Nu stormar det igen!

Stormen dundrade in över oss i går kväll och gav oss ett täcke av värsta sort: Snö som först tinat, blivit slask och sedan frusit till is… H-lv-t- vad jag hatar denna årstiden. Och jag vet ju i god tid att jag inte gillar denna tiden på året så redan för en månad sedan bokade jag in en ansiktsbehandling med ryggmasage till mig själv som en liten belöning.  Så med andra ord så var humöret på topp – trots det hemska vädret! I alla fall fram tills 30 minuter innan jag skulle gå och Magnus ringer och berättar att han fått besked om att en av våra Y-bommar har böjt sig i vinden och Nanny inte ligger så bra. PUST… men jag tog beslutet att gå och skämma bort mig ändå och det gjorde jag alldeles rätt i för det var helt underbart!! Därefter körde vi ut för att titta till vår gumma. Vattenståndet var 105 cm över normalt vattenstånd och vi körde inte på färjan – bilen klättrade upp på färjan.  Samma sak gällde i hamnen – vi gick ut och upp på flytbryggan istället för att gå ner för landgången till bryggan. Y-bommen var mycket riktigt böjd inne vid roten vid Y:et. Men inte jättemycket, men helt klart böjd. Farfar hade redan varit där och tajtat våra förtöjningarna och det är bekymrande eftersom motorbåten vi delar Y-bom med har förlorat flytkroppen på sin andra Y-bom. Magnus ringde hamnkaptenen som lovade att de skulle titta på detta på måndag. Och detta köpte vi eftersom det tydligen vält ett par båtar på land i stormen. Och den prioriteringen förstår vi  ju…. Samtidigt som vattenståndet gick upp till 118 cm.Så Magnus satte ett par extra fendrar och jag fick igång värmen ombord.  När vi hade läget under kontroll tog vi en tur till ICA och svängen via Öckerö för att se till att Ugglie hade det bra. Och han stod så stadigt så! Därefter kröp vi in i Nannys soffhörna med målsättningen att göra så lite som möjligt – och det är det vi jobbar på som bäst i detta nu. Trots att det blåser upp till 20 och Nanny kränger till rejält då och då så har vi det varmt och mysigt i vår soffa. Jobba kan vi göra en annan dag – Oh vad jag gillar fredagar. Även blåsiga fredag. Bara jag slipper snön!

20131206-194931.jpg  Vad har Farfar i sin rigg?