170615 Vi rör på oss… och en väldigt blöt födelsedag!

Vi lämnade St Barths kl 06 i måndags morse och seglade de ca 150 M till Les Saints på Guadeloupe. Precis när vi lämnade St Barths så var sjön allt annat än trevligt och det blåste såklart i alldeles för snäv vinkel. Vår autopilot jobbade som en liten gnom och jämrade sig över den ojämna vinden och de bråkiga vågorna. Inemellan så la han helt enkelt av, den gode Zlatan 🙁 Och om han inte lade av så styrde han åt helt fel håll. Som tur var hade vi förberett oss så dingen låg säkert surrad på fördäck och vindrodret, Boris var monterat. Och Boris fixade biffen! Vinden vred dessutom en aning så att vi i alla fall fick in vinden mellan 40 och 60 grader snett framifrån. Efter att ha justerat lite segel och pysslat i en halvtimme sisådär så fick Magnus Boris att styra som en gud! Och det gjorde han nästan hela vägen ner till strax efter norra udden på Guadeloupe där vi fick vinden emot och fick starta motorn efter sisådär ett dygn. Enda undantaget var när vi passerade Monserrat mitt i natten. Då fick vinden spatt och med 14 sekundmeter från helt fel håll så vaknade jag av att Magnus uttalade mindre fina ord när han fick rulla in focken och starta motorn. Jag frågade honom yrvaket om allt var ok och till svar fick jag.

“Nej, men jag löser det!”

Alltså snurrade jag ett varv i slingerkojen och hann fundera på vad problemet kunde vara i ungefär tre sekunder innan jag somnade igen. Och så sov jag sött ända fram tills kl 04 på morgonen då Magnus väckte mig.

Att segla så i ett och ett halvt dygn kan vara lite jobbigt. Dels för att vi inte riktigt hinner komma i rytmen men också för att båten lutar konstant 20 grader och stampar rätt rejält i vågorna. Det slår också in en sjö här och där i sittbrunnen. Inte så att den fyller sittbrunnen men på något konstigt vänster så letar sig alltid skvättet fram där man sitter i godan ro och filurar på livet…. Men varför klaga när det går att segla så bra 🙂

Strax innan kl 16 på tisdagseftermiddagen så nöp vi en boj i vår favoritvik, Petite Anse, vid Pain de Sucre på Les Saints. Vi hade väl inga större planer på att ta oss in till Bourg samma dag för att betala för bojen men tji fick vi för bara 30 minuter efter så kom minsann det en liten båt och tog upp avgift.  9 Eur får ändå ses som ok. Vi sov gott och länge denna natt!

På onsdagen så vaknade jag och konstaterade att det var min födelsedag! Först var jag lite bedrövad eftersom jag tycker att det låter rätt gammalt att fylla 48. Men sedan insåg jag att jag bara fyllde 47!! så på så sätt så föryngrade jag mig själv ett helt år!! Bra va??

Och jag vill passa på att tacka för alla enormt goa, härliga och varma födelsedagshälsningar jag fått från allt och alla! Det värmer något fantastiskt att se det engagemang ni har för att gratta mig i allt från FB till LinkedIn och via mail mm! Att kunna sitta på andra sidan jordklotet och bli så uppvaktad är en fin förmån. Så än en gång! Tack alla!!

Vi började födelsedagsfirandet med att promenera in till den lilla byn Bourg. Det är inte mer än 2-3 kilometer men det är vääääldigt backigt här så det är en ganska jobbig promenad. Halvvägs så kom det lite regndroppar men det var inte så mycket så vi lämnade vårt skyddande träd och fortsatte ner för backen. Stort misstag!! Tre minuter senare så fullkomligt VRÄKTE det ner! och efter ytterligare en minut var vi genomblöt in på bara skinnet! Det var inte så mycket annat att göra än att fortsätta att gå och vi måste sett rätt roliga ut. Väl nere i byn så slutade det regna och vi gjorde vårt bästa för att försöka vrida ur kläder, hattar och ryggsäckar… men det gick ju sådär.

Byn var mer eller mindre övergiven och bara någon enstaka affär var öppen. Jag stod en stund och funderade på att gå in i en klädaffär men när jag stannade upp i ingången och tittade in så bildades det en rejäl vattenpöl runt mina fötter av min rinnande klänning. Så det fick vänta ett tag….

Kontoret där vi skulle checka in i landet visade sig inte öppna förrän kl 14 så istället gick vi till en liten restaurang och tog oss något att dricka. Vi hoppas att de inte brydde sig för mycket om de två stora vattenpölarna vi lämnade efter oss men som tur var så hade de plaststolar att sitta på.  Incheckningen gick sedan jättesmidigt och till vår lättnad så kunde vi även checka ut samtidigt som vi checkade in. När vi sedan promenerat hela vägen tillbaka till vår lilla vik och Magnus fått ösa dingen så hade vi nästan torkat!

Blöt födelsedag med andra ord. 🙂

Regnigt inne i den lilla byn Bourg

Vackert även om det är lite regningt

Somliga njuter

Nanny med flaggspelet hissat

Magnus tömmer dingen efter regnet

Hotellet där vi åt födelsedagsmiddag

Vi åt en enklare lunch med ett jättegott bubbel till! Det var sista flaskan ombord! Men min goe man köpte dessutom en riktigt flaska bubbel till mig i present. Fast den spar jag på lite 🙂

På kvällen åt vi sedan en mycket god middag på hotellet inne i viken och jag tycker själv att jag fick en riktigt härlig födelsedag!

Magnus försök att beställa Irish gick sådär.

Ett nöjt födelsedagsbarn

Så, nu är det dags att segla vidare. I morgon, fredag, släpper vi bojen rätt tidigt och seglar söderut. Vädret är väldigt ostadigt och vi vill gärna komma ner mot Martinique. Om vi stannar på Dominika eller inte får vi se. Det hänger på hur bra seglingen går o isåfall så stannar vi bara en natt och ligger på gulflagg istället för att checka in i landet.