Nu är vi i Enkhuizen

Lotta anlände ut på fredagskvällen och vi satte oss på en av stadens alla pubar. Jag och Lotta beställde snabbt varsitt glas rosé i vanlig ordning. Jag frågade om det var torrt eller sött vin. Servitrisen tittade lite dumt på oss och konstaterade att hon inte hade en aning eftersom hon ansåg  att rosévin var “disgusting” Lotta och jag beställde in var sitt glas “äckligt vin”. Därefter samling i Nannys sittbrunn och diverse trevligheter ut på kvällen. Lördag morgon var det avgång i vanlig ordning kl 09. Och första bron kom efter tre minuter. Tyvärr visade det sig att dagens resa var klart mer ocharmig med tågbroar och industrihamnar. Det blev ärligt talat ganska lång dag – en ren transportdag med mycket vind och regn. Tur att Nanny har ett kapell. Men vi fick med oss en häftig viadukt där vi gick i kanalen ÖVER motorvägen. Fram på eftermiddagen landade vi efter många motortimmar i Lemmer. Vi tog en tur i den mysiga staden och åt lite middag innan det var dags för kvällens stora begivenhet. Nu var det VM-fotboll igen och kvartsfinal mellan Holland och Costa Rica. Vi hittade ett lokalt vattenhål för yngre varianter. Eva konstaterade att vi dubblade medelåldern när vi gick in. Och detta var ett lustigt ställe! Diskoteksavdelningen var omgjord till fotbollssupportermekka. Riktigt bra anordnat – men det var värre med drycken. Här var det komplicerat för det gick inte att använda kontanter utan det gällde att växla till polletter. För 10€ fick vi fem polletter i maskinen som satt inne i en mörk hörna. Sedan kunde man växla en pollett till en öl eller ett glas vin. Det roliga var att ölglasen var extremt små och mängden öl i dessa var nästan desamma som i dricksglaset vin vi fick. Dessutom var vinet riktigt gott! Bra mycket bättre än det som vi handlat för dubbla priset på restaurangen innan. Matchen började ju inte förrän 22:00 och eftersom Holland bjöd på tråkigaste fotbollen någonsin så var vi lite griniga när det började närma sig full tid och INGET hade hänt i hela matchen. Men stämningen ökade gradvis mot slutet och när förlängningen var över och det gick över till straffar lyfte nästan taket. Och när Holland sedan vann önskade jag att jag hade haft öronproppar. Såååå häftigt att få uppleva detta på plats. Det var ett trött gäng som promenerade hem till hamnen strax efter kl 01  på natten och sov gott.

På söndagen var det dags att byta trenden och vi hade avgång kl 10 stället, kvällen innan hade tagit ut sitt pris. Efter att båda båtarna fått fulla tankar gick vi mot dagens sluss. Efter en halvtimmes väntande fick vi komma in och slussade upp en halvmeter in i sjön Ijsselmeer. Och nu fick vi segla….. Åh, så skönt. 10 m/s och inte de bästa vindar. Men vad gör det. Vi fick seglat!!! Ada var snabbare än oss och när vi närmade oss hamnen hade de redan förberett oss för att vi skulle prata med hamnvakten på VHF:en och sedan gå in genom den smala passagen in till den gamla hamnen. Och snacka om att passagen var smal. Lite paniksmal för att vara helt ärlig. Och med alla båtar omkring så blev det lite knivigt innan vi kom in. Men uj vad bra det blev. Där inne, mitt i staden låg Ada och väntade på oss så det var bara att glida in och placera sig bredvid. Lyx 🙂

Nu sitter vi i Nannys sittbrunn och päser efter det att Magnus lagat chili con carne och regnet strilar sakta ner utanför kapellet. I morgon ligger vi still och kollar in staden! Vi är nära Amsterdam nu. Mys!