Boj på Danholmen

Veckans väder hade visat sig från sin bästa sida och vi släppte tamparna direkt vi kom upp på Björholmen och tuffade norrut mot Danholmen. Happie dök upp i viken tre minuter efter oss och vi högg en boj och fick en härlig stilla kväll tillsammans. Vi tog till och med ett dopp även om vattentemperaturen inte var mer än 16 grader. Det gäller att ta vara på det sista av sommaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lördagen blev lite molnigare än sagt men det gjorde dagen till en bra arbetsdag. Jag har länge sneglat på våra ventiler på däck. När havet har sköljt över ventilerna så har det sipprat svart smuts ur lådorna till svanhalsarna. Så jag gick loss på en av dem och skruvade loss alla skruvarna. Sedan fick Magnus komma med musklerna och dra loss den eftersom den  även satt fast med sika. Och HUGA vad äckligt det var inne i lådan. 40 års skit… och lite till. Så det var bara att ta fram städglädjen och hugga i. När allt var rent och fint så monterade jag tillbaka dem igen. Burr – tänkt att detta har vi andats in… Men nu är det rent 🙂

2014-09-06 09.38.33 2014-09-06 09.47.14 2014-09-06 09.47.41 2014-09-06 09.47.18      OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA     OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och nu hade lilla arbetsmyran bitit mig så vi fortsatte  med att hissa upp mig i akterstaget. Jag har ju sytt ett ankarsegel som vi ska ha på akterstaget. Men där har vi satt ett block och för att kunna hissa ankarseglet så var vi tvungna att höja blocket. Så Magnus fick helt enkelt hissa upp mig längs med akterstaget och efter det så kunde vi hissa ankarseglet. Och vi tycker faktiskt att det blev bättre. Nu låg vi ju två båtar vid en boj så resultatet är nog inte riktigt rättvisande. Dessutom så smittade jag nog Lotta för helt plötsligt så hade hon “Boracolat” hela sitt teakdäck!OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Och när jag ändå jobbat med min höjdrädsla så bestämde jag mig för att jobba lite till på den och klättra upp i masten. Och jag kom nästan ända upp. Men jag vågade helt enkelt inte ta de sista steget upp för där hade jag inte tillräckligt att hålla mig i kändes det som. Fast jag är rätt nöjd med min prestation. Nästa gång SKA jag upp hela vägen. Magnus kände sig efter ett tag också tvungen att jobba lite och framförallt ta hand om allt skägg som Nannygumman odlat under de senaste veckorna. Nu var det 20 cm långt… Så han låg platt på mage i gummibåten och skrapade vattenlinjen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sedan fick vi dagens första besök. Hans och Cilla tittade förbi och tog en fika. Och när vi sitter där i deras sittbrunn så ser vi hur en motorbåt kommer i hög fart mot oss.

– Det är ju Roger o Ann-Sofie säger Magnus. Nää…. säger jag. De är ju i medelhavet och seglar eller?? Men visst var det dem. De hade vaknat på en båt i Medelhavet, flugit hem och sedan kastat sig ut på havet i sin egen båt 🙂 Och inte bara dom. För sedan kom Mats och Katrin i sin båt som hade gjort samma sak 🙂 De lade till vid en klippa lite längre bort och Hans och Cilla med gäster seglade mot Käringön. Vi käkade en god middag i vanlig ordning och tog sedan en sväng bort till de övriga för en kopp kaffe. Mysigt som vanligt!!

Söndagen var lite mulen men vinden var varm fast det lockade inte med bad så morgondoppet fick vara denna dag. Efter en stor och god frukost tuffade Lotta norrut och vi söderut. Eftermiddagen gick åt till att pyssla lite i båten och bland annat städa ur akterruffen inför den planerade tjejseglingen nästa helg.

Lotta

Foto: Charlotta Andersson

Sedan har jag lagt upp en ny flik. TILL SALU. Här finns en hel del som vi fått över när vi renoverat Nanny. Hör av er om det är något som är intressant