Segla länge

Ja, nu är det dags att släppa vår officiella hemlighet. Många av er vet redan om det och andra har nog kunnat lista ut att vi ska iväg på långsegling. Bara hur vi har utrustat båten har nog fått många att förstå att vi drömmer om att ge oss av och lämna det sk. ekorrhjulet. Faktum är att vi bestämde oss för detta för över fyra år sedan. Det började med att jag som vanligt satt i soffhörnan en mörk vinterkväll, och läste bloggar och berättelser om långseglare. Många av dem som gett sig iväg var pensionärer, eller i alla fall väldigt nära pensionsåldern. Magnus och jag har ofta pratat om att vi vill ge oss iväg men konstigt nog hade aldrig pratat om när, hur och var!

– När ska vi ut och långsegla? frågade jag Magnus. Han tittade nästan lite dumt på mig och jag blev nästan sur innan jag insåg att också han började fundera.

– Jag menar…. Det är ju över 25 år tills vi går i pension…. Ska vi vänta så länge? Jag VILL inte vänta så länge!

– Nä, inte jag heller, sa Magnus. Men vi har ju inte råd att bara sticka….och barnen….

– Jo det är ju klart, tyckte jag. Men hur mycket pengar behöver vi? Vad kostar det egentligen att långsegla? Och ska vi ut och långsegla så vill jag inte ”bara” ta ett år och göra en vända till Karibien. Jag vill segla länge!!!

Från Magnus soffhörna fick jag inga protester utan han hade vid detta laget lagt ifrån sig sin bok och placerat sin dator i knät och börjat leta efter information han också. Efter 30 ganska tysta minuter kunde vi konstatera att svaret på kostnadsfrågan var lika svår att hitta som svaret på frågan om hur långt ett snöre är!!! Det vanligaste svaret vi hittade var att det gick lika mycket pengar som man kunde avsätta (!). Men vi gav oss inte och efter en veckas funderande och diskuterande samt genomgång av ekonomiska ramar och upprustningsbehov av båten så satte vi en månadsbudget. Därifrån började vi räkna baklänges – hur lång tid skulle det ta att spara ihop den ofantligt stora summa som skulle krävas. Fem och ett halvt år blev svaret – pust, det är länge det! Om fem och ett halvt år är barnen 23 och 21 år gamla och då får man ju anse att de får klara sig själv. Och helt plötsligt hade vi satt ett datum!

2015-05-01

 I fyra år har vi jobbat mot ett gemensamt mål – vi ska ut och segla och vi lämnar Göteborg detta datum kl 15:00. Detta datum är numera magiskt för oss. För att hålla vår budget har vi dragit ner på resor och annat kostsamt till förmån för vår kommande resa. Men det har varit helt ok för samma dag som vi satte datumet så började vår resa. Och nu närmar det sig med stormsteg. Under dessa år har vi diskuterat högt och lågt var vi ska segla och hur länge vi ska segla. Men en sak är vi överens om – det viktigaste är inte att segla långt – det viktiga är att segla länge. Vi drömmer om att få äga vår egen tid – så gott det nu går när man lever i en båt och är styrd av vädret 🙂

Grundplanen är att efter det vi lämnar Göteborg så tar vi oss upp till Bergen där vi passar på att krama Livs släktingar där och fira en ordentlig 17:maj. Efter det bär det av över till Skottland och Kaledonien kanal och ett återbesök på Isaly och den hett efterlängtade besöksbojen utanför Laphroaigs destilleri. Sedan Irland och därifrån över Biscaya ner till Spanien, Portugal och Madeira. Madeira har varit en dröm för mig i många år och känns som ett ”måste” ställe för mig. Kanarieholmarna är nästa stopp och då har vi kommit fram till okt-dec 2015. Sedan det lilla klivet över till Cap Verde för att sedan ta det riktigt stora benet över till Karibien. Och så Kuba såklart… det är Magnus ”måste ställe”. Efter detta är planerna lite öppna. Men ett alternativ är att göra ”the Great Loop” i USA. Det är som en ”road tripp” via kanaler upp längs östkusten till New York. Därifrån upp till ”the Great Lakes” och en sväng upp till Kanada för att till sist gå via Mississippifloden ner och igenom USA för att tillslut komma ut vid New Orlans och Mexikanska Golfen. Då skulle vi i så fall vara framme vid början av 2017 och skulle kunna göra en vända till i Karibien – eller gå igenom Panamakanalen och fortsätta på andra sidan……

Magnus pratar sig varm för att faktiskt gå genom Panamakanalen och se vad som finns på andra sidan. Jag är lite mer tveksam till detta för havet är JÄTTESTORT där borta på andra sidan. Men, men – inget är bestämt och det lär utkristallisera sig var vi hamnar under resans gång.

-Men vad gör ni med jobben?

Den frågan har vi nog fått minst 20 gånger under de senaste åren när vi berättar våra planer för vänner o bekanta. Detta har aldrig varit en stor fråga för oss – vi anser att det bara är att säga upp sig. Vad som händer när vi kommer tillbaka – det får vi ta då. Idag har vi båda två hyfsat välbetalda men även väldigt krävande jobb och ingen av oss är så säker på att det är detta vi vill komma tillbaka till. Vi har båda inställningen att vi kan jobba med vad som helst för att få ihop ekonomin när vi kommer tillbaka. Och som sagt – det tar vi då…….

– Vad gör ni med huset?

Ja, det är fråga nr två. Vi har faktiskt inte riktigt bestämt oss. Vi kommer inte att sälja, det har vi bestämt oss för. Antingen så får sonen bo kvar och ta hand om det och hyra ut rum till studenter. Eller så får vi hyra ut hela huset till en familj eller ett företag. Men vi är lite oroliga över att behöva rodda i fastighetsfrågor mitt ute på Atlanten. Så detta är en av frågorna vi har kvar att lösa.

Jag har lagt upp en ny flik i menyn ovan ”Segla länge” där vi kommer att samla både det ena och andra runt planeringen fram till avseglingen.

Så vi ses där ute på havet 🙂 Frågan är bara på vilket hav 😉

Bookmark the permalink.

6 Responses to Segla länge

  1. Joakim says:

    Jag är otroligt imponerad av eran målmedvetenhet, och är helt övertygad om att ni kommer att få en fantastik upplevelse. 🙂

  2. Liv says:

    Tackar och bockar 🙂
    Och god jul !!

  3. Bengt says:

    Givande att läsning om hur utrusning kan bli felinstallerad och hur svårt det kan vara att få rätsida på problemen. Har en Shipman 28 -78 och har bytt det mesta på egen hand, rigg, el, värmare även motorn. Omklädsel av dynor lejde jag dock bort. Märkligt att inte Yanmarrepresentanten reagerade på avgasinstallationen, det gjorde min så jag fick göra en mindre ändring. Lycka till med den framtida seglasten.

    • Liv says:

      Hejsan Bengt!
      Jo, vi var också förvånade över att Yanmarrepresentanten inte såg detta – framförallt med tanke på att vi hade påpekat vår oro för dem flertalet gånger. Nu funkar motorn bra – förutom laddningen då…. Den har vi fortfarande inte fått ordning på. Vi fick varvet att plocka ut generatorn och köra den i en testbänk eftersom det aldrig laddar något. Men de hittade inget fel och vi fick en faktura på 2500:-…. De förnekar att det inte laddar – trots att vi kan visa den genom att vi filmat batteriövervakaren. Idéer mottages tacksamt 🙂

  4. Bengt says:

    Hej Liv

    Har nu läst igenom i princip allt ni skrivit vilka jobb gjorts på Nanny av er själva och yrkesfolk. Det tydligt att efter branden är det svårt att reda ut vems som har ansvar för vad. Om motorn aldrig laddar bör det vara installatörens ansvar kan man tycka men de har ju inte överblick över hela systemet idag. Det positiva är att ni nu ändå måste sätta in ert i elsystem om ni skall långsegla och nu har ni en möjlighet att reda ut detta med generatorn. En bra start tycker jag för elproblem har alla långseglare har jag läst mig till. Dock ej Yrvind ….

    När jag bytte motor drog jag om all el och dokumenterade i Word ;-0 Denna fil ändrar jag sedan eftersom nya prylar tillkommer, nya kablar skall dras i VP-rör och nya säkringsgrupper skapas. Nu visar det sig ett rören är för klena och nu skall jag byta till större närmast elcentralen. Jag har tre böcker i ämnet som jag tagit valda delar av. Kör med 2x80Ah parallellkopplade förbrukningsbatterier som även fungerar som startbatteri. Ja, allt är mindre på mitt ”skepp” och även jag har tekniska problem ibland…. Det enda som är större på min båt är hålltanken :-0… Har 24+40 i två parallellkopplade tankar och sedan har jag garanterat mer rörmokeri för att spola i havet eller till tankarna eller suga ut. Seglar i Mälaren och det är långt till havet…

    Nåväl… Nu är jag ingen expert på el utan försöker alltid göra kopplingarna överskådliga i början så jag kan se var jag har och verkligen f ö r s t å hur det fungerar, sedan ger det sig…. Kan ni inte ansluta startbatteriet ensamt och kolla med en voltmeter om motorn laddar normalt, har för mig att min generator ger runt 14.3 volt vid laddning. Skyllermarks har en del skisser och Micke Westins lättare bok ”Elsystem ombord” till Magnus Sterkys mer omfattande bok ”Elsystem för båtar” kan vara till hjälp om ni inte har dessa. Jag tycker att det inte skadar att börja från grunden och sedan när det fungerar ansluta frånskiljare och batterigrupper (eller vad ni har) samtidigt som ni ritar in det på schemat. Detta arbeta kommer ni att ha nytta av framöver!

    Med vänlig hälsning Bengt

    • Liv says:

      Hej igen!
      Jo, el är svårt.
      Grejen är ju att vi hade ett elschema innan branden men dumt nog tog vi för givet att vi skulle få ett av varvet när de var klara. Men man lär sig. Vi håller på att gå igenom elsystemet del för del och markerar upp kablar och gör översikt på allt vi är och petar i.
      Våra batterigrupper med generator mm är genomgångna med voltmeter flertalet gånger och av flertalet experter men vi hittar inte kärnan till problemet. Nu kommer vi ta ut generatorn ytterligare en gång och köra den i provbänk själva – bara för att vara säkra på att den är helt ok. Så får vi se efter det hur vi går vidare. Vi måste ju ha ordning på laddningen innan vi ger oss iväg. Tack för input – och jag återkommer så fort vi kommit någon vart på vägen 🙂 Mvh Liv

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *