägsrelaterade foton så finns det ett album till. Bara hör av er så får ni en länk 🙂
150703 – Isle of Man |
2 Responses to 150703-0708 Isle of Man